Vad är detta för sorts fjäril??

H

HeRomer

Såg denna på marken i morse elelr för ngn timma sen när ja skulle hämta posten..
Ser väldigt stor ut. och liknar ngn sorts nattfjäril??

Sv: Vad är detta för sorts fjäril??

Det är en Ligustersvärmare.Den är stor runt 100 mm och är vanligt förekommande

100mm??? :eek: Det är ju som en mindra fågel!

Tur att jag aldrig sett någon sådan i verkligheten. Jag är inte ett dugg rädd för insekter, men skulle nog kunna bli om jag mötte en sådan bjässe. :o:D

ok tack. för denna är nog runt 70mm...

såg nu att man mäter från vinge till vinge men det gjorde ej jag utan från sk nos till stjärt.. då e den 70mm

De är superläskiga. Mina föräldrar har såna i sin kaprifol, så när det börjar skymma så flyger de runt runt och låter som små minihelikopptrar, inte en gång man hållt på att få en i skallen...

Stora ex kan bli 12-13 cm mellan vingarna.Larven ser märklig ut den oxå och blir 10 cm eller mer.
Som Zaria skrev så triv dom på Kaprifol även på Syren och Liguster

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka