Vad är detta och hur behandlar jag det? *sår på ben*

Corax

Trådstartare
Hästen har haft zinkbandage i två veckor och när jag tog bort det så såg jag att hon har sår längs baksidan av skenan. Jag kan ju tro att detta är någon form av värmeutslag, eller?
Eller är det friktionsskav? Och kommer hon i så fall att få vita hår?

mobilbilder111110021.jpg

Vad det nu är, hur gör jag för att sköta det bäst?

Sv: Vad är detta och hur behandlar jag det? *sår på ben*

Sådant blev det på min hästs ben (framsidan och baksidan på kotan hb) efter ett zinkbandage som veterinären lade på. Bandaget satt bara ett par dagar, men det var varmt och mitt i sommaren, så det stelnade inte riktigt. Skorvigt och sårigt. Använde aloe vera. Hon fick vita hår, men hon är avblekbar skimmel, så förhoppningsvis kommer det inte att synas om några år.

Jag skulle bara se till att hålla det rent och låta det vara. Min erfarenhet är att kroppen sköter småsår bäst själv. Blir ofta värre om man håller på att labbar allt för mycket.

Ser tyvär ut som att hon blivit bränd av bandaget, eller att det suttit för hårt.

Råden från Agria har jag inte läst, men när mitt gamla sto fick något liknande av just sinka band, så fick jag råd av vet att sätta på inotyol, (för röda barnrumpor, fet kräm som är anti bakteriell.

Men frågan är om hon inte behöver mest luft.
Vet som lindat borde veta..

Det tråkiga är att detta redan fanns när jag bytte bandage efter en vecka. Då hade hästen även försökt gnaga av sig bandaget. Jag förstår nu varför.
När jag tog av 'mitt' bandage så var det ju skorpor mer än sår och hon hade inte varit på bandaget alls under veckan det satt.

Jag hade vaselin på de första dagarna men nu mest låtit det vara. Det är ju mest skorpor nu...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 673
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 038
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 528
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka