Vad är det som låter?

åke

Trådstartare
Vad är det som "kluckar" då vissa hingstar springer? Har alltid fått höra att det är tarmarna men det har ju ston med!

Sv: Vad är det som låter?

Åke,

Om du lägger ner det där med att ta med dig kaffe-ko-ko i pluntan varje gång du fryser på hästryggen så ska du se att det mystiska kluckandet slutar..:angel:

På hingstar vet jag inte men vet att på vissa valacker så blir det ett läte i tomrummet i skapet när de travar..

Hej. Denna fråga har jag själv ställt mig. Nyfiken som jag är så har jag frågat en massa människor som håller på med hästar. De flesta veterinärer jag har frågat säger att det är tarmkröset som låter. Varför det låter är det däremot ingen som vet. Jag vet hur ett tarmkrös ser ut men jag kan fortfarande inte fatta hur ljudet kan komma från det men jag får väl tro på vad som sägs. Mvh NiNi

Hej. Denna fråga har jag själv ställt mig. Nyfiken som jag är så har jag frågat en massa människor som håller på med hästar. De flesta veterinärer jag har frågat säger att det är tarmkröset som låter. Varför det låter är det däremot ingen som vet. Jag vet hur ett tarmkrös ser ut men jag kan fortfarande inte fatta hur ljudet kan komma från det men jag får väl tro på vad som sägs. Mvh NiNi

Ja världen är full av mysterier, hästar "kluckar", ibland, inte alltid, katterna spinner ibland - inte alltid.

Visst frågar man sig hur det går till?

Den som har operarat bukhålor i 30 år vet att gaser o vätska i bukhålan kan ge ifrån sig en massa kluckanden - men hur går det till när katter spinner??? Och varför spinner bara katter? om det nu är sant att det beror på någon förträngning i något kärl, varför har man aldrig hittat denna? o varför spinner de då inte jämt???

Jag har för mig att det bildas ett tomrum när dom travar och är avslappade =går i harmonisk trav.Hm.. kan man säga så ?
Det är ett positivt ljud i alla fall !!
Hej från hambo

Sambon's travhingst "kluckar" ibland, så hingstar kan också låta.
Jag har fått höra att kluckandet kan vara vätska i magen eller att hästen går och spänner sig - Håll!

Om det stämmer vet jag ej!

Vad är det som "kluckar" då vissa hingstar springer? Har alltid fått höra att det är tarmarna men det har ju ston med!

Hej!

När jag gick djurvårdarlinjen på gymnasiet (en hel massa år sedan) och läste om hästens anatomi, fick jag lära mig att ljudet uppkommer då luft kommer in i skapet. Allså i utrymmet där penis är. Ljudet kan komma på alla hanhästar, alltså både vallacker och hingstar eftersom det inte har att göra med pungen.

Huruvida hästen spänner sig eller ej när ljudet kommer vet jag ej. Det har i vart fall inte med hästens vikt att göra, som jag såg i den äldre tråden att några trodde att hästen måste vara för fet för att ljudet skall uppkomma.

Jag har tre hingstföl i år. Just nu är de 7, resp. 9 månader. Jag har hört alla tre "klucka" ibland.

Carina på Silver Arabians

Jag svarade på fel inlägg.. Skulle svara på Myy som skrev: "Huruvida hästen spänner sig eller ej när ljudet kommer vet jag ej. Det har i vart fall inte med hästens vikt att göra, som jag såg i den äldre tråden att några trodde att hästen måste vara för fet för att ljudet skall uppkomma"

Min är då inte fet, och honom kluckar det om ibland när han travar. Han är valack kan jag tillägga..
x1pPHu2K6HCG6rGOIqjjZT6l929M6eaqiRUZ11QFVCfaJpRyKqZhHueqEfrlHsU5PWlcOUrPLxgwTyhwgV3ZeJdHeuhwzBbVkXhpEA68G6JNULJFkXTRS_9Rw

Jag har också hört att de "kluckar" när jag travar med min valack ibland. Har undrat länge vad det är:confused: tur att den här tråden fanns:) MVH vickan

*kl*

Bara för att förvirra er ytterligare så vet jag ett sto som kluckar när hon travar. :D

/Maria

*kl*

Bara för att förvirra er ytterligare så vet jag ett sto som kluckar när hon travar. :D

/Maria

Samma sak här, jag har hört flera stycken ston som har låtit så där. Så att det bara är valackar och hingstar som "kluckar" stämmer inte :D

Senast ändrad:

När det kluckar , då har hästen håll!

=) Och jaa .. ston o hingstar o valacker , alla kan då få håll! =)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Mearas
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 018
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !