Vad är detta?

K

kbr

Min ponny har tappat sin päls nu. Igår när medryttaren hade borstat honom och när jag skulle klia honom på sitt favorit ställe så hittade jag något konstigt. Där bak "under " svansen allså på lårmusken så är det en grop :confused:. Han har inte ont och klämde riält men han tyckte om när jag masserade. Det är hårt längst upp men neråt är han mjuk.

Vad kan detta vara??

Bilder
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2114102.html
(Hoppas att länken fungerar)

Karin
 
Sv: Vad är detta?

Förmodligen har din häst skadat muskeln just där. Gropen kommer av att muskeln är "trasig" just där (enkelt uttryckt) och har förlorat sin förmåga att bygga upp sig. Ofta syns det bäst på väldigt musklade hästar eftersom gropen framträder tydligare då.

Det är vare sig farligt eller särskilt ovanligt och det inverkar normalt inte på hästens fysiska kapacitet..
 
Sv: Vad är detta?

Jag har faktiskt en sån grop i mitt lår :o . Har aldrig haft ont eller problem med fysiska övniingar pga den. Men det kanske inte är samma sak.
 
Sv: Vad är detta?

Min häst har en likadan grop på sin bringa. Den kommer från en sparkskada så det är likaså mitt tips. Som de andra skrivit inget farligt.
 
Sv: Vad är detta?

Tack för alla era svar.
Var jätteorolig, men eftersom han inte värkar ha ont så körde jag honom idag. Men jag var väldigt försiktig och noga med om han gav signaler om att det var obehagligt.
Men den är en kostig häst är ganska jobbig att rida men när han kommer i vagnen är det värdens underbaraste och lydigaste häst. :idea:

tack för era svar
 
Sv: Vad är detta?

Mitt sto fick samma sak strax ovanför ena bogspetsen ett par veckor innan fölning för ngt år sedan. Förmodligen en ruptur som kommit i samband med att hon slängt med huvudet på något knasigt sätt. (Ruptur= liten avslitning) Har aldrig visat att hon skulle ha ont av det. Klarar det förmodligen bättre ju större muskel det sker i.


Jag fick höra att det kallas för "profetens tumme" av gamla hästkarlar! Att Profeten Muhammed ska ha sänkt sig över djuret i fråga i någon slags akt av beskydd och lämnat ett tecken på att han vakar över det genom att sätta sitt tumavtryck på hästen. Ganska fin historia tycker jag även om jag nog e´ ateist. Hursomhelst mår mor och son bra idag och jag bara bugar och tackar om någon högre makt håller koll på min älskling:bow:
 
Sv: Vad är detta?

jag har sett många hästar med sådan grop...de allra flesta när jag tänker efter. Det är inget att oroa sig för. Min häst hade en sådan och även en grop i h alsen. Den kallade veterinären för en "skrattgrop"....vet inte hur mycket sanning det ligger i det... men men inget att oroa sig för i alla fall!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: Nirvana
·
Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 004
Senast: Jojo
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 674
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp