Vad är detta ?

R

Rigolette

Är i ett stall, hittade genast min favoritpålle i stallet .. en lagomt stor varmblodshingst, iaf ... hästen har några konstiga "sår" lr vad man ska säga på korset, länden .. runt dom regionerna.

Han är inte så jätteblank i pälsen, men det verkar mest vara kring "sårområdet" som han inte är det. Han ser inte sjuk ut lr så. Verkar inte vara något fel på honom. Grejen är det att det är små "tussar" som lossnar, kvar blir det ett vitt "pulver", det ser ut som att han är mjällig, och på tussarna är det som, knölar. Han ömmar endast lite om man trycker väldigt hårt, har försökt borsta bort det mesta .. helst av allt är jag sugen på att ställa honom i en dusch och gnugga bort det.

Någon som har en aning om vad det kan vara ? Veterinären hade tydligen varit där, men han hade inte luskat ut vad det var för något, men hästen verkar ju inte lida av det .. men vore kul och veta vad det är.

Bild kommer förmodligen, i slutet av veckan.

Sv: Vad är detta ?

Spontant så tänker jag ringorm, fast då borde ju veterinären ha märkt det...

Om det ändå skulle kunna vara ringorm är det ingen god idé att pilla på det, det smittar lätt från häst till häst och även människor kan få det. :crazy:

Det är inte regnskållor, men det borde ju vet. oxå vetat. har den täcke? brukar väl mest komma i sadelstaden i vanliga fall.

Säger också rengskållor... Eller Streptotrikos som det också heter.

Jag tycker det låter som en liknande typ som regnskållor som är en slags bakterie bara. Jag fick det på min tävlingsponny får flera år sedan. Då var Virkon botemedlet. Bada borstar och täcke i virkon samt badda/ tvätta "utslagen" med virkonet med.. funka jättebra!

Mjo, jag trodde det var regnskållor då jag såg det. Men jag tycker att veterinären borde ju ha vetat det isf ..

Jag tror att han går utan täcke, iaf då det inte är så jättekallt. Han är inte klippt lr nåt. Det konstiga är ju att, regnskållor får dom väl vid fuktigt väder lr om dom är svettiga .. ?

Han jobbas ingenting tror jag, han står mest bara i hagen .. han går inte med några andra hästar hlr iom att han är hingst. Enda kontakten med andra hästar vad jag vet är att han kan väl lukta å grejsa på dom mellan gallren :S Men jag tror jag får en bild på hur det ser ut .. på torsdagkväll .. :)

Nu har jag tagit några bilder .. har beskärt dom så gått det går.

Flaxesbak.jpg

flaex.jpg

flax.jpg

flaxis.jpg

Hoppas att bilderna fungerar .. :)

Regnskållor? Väldigt vanligt nu i täckestider.
Botas med frisk luft och så är det bra att pilla bort så¨mkt ruvor det går UTAN att bråka bort dem som inte är mogna än. Tvätta täcket ofta så går det över.
En desinficerande dush är aldrig fel.

Hm .. jo jag har också funderat på regnskållor, då skolan jag går på hade deet för ett tag sedan .. på några av dom inhyrda hästarna.

Men det konstiga är att dom har tagit ut veterinär och låtit denne titta på hästen .. men veterinären hade inte den blekaste aning om vad det var för något. Det första jag tänkte på var regnskållor då jag såg de där .. men mja. Är inte det smittsamt genom kläder .. ? Vart ett jäkla tjaffs då det gick regnskållor på skolan ..

Ska påpeka också att han ser bättre ut i pälsen nu .. jag borstade honom noga, och skrapade bort dom jag kunde ... bara att fortsätta antar ja .. ?

ja det är bara att fortsätta. Som ovanstående med sa så är descinficerande alltid bra!

Precis så såg min pålle ut, han hade regnskorv (som vi kallar det här). Jag fick rådet av vet att spruta med jodopax (max 4 %) minst i gång/dag. Det funkade o det försvann efter ett tag1

Okej, tack för tipsen .. ska se vad som ka göras åt saken :)

Då jag är "skötare" åt hästen ... nån gång i veckan, och alltså inte äger hästen själv ... hästen gör inget, bara står i en hage dagarna i enda .. iaf. En fråga, smittar det ?

Liknande trådar

Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 486
F
Hästvård Min häst har krustor och knölar (början till krustor) lite här och där i pälsen, på bog, rygg länd kors och lite i flanken. jag vet...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: Kexet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka