vad är detta

P

Prisse97

:confused: Har undersökt min katts tänder i dag (själv) och jag upptäckte gröngrå små fält på några tänder, vad är det???? Tacksam för svar:confused:

Sv: vad är detta

OK! HUr pass allvarligt är det? ska man åka och ta bort det hos veterinär direkt eller hur mycket ska det vara för att man behöver göra något åt det....

Tandsten ska tas bort. Det orsakar i slutändan inflammationer i tandköttet, blottade tandhalsar mm och lidande för din katt...Min hittekatt/vildkatt väntade jag för länge med...hon fick dra 2 tänder, hade tand´köttsinflammation samt blottade tandhalsar. Fick äta antibiotika i 10 dagar. Nog visste jag väl hon hade *en del* tandsten, men tänkte väl då att, jag väntar litegrann...tills jag blev hemmablind :(.

Är det bara ett milt tandstensangrepp kan man prova att borsta bort den med en barntandborste (man kan även skrapa lite med en nagel). Funkar inte det får man ta katten till veterinären för tandstensborttagning och när tandstenen är borta får man försöka förebygga att katten får tillbaks det. Man kan borsta tänderna och/eller ge katten tuggpinnar/köttben i förebyggande syfte. Bara torrfoder förebygger INTE uppkomst av tandsten.

Sedan har olika katter olika lätt att få tandsten. Mina katter fick lätt plack när de åt torrfoder och då fick jag borsta tänderna på dem minst en gång i veckan. De senaste 3 åren har jag inte behövt borsta tänderna på dem då jag ger dem rått kött och ben varje dag. Nu börjar de få lite plack så det är väl dags att köpa en ny tandborste till dem.

Min äldsta katt, ca 10 år, har en del tandsten. Jag skaffade ett pulver som man ska ge varje dag som funkar litegrann. Jag använder själv samma i tablettform och redan efter några dagar kunde jag skrapa bort tandsten. Men det verkar inte fungera lika bra på katten. Tänderna ser bättre ut men inte som jag hoppats, hon kanske hade för mycket tandsten. Jag ska nog låta veterinären ta bort det och sedan fortsätta med pulvret så att det inte återkommer.

Snälla 'Sol' kan du berätta vad du ger katterna för rått kött och ben? Man har ju alltid fått höra att det är 'farligt', hmm, så jag har alltid gett mina det 'bästa' torrfodret, trodde ju jag. Men jag skulle gärna ge dem både kött och ben, det vore ju fantastiskt för dem att få äta sånt som de är skapade för. Och på köpet hålla tandsten borta! Du verkar ju väldigt kunnig på detta, så jag blir mycket tacksam för tips :)

*kl*
Har haft katt i hela mitt liv, och jag har aldrig borstat tänderna på dem:eek: ,och jag har aldrig haft problem med tandsten, men då har katterna bara fått torrfoder och div. som de fångat själva, min sambos katt däremot som fått mycket burkmat (innan vi flyttade ihop) hade mycket tandsten och hade tom tappat en tand när han bara var åtta.
Katter precis som alla andra behöver få använda tänderna till de de är tänkta till:) råttkött;)

Senast ändrad:

Lilovibe skrev:
Snälla 'Sol' kan du berätta vad du ger katterna för rått kött och ben? Man har ju alltid fått höra att det är 'farligt', hmm, så jag har alltid gett mina det 'bästa' torrfodret, trodde ju jag. Men jag skulle gärna ge dem både kött och ben, det vore ju fantastiskt för dem att få äta sånt som de är skapade för. Och på köpet hålla tandsten borta! Du verkar ju väldigt kunnig på detta, så jag blir mycket tacksam för tips :)

Enklast, billigast och bäst (förutom att släppa ut katten och låta den fånga sina egna köttben) kyckling. Jag brukar köpa kycklingvingar för 14.50 kr/kg och ge till katterna. Ibland köper jag hel kyckling (fryst) för 17 kr/kg, stycker upp och ger till katterna. Jag vet att "alla" säger att iaf F-ben är farliga, men "alla" har också glömt att F-regeln gäller för tillagade ben och tillagade ben ska man aldrig ge, oavsett om det börjar på F eller någon annan bokstav.

Kycklingvingar består av ungefrä 50% ben och 50% kött. Så mycket ben kan ge katten förstoppning. Därför kan det vara bra att ge kanske en halv vinge på morgonen och så ger man bara bitar rått kött (vilket svenskt kött som helst) på kvällen. Antingen gör man så eller så satsar man på hel kyckling som består av ca 30% ben och 70% kött.

Det är bra mycket skönare att ge katterna nyttiga köttben och bara behöva borsta tänderna på dem vart tredje år än att bara ge dem köpmat och vara tvungena tt borsta tänderna varje vecka. :D

Åt dina BARF-maten från början? Tanken har slagit mig att gå över till BARF men mina skulle aldrig ens nedlåta sig till att äta sina egna byten.

De katter jag hade när jag började BARFa var inte vana den typen av mat när jag satte igång. Kattungen hade inga problem med att acceptera den nya maten, inte heller den unga huskatthonan... det var värre med äldsta damen som inte hade ätit annat än torrfoder hela sitt liv. Det tog närmare 2 månader innan hon var omskolad. Så visst kan de vara jäkligt svåra på maten, helt klart, men det går och det är värt besväret.

Tack för ditt svar 'Sol'!

Men menar du att de kan äta i stort sett allt på en hel kyckling alltså? Så länge den är rå då?

Ja, man har ju fått höra att just kycklingben kan vara jättefarligt för katter och hundar, men du menar alltså att det är bara när de är tillagade? Vad blir det för skillnad på benen då? Och rått kött ska ju vara 'farligt' öht!? Men är det annat än kycklingkött som de också kan äta då, som nöt eller gris tex?

Ursäkta alla frågor, jag är mycket tacksam om du orkar svara, eller du kanske kan tipsa om nån hemsida där jag kan läsa mer.

Jo, jag tackar :) :bow: En sån hemsida! Jag ska läsa vartenda ord där ikväll. Kanske mina lyckliga välmående katter kan bli ännu lyckligare - och utan tandsten.

Tusen tack :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
461
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama