Vad är detta?

Lady_D

Trådstartare
Jag är inte speciellt insatt i galoppsporten men har ett fullblod :banana: och tycker att det är kul o gå och titta på galopp. Ibland kan man se att en del hästar har en rem som går ner längs nosryggen från pannan som sen delar sig och går ut till bettet. Vad heter det o vad är den till för? :confused:

Sv: Vad är detta?

Har tyvärr ingen bild. Jättesvårt att förklara hur det ser ut och funkar. Jag brukar kalla det för "mördarbett" för det trycker ihop munnen på ett väldigt otrevligt sätt och om det är det minsta felinpassat så kan det även påverka hästens andning. Äger faktiskt ett sånt men har använt det mkt sparsamt.....

Som Messy sa....

Lyfter bettet så att hästen inte lägger tungan över.

Jag antar att det är denna du menar:
133921_133928_200.jpg

pic_meny_race.jpg

ja just de :idea: det var precis en sån jag menade, men har nog sätt det andra nortonbettet också, ser inte alls trevligt ut :crazy:

var köper man dom ? går de att hitta i en vanlig ridsportbutik eller måste man gå till nåt galoppställe alt. beställa från nätet?
tycker dom verkar jättesmarta, förstår inte varför man inte ser såna inom ridsporten vet många ridhästar som skulle behöva en sån.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
804
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 105
Senast: Hermelin
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 404
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka