Sv: Vad är detta?
Nu dagarna efter jag skrev första inlägget så verkar det ha minskat mycket på henne, ska kolla idag hur det ser ut sen.
Det kan faktisk vara regnskållor. Har du kollat upp detta ? Regnskållor kan dom få på benen och i år verkar det vara många som får det.
Nä, det har jag inte undersökt. Bra att du nämnde det, har jag inte ens tänkt på faktiskt.
Är det en häst m mkt hovskägg?
I så fall kanske det är hovskäggsskabb.
Nja, hon har inte så mycket päls för att vara islandshäst. Men det är ju mycket om man jämför med "korthårigare" hästar iofs...
*kl*
En av mina små hästar har rätt skum pälskvalitet som liksom blir för tät, så den får lätt små krustor under magen och även på benen där den har mkt hovskägg. KLippte pälsen och det har inte varit nåt mer under magen. Funderar på att kapa hovskägget också...
Men hon är söt i sina lockiga ben så det är lite synd. Det kan nog hjälpa ts också om det blir nädvändigt. Lättare att hålla luftigt och rent då.
Hm, det får nog bli en nödåtgärd, helgerån på en islandshäst ju
. Nä, men skämt åsido så har jag fått för mig att hovskägget hjälper till att skydda? Hon är i princip aldrig våt/lerig ända inpå skinnet. Men det är klart om det inte blir bra och vet säger att jag måste klippa så gör jag det såklart.
Tack alla för era olika teorier, finns ju hur mycket som helst som det kan vara! Men jag får tvätta och hålla rent helt enkelt. Och om det blir värre får vet komma och kolla.
Ingen som tror lite på mina funderingar om att det kommer av foderbyte? Stallet bytte hösilage för ett tag sen, tänker på om det är det? Skulle förklara att det verkar gå över nu i så fall.
Kan också nämna att alla somrar jag har haft henne utom den senaste, så har hon haft nåt liknande över hela kroppen. Inte så mycket utan små skinnflagor som lossnar lite här och där. Inget man ser på långt håll och inget som verkat störa henne. Vet. hade ingen aning om vad det kunde vara och eftersom hon inte var besvärad så gjorde vi inget. Det försvann av sig själv till hösten. De somrarna hade hon inget täcke. Den sommaren som var nu 2007 hade hon flugtäcke och vi hade bytt stall till ett som var närmare 2 mil från det förra. Så jag trodde det berodde på betet eller nåt.
Men det kanske kan ha ett samband med detta? Då hade hon inget på benen iofs.