vad är detta för en gångart??

linnsan

Trådstartare
min ridponny valack kan ibland få en "gångart" då han liksom "vajar" fram, väldigt mjukt och går ganska sakta ( som sakta trav ) vad kan detta vara för en gångart eller taktar han bara? han gör ganska höga benlyft också..det känns inte som att han taktar men vad kan det vara
tölt?
tacksam för svar:)
 
Sv: vad är detta för en gångart??

Vet du hur benförflyttningen är?

Min ridtravare får för dig att tölta ibland (dock endast fåtal steg), och hans halvbror har väldigt nära till pass (går i oren pass istället för skritt, samma benförflytning). Så det är mycket möjligt att din häst har någon sångart han inte borde ha :)
 
Sv: vad är detta för en gångart??

han "går" med frambenen väldigt högt, har högt huvud och liksom vajar fram väldigt mjukt man sitter som klistard i sadeln..han gör detta om han blir väldigt pigg och inte får springa:angel:
 
Sv: vad är detta för en gångart??

Om du upplever att hästen "vajar" fram är det nog passgång den pysslar med;) Tölten är mer rakt fram med ryggen stilla.
 
Sv: vad är detta för en gångart??

vajar den mer från sida till sida (som en kamel:) ) eller är det mer att framdelen och bakdelen vajar/guppar lite mer upp och ner men med stilla rygg?
 
Sv: vad är detta för en gångart??

jag tror att det är nog mer upp och ner..svårt att beskriva:crazy:
 
Sv: vad är detta för en gångart??

kan du försöka få det på bild?;)
 
Sv: vad är detta för en gångart??

då är det nog mer åt tölthållet..:) ...eftersom du sitter ner som "klistrad". hade det vart mer åt passhållet så hade det vart ganska studsigt kan jag lova dej...har en travare som töltar så fort man sätter sig ner och höjer handen lite eller som du säger, när han blir pigg och vill iväg men man håller in honom.. och sen slänger han in lite pass ibland när han slarvar med galoppen ute..:D ..ibland är det faktisk kul med lite extra gångarter, speciellt tölten, känns nästan som om man flyter/gungar iväg. försök hitta rätt knappar så kanske du kan få in den gångarten mer och mer (om du nu vill det), lättast på min häst är att ta det från skritt och driva samtidigt som man höjer handen lite och gör pyttesmå förhållningar..
 
Sv: vad är detta för en gångart??

Ren pass är inte studsigt, kan jag lova;)...men man vajar en del från sida till sida. Sen finns det hästar som är orena i sina gångarter och där studsar det...
 
Sv: vad är detta för en gångart??

nej det förstår jag..:) ...men det här var ju en häst som jag antar inte är avlad för passgång så någon ren pass blir det ju inte då utan kanske lite mer grisepass, och det tycker inte jag är direkt bekvämt..:D
 
Sv: vad är detta för en gångart??

så vilket tror ni det är pass eller tölt..man skumpar som sagt inte utan sitter som klistrad i sadeln..:)
 
Sv: vad är detta för en gångart??

linnsan skrev:
så vilket tror ni det är pass eller tölt..man skumpar som sagt inte utan sitter som klistrad i sadeln..:)
Första gången jag red islandshäst så trodde jag att jag töltade när hästen nog i själva verket gick väldigt passtaktigt....:crazy: Kanske till och med i grisepass. Är man inte van att tölta så kan det vara mycket svårt att känna skillnad... det beror också väldigt mycket på häst hur "tydlig" grisepassen är så att säga....

Därför tror jag det är stört omöjligt att på din beskrivning bestämma vilken gångart hästen går i. Det kan vara tölt, det kan vara pass..... bästa sättet för att få veta är om någon kan filma hästen och du kan lägga in ett filmklipp!
:)

Förresten; vad är det för stam på hästen?

Jag har ridit någon enstaka häst av annan ras som har grisepassat. En varmblodstravare jag skötte gjorde det ofta, en ponny på en ridskola gjorde det också ibland. Att varmblodstravare ofta töltar har en kompis som är väldigt insatt i travsporten (och har islandshäst) bekräftat.
 
Sv: vad är detta för en gångart??

då är det nog pass då..låter som det i eran beskrivning:)
nu blev jag glad att jag har en 4 årig d-ponny valack (svensk ridponny) som kan pass..
om det nu är det;)
 
Sv: vad är detta för en gångart??

linnsan skrev:
då är det nog pass då..låter som det i eran beskrivning:)
nu blev jag glad att jag har en 4 årig d-ponny valack (svensk ridponny) som kan pass..
om det nu är det;)
Ledsen att göra dig besviken... men passgång á la kamel (dvs i travtempo) brukar kallas grisepass och är inget eftersträvansvärt på gångartshästar. Det som islandshästar gör när man "lägger dem i pass" är flygande pass och det är i ett helt annat tempo och en gångart med sväv. Grisepass har inget sväv.

Tyvärr ställer ju ofta grisepassen även på andra raser mest till problem. Det kan vara svårt att få ren trav, hästen styvar sig i sidorna mm. Men; visst; hästar med anlag för pass kan det finnas möjlighet att plocka fram tölt i! Det skulle verkligen kunna vara en bonus för dig!! :D
 
Sv: vad är detta för en gångart??

även fast än att det är grisepass så tycker jag att det är lite kul med en lite ovanlig gångart på honom..och han kan trava rent det har han inga problem med.:smirk:
 
Sv: vad är detta för en gångart??

Be någon som kan titta på och avgöra vad det är för något den gör :D det är lättare att se från marken. Jag tycker det låter som om han taktar jag...
 
Sv: vad är detta för en gångart??

Min häst kan ibland trava med frambenen och skritta med bakbenen, eller galoppera fram och trava bak, det är inte nåt sånt han ägnar sig åt? Det känns ganska lustigt...
Min häst kan tölta också, det är väldigt bekvämt... på en lipizzaner :)
 
Sv: vad är detta för en gångart??

Björk skrev:
Tyvärr ställer ju ofta grisepassen även på andra raser mest till problem. Det kan vara svårt att få ren trav, hästen styvar sig i sidorna mm. Men; visst; hästar med anlag för pass kan det finnas möjlighet att plocka fram tölt i! Det skulle verkligen kunna vara en bonus för dig!! :D

Om jag inte är helt fel på det (kan jag vara) så används det väl delvis samma linjer i aveln till svensk ridponny som till svenskt hbl.
Och på hbl är det inte helt ovanligt att en del kan gå i grisepass, och är tyvärr inget att sträva efter, pga att anledningen till att hästen gör det är oftast att dom är spända i överlinjen och ryggen är "låst" i sitt läge.

Men hbl ställer sällan passen till så stora problem med renheten på traven utan mest skritten så att den bli två taktig istället för fyrtaktig.

Tror skillnade mellan grissepass och flygande pass är att hästarna som går flygande pass fortfarande har en aktiv rörlig rygg, och avspänd överlinje, och får därför ett svävmoment i gången även här?
Flygande pass är ju inget vi gör på hbl :angel:
Någon som vet om jag tänker rätt? :confused:

Camilla
 
Sv: vad är detta för en gångart??

ch791022 skrev:
Tror skillnade mellan grissepass och flygande pass är att hästarna som går flygande pass fortfarande har en aktiv rörlig rygg, och avspänd överlinje, och får därför ett svävmoment i gången även här?
Flygande pass är ju inget vi gör på hbl :angel:
Någon som vet om jag tänker rätt? :confused:

Camilla
Jag är själv ingen duktig passryttare, men jo, det ingår ett svävmoment i flygande pass till skillnad från grisepassen. Flygande pass kan man säga är en "teoretiskt" tvåtaktig gångart (som all pass), men i praktiken slår faktiskt bakbenet i det samsidiga benparet ner bråkdelen av en sekund före frambenet. Annars skulle de tappa balansen i den farten som flygande pass ska gå i.

Hur rörlig och aktiv ryggen är ska jag låta osagt... jag har bara ridit flygande pass av misstag på ett galet sto som la sig varje gång hon stack med mig. :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp