Vad är detta?

Vita_N_6520

Trådstartare
Vår åring har fått nått konstigt på nedanför munnen:

pic_show_id12191908.html

12191908.jpg

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Det var ett litet märke först, och sen över en natt blev det betydligt större.
Det kan omöjligt vara insekter som bitit upp det, eftersom det regnade och de höll sig borta då.
Detta fick hon i början av veckan.

Sen en sak till hon har fått, över mulen - lite skorvigt, nästan som solexem fast ändå inte. Vad kan det vara? Kan dom få sånt av stress?
Det har ju inte varit någon sol ute så det bör ju inte vara solexem.
Plus att hon fick det mellan ca 14-20.00 igår när hon stod inne, (det var efter en visning).
Nosen var helt 'ren' när hon kom hem. :confused:

Help? :confused:

Sv: Vad är detta?

Går hon på bete eller i hage med olika växter?

Min ponny´s hela mule är skorvig och är som småsår.

Kunde inte se så tydligt på din bild, men jag misstänker starkt palsternacka och sol. Kan jag försöka ta en tydlig bild på min ponny imorrn så kanske du kan se om det är liknande?

Det han har fått är iaf palsternacka... antingen ätit det eller snusat i marken. Sedan när solen kommer på blir det mycket värre. Hela mulen kan bli skorvig som dedan börjar blöda osv.
De som drabbas värst är de som är vita under. Maci (min ponny) är själv fux men har en stor bläs och han är vit under.
Det kan ha varit ha varit solen under dagen men reaktionerna kom itne förrän senare.
Om du misstänker att det är palsternacka/solen så se till att smörja in direkt! Tjocklager med HelosanSol är att rekomendera!

Sådär har min också fått fast på mindre fläckar. Aldrig sett förut. Hon har inga vita tecken så det är inte det. Jag smörjer med Skillingarydsalva och det läker mkt fort men kommer nya då och då.

Sara

Men det har ju inte varit nån sol alls... :crazy:

Tror inte det är så mkt konstiga växter i hagen heller, men man vet ju aldrig.
Och ingen av de andra 10-15 hästarna har fått nått...

Min häst var (gick bort idag) eksemhäst.. Hon fick såna sår på mulen.. Dom får de även om du inte ser solen..! Solen tränger igenom ändå. Och i detta regninga och fuktiga vädret som är nu exploderar allt sånt, så nu är det som värst alltså.

Min häst fick svår allergi mot Något förra sommaren.

Det gick rätt långt, för det tog många dagar innan jag kontaktade veterinär...inte förräns han fick var i näsborrarna, temohöjning och det började blöda för det sprack upp hela tiden. Jag var själv övertygad om att det var soleksem, men veterinären var väldigt bestämd på den punkten - allergi, inte solen som var boven i dramat.

Bild på eländet! När det börjat läka ut.
Han blev bättre ganska fort med hjälp av cortison.

http://www.jennysdjurkommunikation.se/pondusmule.JPG

Kolla igenom hagarna ordentligt, tycker inte det ser ut som soleksem..

Precis så såg min häst ut förra sommaren! Jag var helt säker på att det var soleksem och smörjde bara in det, efter ett tag gick det bort och jag tänkte inte så mycket mer på det. Nu har det kommit tillbaks i år igen och jag började undra vad det var nu idag eftersom att det verkligen inte varit soligt här jag bor. Började utslagen som små prickar och blir sedan så? Det ser precis ut som på min häst, jag kanske med ska kolla det med en veterinär så att hon inte är allergisk.

Jupp, det började som små prickar, men blev fort stort och äckligt :crazy:.
Han hade inte bara på mulen, utan upp på nosrygg, mellan ögonen och lite ut på sidorna - ganska hårt angripen med andra ord. Hade en liten tendens till detta i karlederna också (alla 4, inte bara de vita). Tror jag har bild på det också, ska leta lite...

Veterinären pekade och försökte berätta (tysk sommarvikarie, han hade inte väärldens bästa engelska direkt ;) ) att han sett precis likadana utslag på andra hästar som gått i likadan hage med samma växter. Han förflyttades till en mindre hage där han gick ensam, där likadana växter klipptes bort (fanns överallt) och då försvann det. Men som sagt, han fick cortison samtidigt också så det gjorde ju sitt.

Kommer det tillbaka på din häst kan du ju alltid ta ut en veterinär som tittar på det, men börja med att gå igenom hagen och se vad du kan hitta för (o)trevliga växter :).

hej:) jag tror att han har fått ett insektsbett som han sen har stått och kliat på gnidit sig med mulen mot en trädstam eller nåt...prova o smörj med ngn mjukgörande salva typ ringblomssalva eller idomin eller så:)

raderat....

Senast ändrad av en moderator:

http://www.jennysdjurkommunikation.se/pondusmule.JPG

EXAKT så här ser min ponny ut; över hela mulen, hela "hakan", runt och över näsborrarna, i näsborrarna, "läpparna" och långt upp på mulen.

Det ÄR palsternacka (en giftig växt) och som sedan har fått kontakt med solen. Om ni ser såna i hagen råder jag er verkligen att klippa bort det, ni vill inte se synen av min ponny.:crazy:

Vi har smörj det med Salicylsyrevaselin (2%) och sedan HelosanSol, men då det bara innehåller 8 i solskyddsfaktor har vi köpt en annan solskydd på apoteket som är 25 i solskyddsfaktor och ENDAST innehåller fysikala filtrer.

Idag fick vi även ett recept på ngt annat av veterinären som vi ska ge honom i 2 veckor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 878
Senast: Lhas
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 797
Senast: Luleå
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 292
Senast: tara
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 420
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka