vad är detta för en gångart??

Sv: vad är detta för en gångart??

Hur rörlig och aktiv ryggen är ska jag låta osagt... jag har bara ridit flygande pass av misstag på ett galet sto som la sig varje gång hon stack med mig. :angel:

Rent logiskt borde ryggen fortfarande vara aktiv för att hästen går i "uppförsbacke" är väldigt lätt i framdelen vilket borde vara en av anledningarna till att bakbenet går i före frambenet, vilket det även kan göra när du rider i trav på en häst som har en väldig bärighet, framför allt i ökningarna.
Borde fungera ungefär lika i samling och ökning i och med det är tvåtaktiga gångarter båda två, med skillnaden att det borde behövas hjälp av farten att hålla balansen i passen eftersom benen på samma sida är i luften samtidigt.
Bara funderar vidare lite.

Camilla
 
Sv: vad är detta för en gångart??

jag som islandshästryttare skulle gissa att det är långsam passgång vad vi islandsryttare kallar grisepass. inte önskvärt hos oss då det är en styv gångart som kommer av en blandning av spänning och styvhet hos hästen. att det sitter som klistrad kan också vara som jag nu såg någon skrev att hästen faktiskt går i trav med fram och skritt med bak eller tvärtom.
grisepass behöver inte alltid skumpa sådär värst det är väldigt individuellt

Är inte så insatt i hurvida ponnyer och "vanliga" hästar kan utföra detta men några höga benlyft ser man sällan hos hästar som "grisepassar" eller går i passgång . tölt nja känns inte särskilt sannolikt
 
Senast ändrad:
Sv: vad är detta för en gångart??

Är inte så insatt i "äkta" pass på islänningar. Men jag hade ett halvblod som gärna gick i pass eller grisepass som ni kalla det. Men han gjorde det endast i skritt, mest när han gick i hagen. Blev mer och mer när man red och då inte var aktiv i skritten. Hade inga problem alls med traven och han var inte alls spänd eller dyligt. Känndes lite lustigt bara
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp