Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej igen.. Kom till stallet och upptäckte dessa bulor på hästens vänstra sida och ner under halva magen.. Vad kan det vara?
Detta är de jag har sett. Och såhär är det i hela hagen. Sen kan det ju finnas fler sorters
växter..
smörblommor på bilden? Min häst har haft utslag en vecka, som nässelutslag och jag vet inte varför. Hon går på bete... Har nu skickat in leverprover pga detta..Så kan det ju vara..
Hej igen.. Kom till stallet och upptäckte dessa bulor på hästens vänstra sida och ner under halva magen.. Vad kan det vara?
är det
smörblommor på bilden? Min häst har haft utslag en vecka, som nässelutslag och jag vet inte varför. Hon går på bete... Har nu skickat in leverprover pga detta..
Jo, smörblomma är giftigt för häst. Och finns det inte mycket annat bete ska man verkligen inte ha dem i en hage med mycket smörblomma.Ja det är smörblomma. Dom finn lite överallt i hennes hage så hon kan mycket väl ha ätit något.
Men det är inget som är farligt väl? Kan ju vänta och se hur det utvecklar sig.
Min har gått med täcke på hela tiden så jag har nästan uteslutit att det är pga insekter.. Fick en teori på att hon kan va lagt sig i en myrstack.. Dock inte så jätte troligt att dom kommer igenom täcketMin ser ut så där och vi trodde det var växter och ja allt, men efter att nogrannt ha uteslutit det ena efter det andra så kom vi fram till att det är insekterna som orsakar det så nu går hon med flugtäcke och är helnöjd och symptomfri. Dock räcker en dag utan täcke så är dom tillbaka igen utslagen och det tar tid innan dom försvinner igen.
Jo, smörblomma är giftigt för häst. Och finns det inte mycket annat bete ska man verkligen inte ha dem i en hage med mycket smörblomma.
Vi har också lite smörblomma i en hörna i beteshagen, kanske på 3000 kvadrat, men hela hagen är på 7 hektar, så jag gör inget åt det och har aldrig sett reaktion pga det. Däremot de jäkla ståndsen och johannesörten krigar jag mot.
Överlag skulle jag säga att en nässelreaktion, som det din har, hade jag behandlat. Jag hade det på en häst för över 10 år sedan och hon blev väldigt påverkad ganska fort. Feber, matt, osv. Jag minns inte behandlingen, kortison och kanske antihistamin, men hon blev bättre snabbt.