Vad är detta?!

Itzyditzy

Trådstartare
0a8e205605407efb878466c32bf5a162.jpg

Hej igen.. Kom till stallet och upptäckte dessa bulor på hästens vänstra sida och ner under halva magen.. Vad kan det vara?

Jo hon har mes växter i hagen blandat med gräset så det kan ju finnas något som inte är direkt bra. Sen har hon ju flugtäcke och så använder jag flugspray också..

1eecf513c20416d4c1665ea3d6c4f4b8.jpg

a93628200727ec28fc98494a06854bb9.jpg

0d6b551ac7d864e47bf12cd5e17d2458.jpg

Detta är de jag har sett. Och såhär är det i hela hagen. Sen kan det ju finnas fler sorters växter..

är det

smörblommor på bilden? Min häst har haft utslag en vecka, som nässelutslag och jag vet inte varför. Hon går på bete... Har nu skickat in leverprover pga detta..

Ja det är smörblomma. Dom finn lite överallt i hennes hage så hon kan mycket väl ha ätit något.
Men det är inget som är farligt väl? Kan ju vänta och se hur det utvecklar sig.

Har för mig att de generellt inte äter färsk smörblomma pga smaken. Men jo, det är visst giftigt, vet inte hur mycket dock.

Min häst som aldrig fått gå i hage i Sverige innan han flyttade till mig, åt smörblommor och såg ut sådär. Inget farligt, men går att ge kortison om det inte blir bättre. Jag fick dra upp alla smörblommor med rötterna för att hindra honom, då han inte skulle gå på bete utan fick hålla sig i sin vanliga hage.

Smörblomman är giftig för hästar. Hur allvarligt beror lite på hur känslig individen är, men man ska absolut inte låta hästar beta bland smörblommor!
---
De flesta hästar kommer under en sommar i kontakt medsmörblommor, som kan ha en irriterande verkan. De kan ge både magbesvär och sveda i hästens mun och svalg. Färska plantor av vanlig smörblomma är giftigast, medan torkade växtdelar inte alls har samma verkan. Samma gäller för smörblommor i tre till fyra månader gammalt ensilage.
---
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/se-upp-for-giftiga-vaxter-i.htm

Min ser ut så där och vi trodde det var växter och ja allt, men efter att nogrannt ha uteslutit det ena efter det andra så kom vi fram till att det är insekterna som orsakar det så nu går hon med flugtäcke och är helnöjd och symptomfri. Dock räcker en dag utan täcke så är dom tillbaka igen utslagen och det tar tid innan dom försvinner igen.

Ja det är smörblomma. Dom finn lite överallt i hennes hage så hon kan mycket väl ha ätit något.
Men det är inget som är farligt väl? Kan ju vänta och se hur det utvecklar sig.
Jo, smörblomma är giftigt för häst. Och finns det inte mycket annat bete ska man verkligen inte ha dem i en hage med mycket smörblomma.

Vi har också lite smörblomma i en hörna i beteshagen, kanske på 3000 kvadrat, men hela hagen är på 7 hektar, så jag gör inget åt det och har aldrig sett reaktion pga det. Däremot de jäkla ståndsen och johannesörten krigar jag mot.

Överlag skulle jag säga att en nässelreaktion, som det din har, hade jag behandlat. Jag hade det på en häst för över 10 år sedan och hon blev väldigt påverkad ganska fort. Feber, matt, osv. Jag minns inte behandlingen, kortison och kanske antihistamin, men hon blev bättre snabbt.

Våra hästar ser också ut så ibland. Vi har kopplat det till att det regnat= blött i gräset= massa skogssniglar. Tror att dom ligger ner och lägger sig på sniglar och då reagerar på det viset. Det är alltid bara på ena sida, mest mage/sida där sadeln ligger och bara när det är blött. Helt hundra att teorin stämmer är jag inte, men med tanke på dom sjuka mängder sniglar som kommer fram här efter regn så vore det inte otroligt.. En av hästarna har till och med kommit in med en torkad snigel i pälsen..

Min ser ut så där och vi trodde det var växter och ja allt, men efter att nogrannt ha uteslutit det ena efter det andra så kom vi fram till att det är insekterna som orsakar det så nu går hon med flugtäcke och är helnöjd och symptomfri. Dock räcker en dag utan täcke så är dom tillbaka igen utslagen och det tar tid innan dom försvinner igen.
Min har gått med täcke på hela tiden så jag har nästan uteslutit att det är pga insekter.. Fick en teori på att hon kan va lagt sig i en myrstack.. Dock inte så jätte troligt att dom kommer igenom täcket

Jo, smörblomma är giftigt för häst. Och finns det inte mycket annat bete ska man verkligen inte ha dem i en hage med mycket smörblomma.

Vi har också lite smörblomma i en hörna i beteshagen, kanske på 3000 kvadrat, men hela hagen är på 7 hektar, så jag gör inget åt det och har aldrig sett reaktion pga det. Däremot de jäkla ståndsen och johannesörten krigar jag mot.

Överlag skulle jag säga att en nässelreaktion, som det din har, hade jag behandlat. Jag hade det på en häst för över 10 år sedan och hon blev väldigt påverkad ganska fort. Feber, matt, osv. Jag minns inte behandlingen, kortison och kanske antihistamin, men hon blev bättre snabbt.

Jag har inte tagit någon temp. På henne. Får kanske göra det. Men jag märker inget annat på henne. seg är hon alltid. Det ända är väl att hon är väldigt spänd om magen. Men det är hon ofta tycker jag.

Hon har också en väldigt stor hage för sig själv där det på vissa ställen växer små "dungor" med smörblomma. Eller där jag sett blomman iallafall. Men det finns växter i hela hagen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
574
Senast: Johannna1
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka