Vad är detta för bok?

via

Trådstartare
En bekant visade mig en gammal ridlära idag, som jag undrar om någon känner till. Den heter " Handledning för ryttare och hästvänner" och är skriven av A. v. P.
Den är utgiven 1856 på Bonnier.
På sidan bakom försättsbladet står det: Under stallmästaren hos hans majestät konungen, riddaren m.m. herr Mathias Cjese högaktningsfullt och tillerkensammast tillägnat av A. v. P.
Jag antar att detta innebär att A. v. P. har skrivit boken, och att Mathis Cjese har översatt den.
Jag hade inte tillfälle att titta nogrannare på boken, men ska få den uppkopierad.
Vem är A. v. P. ? Är det Pluvinel? Och vad är i så fall originaltiteln? Det här är en tunn liten bok.
TAcksam för alla funderingar och svar. :bow:

Sv: Vad är detta för bok?

Hittade den här titeln, vet inte om det hjälper dig: PLATEN, G.A. von, Föreläsningar för ryttare och hästvänner. Göteborg, 1857.

/Jane

Vet inte om det hjälper mig, men jag ska kolla med ksla på måndag, om det är möjligt att få den skriften kopierad, så kan jag ju se om det är samme gubbe. Om det är det: är det någon som känner till vem denne von Platen är?

Det verkar vara en riktig goding! Från bibliotek.se:

namn Platen, Gustaf Achates von
titel Handledning för ryttare och hästvänner : Af A.v.P
språk SVENSKA
upplaga/år 1856
ort/förlag Göteborg

LIBRIS-id 2968370
ursprung LIBRIS

Det är samme författare men båda titlarna finns tyvärr endast på Kungliga Biblioteket i Stockholm och jag misstänker att det är sådan litteratur som de inte lånar ut. Vore intressant att få veta om man kan beställa kopior därifrån.

(Trodde inte det skulle vara lätt att hitta en enda Achates von Platen, men jag hittare en hel hög, men ingen Gustaf! Ramlösa brunn hade en utan mellannamn, kan det vara han? Måsta hinna få lite mat i mig innan lunchen är slut...)

Jag har fått hem "Föreläsningar...osv" till det facila priset av 146:- för kopiering och frakt. Nu återstår och se om det var något att ha. Ska bara läsa ut lite andra böcker först. Maken har slutat fråga hur många böcker om ridning jag egentligen behöver... :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka