Vad är detta för ödla?

lady_vip

Trådstartare
Efter en exkursion igår fick jag en objuden gäst med mig hem, en ödla... Förutom att den höll på att skrämma ihjäl mig så lyckades vi överleva båda två. Efter mycket om och med fångade jag den och den är nu fri igen, men vad var det för något?

Lyckades bara ta en bild med mobilkamera, men man ser lite iaf.

grvkurssadelochliteannat053.jpg

Vad tror ni?

Sv: Vad är detta för ödla?

Haha jag har också varit med om det där! Snacka om förvåning när jag plötsligt hittade en ödla i min etta 4 våningar upp. Livet som biolog :p

Vi har två typer av ödlor i Sverige: Skogsödla och sandödla. Skogsödlan är den absolut vanligaste. Googla på dessa och se vilken som ser mest lik ut.

Min var en skogsödla som snabbt fick komma ut igen :)

Fick reda på idag att både sand och skogsödla är fridlysta, så det var ju dumt av den att hoppa ner i min väska :p

Efter googling så tror jag att det var en skogsödla, skönt, sandödlan är väl rödlistad..?

Ödlan vet nog inte om att den är fridlyst :p

Tycker också det ser ut som en skogsödla, men svårt att se på bilden.

då får ni hjälpa mig nu,har ingen bild men en beskrivning:D

Den gömde sig i en bit snö när jag röjde i trädgården när dat var 50/50 barmark/snö.

Den var helsvart, rätt tjock typ 3-4 cm, svansen var kort, 4-5 cm och tjock som fasen längst in.

har en bild på telefonen nånstans kan försöka leta fram den...

Ser man en ödla vilt i Sverige är det med största sannolikhet en skogsödla eller kopparödla, sandödlor är extremt ovanliga. Kul med ödle besök!(avis:o)

då får ni hjälpa mig nu,har ingen bild men en beskrivning:D

Den gömde sig i en bit snö när jag röjde i trädgården när dat var 50/50 barmark/snö.

Den var helsvart, rätt tjock typ 3-4 cm, svansen var kort, 4-5 cm och tjock som fasen längst in.

har en bild på telefonen nånstans kan försöka leta fram den...

kan det ha varit en salamander? det är för övrigt ett groddjur (om nån är intresserad! De kan tyckas vara svarta.

hmm som jag minns den ser det inte ut som en salamander, men ska försöka leta reda på kortet!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna