Vad är det?

T

Teja

Är orolig för min häst, jag larvar mej säkert men ändå. Det rinner lite ur hennes ögon (genomskinlig vätska)
och när hon kissar ställer hon sig inte i "kisställning", hon står bara som vanligt och lyfter lite på svansen.
Hon vill inte heller ha sitt kraftfoder, men hon äterhö, gräs och mjölk från sin mamma.
Hon är 3 månader, jag stödutfodrar henne med lite krafft, mineraler och kli. Hon har normal temp

Larvar jag mej eller kan det vara nått?
Hon är pigg och så i övrigt

Sv: Vad är det?

Det är väl inte så konstigt om det rinner lite ur ögonen om det är mycket flugor osv. Om det är klar vätska och inte svullet kring ögat är det nog inget problem.

Har hon stått i "kisställning" förut då? Är inte supervan vid föl, men kan tänka mig att de kanske är vingliga i början och då inte står som de vuxna gör sen.

Är som sagt inte jättevan vid föl, men jag tycker att det låter väldigt tidigt att stödutfodra med kraft? Har du fått rådet att göra så av någon uppfödare?

Ring veterinären och fråga tycker jag, så kan man känna sig lugn sedan.

Ett föl i den åldern ska inte behöva stödfodras om mamma får tillräckligt med foder/bete. Så länge mamma är i fint hull ska även fölisen kunna klara sig. Dessutom är inte bäbismage färdig för o kunna tillgodogöra sig kraftfoder än på flera månader

Hon har stått i "kisställning" förr och hon är inte det minsta vinglig på benen.
En uppfödare har sagt att det var dags att stödutfodra henne lite grann

Visst får du stödfodra, men det är lite onödigt om den ändå inte kan tillgodogöra sig det

Om hon inte får eget så går hon och försöker ta av dom andra hästarna,
inte bara av sin mamma. Hon får bara lite men då har hon nått att göra undertiden
dom andra äter.

Jag har ringt veterinären och frågat, han sa att det lät väldigt konstigt
eftersom dom oftast inte vill ha kiss på bakbenen
Jag skulle hålla henne under uppsikt och se om hon ändrar på sej

Om man ska stödfodra föl i den åldern så ger man nått fölpellets, det innehåller mjölkersättning

Men varför mjölkersättning egentlign?
Hon går med sin mamma och får äta hur mkt mjölk hon vill och är tjock o go :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 308
Senast: Roheryn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 622
Senast: caradan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka