Vad är detta för träd?

pastejja

Trådstartare
Vi köpte ett hus i november, där det mesta var i ganska dåligt skick, och det inkluderar trädgården. Vi fick med en bunke risiga träd och buskar, detta är ett av träden ch jag skulle bli tacksam om någon kunde ge ett bud på vad det skulle kunna vara och även om det är något som ska beskäras så här års eller inte:
bilder på trädet

Tacksam för svar.
/U

Sv: Vad är detta för träd?

Jag har inte en susning om vad det kan vara, men jag vet att våran "lokalträdgårdsexpert" säger att det är bättre att låta bli att beskära om man är osäker i en ny trädgård och se vad det är innan man gör något drastiskt, det ser ju inte ut att vara i någon akutbehov av beskärning. Vi har struntat i våra äppelträd något år när vi helt enkelt inte hade ork, och de klarade det bra, lite mindre äpplen och lite mer jobb året därpå men på det stora hela inga problem. :D

Det är sant, samtidigt är jag ju galet nyfiken, den tår vid vår entré. Har fått bud på att det ev. kan vara ett japanskt körsbärsträd av en på jobb, fler som tror att det kan vara så?
Hur som helst, att frisera stammen lite kan väl inte skada? Tack för svar!
/U

Beroende på vad det är för sorts träd så kan det vara helgalet att beskära det så här års, en del träd tål att beskäras på våren, andra riskerar att få allvarliga skador!

Oj då, jaha, jag trodde det var ofarligt, lite som att raka benen.. ;) Tack för varningen.
/U

Senast ändrad:

Det är defenitivt ingen kastanj. Ta några fler bilder på knopparna, gärna mot vit bakgrund så ska jag se om jag kan se vad det är.

Trädets växtsätt ser ut som körsbär, det är för tanigt för att vara bärare av några tyngre frukter. Men barken... det ser inte riktigt ut som körsbärsbark... och att knopparna ser så röda ut förvirrar mig oxå. Japanskt körsbär, ja kanske. Berätta gärna vad det är när det slagit ut och vi får svaret!

Tackar för era svar och spekulationer, jag ska fota med vit bakgrund, det har dessutom gått någon dag i kanonväder så det har kanske hänt något mer.
Jag återkommer!
/U

Jag vill minnas att kastanj är grövre, denna är ganska nätt och spinkig. Jag tar nya och förhoppningsvis bättre bilder, med något som visar storleken.
/U

Kastanj är det inte, det är inget spinkigt träd som detta utan ett pampigt, även som litet.

Det blir mycket lättare att Gissa Trädet när knopparna slår ut och det kommer blad. :D

Kom hem för sent igår och gick upp för sent, ska se om jag inte får till en bild imorgon..
Jo det är troligen lättare att gissa när allt är färdigt och utslaget, då kan kanske till och med jag känna igen om det är japansk körsbär eller inte..
Kanske att jag skulle införskaffa mig en trädgårdsbok..
/U

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
13 001
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar