Vad är detta för blommor (eller ogräs ;) )??

bettysmatte

Trådstartare
När vi fick hit ny jord vid en grävning förra sommaren måste det ha följt med lite nya växter, för helt plötsligt hittar jag två olika sorters blommor i min trädgård som jag inte känner igen. Och de växer endast där den nya jorden hamnade. Någon som vet vad det är? STORA plantor (halvmeter höga ungefär), båda två:



 
Edit, klickade på bilden och insåg att det nog inte var så!

Är den nedersta väldigt taggig? Blåeld?
 
Senast ändrad:
Den översta ser nästan ut som någon slags verbena. De kan ju se ut lite hur som helst.. Fast när jag tänker efter sitter nog blommorna mer som i bollar på verbenorna.. Kan du ta närbild på blomma och blad?

Håller med om att den andra ser ut som blåeld.
 
Oxtunga http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/anchu/anchoff.html är den andra.
Sen stämmer jag in kören om blåeld http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/echiu/echivul.html. Båda är vildväxande i sverige men kan ändå vara trevliga att ha i rabatten skillnaden i vad som är ogräs och vad som är "trädgårdsväxt" är ju enbart i ens egen inställning till växten.

Tack :)!

Angående ogräs eller inte, så är jag VÄLDIGT vänligt inställd till de flesta växter ;) . De här två är jättevackra, tycker jag, och de får GÄRNA sprida sig i min trädgård! Jag tycker till och med om maskrosor, men kirskål och nässlor DET är ogräs... ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
372
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 439
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 783
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 084
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp