Vad är det som har hänt?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag läser allt som oftast att hästar får exem av insekter, dessa hästar måste då gå med täcke hela sommaren:cry:

Var går gränsen? Lite myggbett och bromsbett måste man ju tåla, när tycker ni att man måste skydda hästen med täcke mot flugor knott och annat elände?

Men vad som skrämmer mig är att det verkar öka!:eek: När jag började rida 1974 hade inte hästar exem eller var extremt knottkänsliga i samma utsträckning som nu!

Vad har hänt?

Sv: Vad är det som har hänt?

Tycker gränsen går när man märker att hästen börjar lida, kliar sig mycket, faller ur på grund av att dom inte är still å vilar utan bara vankar, ögonen börjar rinna, eller som vårt fullblod, som såg ut som bara den förra året, bulor överallt, små små och tätt, även fast han sprayades med Absorbine oftar än vad man ska behövas, första sommaren som han fått ha flugtäcke.
Kanske är som med människor, allergier och sånt blir ju bara värre och värre för varje år, man tror väl att det är alla utsläpp som påverkat oss och då kanske även djuren.

Jag tycker gränsen går när hästen är markbart påverkar av flugorna. De kan inte stå stilla och äta utan går omkring hela tiden, kanske till och med springer, kliar sig överallt, ögonen rinner osv. Vår nsv valack är känslig mot knott främst i man och svans. Lite har växt bort med tiden, men för några år sedan kunde han inte gå i en hage med träd, för då kliade han av sig all man och svansroten blev helt kal och både man och svans fylldes med småsår från att han kliade som en idiot. Numera klarar han sig bra utan täcke och kan gå i hagar med träd, men vi har det på när knotten är som värst och efter behov, och är noga med att ha flugmedel på honom.

Kan dock tänka mig att många är lite väl överbeskyddande och överdriver täckandet en aning, så fort hästen är minsta lilla irriterad åker flugtäcket på. Alla hästar blir irriterade av mygg och knott, precis som vi, men i många fall funkar det bra med att helt enkelt skvätta på insektsmedel.

Insektstrycket har ökat också!

När jag var liten (född -78) så vi smorde knappt flugmedel på hästarna. Bromsar såg man kanske två på hela sommaren - de höll till vid badplatsen.

På 90-talet, samma gård, samma hage osv men FRUKTANSVÄRD insektsplåga. Både knott & mygg men framförallt bromsar. Icke-eksemhästar fick ha eksemtäcken för att övht kunna vara ute.

Bönderna i den här byn vittnar också om att för drygt tio år sedan 'hände något'. Inte varit så hårt insektstryck innan, men sen POFF så kom en massa insekter och broms. Grannbonden förlorade två ungdjur till knotten.

Så, en hel del av täckningen man ser idag är nog att det ÄR större insektstryck. Sen förr fanns inte insektstäcken. Idag finns det och är hästen nöjdare med insektstäcke ser jag ingen anledning att INTE ha det faktiskt. Alltså de täckena i nät menar jag nu.

Jag vet inte hur mycket hästar som importerades från t ex Island 1974, och dessa importer har ju fått avkommor osv. Så där är också en förklaring varför de är fler nu. Sen är frågan av hur många av 1974 års hästar som klarat dagens insektstryck osv? Andraponnyn jag hade när jag var liten behövde knappt ens flugmedel i 20 år. Sen fick man - när det här ökade insektstrycket kom - dränka honom i insektsmedel för han skulle kunna gå ute.

Jag tycker man gärna kan skydda hästen med insektstäcka om den är nöjd och glad med täcket. Dvs de behöver varken bli sönderbitna eller springa som besatta för att komma undan för jag ska lägga på det.

Vad gäller eksemhästar så kan man inte skydda dem från bett med medel, dvs de kliar sig - då ska de ha täcke. De allra flesta eksemhästar stoppar självmant huvudet i täckena och trivs med dem. Men det ser (och känns) hemskt trist ut med människoögon när de är så inpackade.

För ett par år sedan började det där djävla (ursäkta språket) stickmyggorna dyka upp här också.

De är hemska, de sticker ju direkt och i solsken. Jag tycker verkligen synd om dem som bor i områdena kring Dalälven där myggplågan är störst.

Knott och broms är fler än vad de var för 10-15år sedan. vad det beror på har jag ingen aning om.

Sedan brukar ju insektstrycker vara värst i början på sommaren, efter midsommar känns det som om det klingar av lite. Förutom då för de enorma bromsarna, vi kallar dem B-52: or, som dyker upp under sommarens senare del.

Senast ändrad:

Bromsarna ja..

Här är det värst efter midsommar, men det är just för att de förbannade bromsarna kommer. Förra året var ett 'snällt' år - tack och lov. Men vetesjutton hur det ska gå i år. Har ju ute på dagtid nu 'bara'. Förr fick jag vända dygnet åt hästarna efter midsommar just pga bromsen. Men det går inte nu..

Det går heller inte rida mellan 06 - 22, för de jävlarna anfaller i flock i skogen med =/ Jag kan slå hundra bromsar på 10 minuter och då har jag ju knappt hunnit slå en bråkdel.

Broms hjälper ju heller inte insektstäcke mot. Tänk om man kunde utrota dem... *drömmer*

En liten fråga/reflektion, var det så att det inte fanns lika många exemhästar? Eller inte lika många hästar övht? Eller var det så att kunskapen om exem inte var lika utbredd som den är idag?

Man har börjat fodra med hösilage i obeskrivliga mängder och gått ifrån den utmärkta foderstaten som bestod av hö, havre, kli, betfor och kalk.....

Mina hästar är för det mesta ute året om. Har en stor fin ligghall så dom kan välja själva. Vintertid använder dom den mest till toalett, sommarhalvåret bor dom där inne. Sätter under sommaren upp en ridå, rejäla plastremsor för ingången. När det är mycket knott och broms, så är dom i ligghallen. Det är inga insekter alls där inne. Dom älskar sin ligghall under sommaren.

Tycker så synd om de hästar som släpps ut i hagar utan möjlighet att komma undan dessa stickande insekter. Gassande sol, supervarmt och miljoner med broms/blinningar och så alla knott på morgonen/kvällen.

Innan vi byggde ligghallen åt hästarna stog dom inne i svalt stall dagtid när det var som mest med broms.

Har även plastridå för stallingången, och har knappt några flugor alls inne stallet.

Ge era hästar möjlighet att kunna komma undan stickande insekter, dom uppskattar det garanterat.

Jag har åxå lösdrift och de använder den mest på sommaren!

Intressant iakttagelse att det blivit mer insekter, varför då?

Är det vädret, luftföroreningar?

Jag har alltid haft hästar som blivit "lagomt" bitna om ni förstår vad jag menar. De har klarat sig bra med flugmedel och att få komme in när det är som värst och vila lite.

Men min unghäst som jag haft i 3 år nu i sommar har lätt eksem/är överkänslig och kliar sig helt maniskt! Det går inte att prata med honom när han väl hittat en fint träd att klia av sig all man och svans på. Han blir tjock och svullen i mankammen och kan få lite sår under ögonen som kan styras upp med kortisonsalva. Han mår bäst med täcket på. Han står snällt och fint när jag drar det över huvudet på honom och ser väldigt nöjd ut i hagen när han blir skyddad.

Jag tycker heller inte det ser trevlig ut att han ska behöva gå täckad, men för att han ska behålla man och svans och inte klia i sönder sig så måste han ha det.

Jag tror också som många andra att det har blivit mer knott, flugor, broms you name it! Men varför? Det vet jag inte...

Man har börjat fodra med hösilage i obeskrivliga mängder och gått ifrån den utmärkta foderstaten som bestod av hö, havre, kli, betfor och kalk.....

Ja tänk om det hade varit så lätt att förklara eksem, om vi utgår ifrån Island som bara fodrar med inplastat hö (hösilage) så torde ju eksemet vara väl utbrett även där då. Kalk finns det ju också rätt mycket av i marker och foder, så jag tror nog tyvärr inte heller på din teori.

Senast ändrad:

Jag undrar lite varför det är synd om hästarna med eksemtäcken? Tänker på din :cry: -smiley...

De hästar jag haft eksemtäcken på har kommit självmant och krypit in i dem. Oavsett om de har eksem eller ej så är det ju skönt att slippa springa sig svettig när knottsvärmarna kommer i gryning och skymning..

Definitivt så har insektstrycket ökat, detta på grund av den globala klimatförändringen.

Insektspopulationen ökar t.ex. genom utbredning av gynnsamma biotoper, ökad tillgång på lämpliga födovärdar (ex. hästar) och bättre överlevnad under mildare vintrar.
En längre, varmare vegetationsperiod medför också att insekterna hinner med fler utvecklingscykler och dessutom kan utvecklingscykeln gå fortare vid högre temperatur, vilket också bidrar till ökade populationer. Ex. sägs svidknottens livscykellängd (ägg via larv till adult) variera från någon vecka till 7 månader, beroende på art och klimat.

Ökade flöden i vattendrag och våtmarker medför gynnsamma förhållanden för insekter som myggor, knott, svidknott och bromsar som är beroende av fuktiga marker.
Framförallt myggpopulationer kan öka drastiskt efter en översvämning. Vissa insekter har även ägg som är mycket tåliga och kan överleva i marken under många torra år. I samband med översvämning kan då kläckning ske, med massinvasion av myggor som följd.

Så jag tycker inte alls att det är särskilt konstigt att hästarna idag kräver mer skydd mot insekter än de för många år sedan.
Och när det gäller min eksemhäst så ser jag hellre en glad och klifri häst iklädd pyjamas hela sommaren än en ”naken” frenetiskt kliande pålle utan man och svans…

Jag undrar lite varför det är synd om hästarna med eksemtäcken? Tänker på din :cry: -smiley...

De hästar jag haft eksemtäcken på har kommit självmant och krypit in i dem. Oavsett om de har eksem eller ej så är det ju skönt att slippa springa sig svettig när knottsvärmarna kommer i gryning och skymning..

Det är inte synd om hästar som måste ha skyddande täcke på sommaren, jag menar att det är synd att de ska behöva ha täcke, alltså att det är synd om hästar som är så överkänsliga att de inte klarar att gå nakna å fria och kunna rulla sig och leva naturligt!

Förstår du hur jag menar? Självklart ska de ha täcke som måste ha det, de plågas ju enormt annars! Men måste vara skönast att gå naken OCH klara av det!

Jag vet inte?

Ingen av mina hästar har haft eksem, men de föredrar ändå täcke (helst ligghall förståss) så att de slipper insektssvärmarna. Jag tror inte att de tycker "naken" är lika härligt som vi tycker att det låter :grin:

Jag mår ren ut sagt dåligt när jag ser hästar springa sig svettiga i skymningen när knotten kommer. Och de hästarna har inte eksem, det är vanliga hästar som inte gillar att bli uppätna.
Jag tror vi får inse att insektstrycket helt enkelt är högre nu än "på den gamla goda tiden" och skydda våra hästar därefter.

Jag har flugtäcke på när det är som värst för annars springer min häst konstant. Får mycket bett även om man smörjer in med medel. Huva har hon nästan varje dag på sommaren annars rinner ögonen så mycket.

Jag tycker gränsen går när hästen har eksem.
En häst som får lite knott/bromsbett, inga problem.
En häst som får eksem och kliar sig så det blir sår, stora problem.

Har en islandsimport som tyvärr fick lätt eksem i somras. Inga problem där hon hade täcke (manen gick av, men det var för att den var spröd och inte för att hon kliade), hade sår i ansiktet och kliade bort det mesta av luggen. Har nu fått mössa och täcke. Ganska fult, men förhoppningsvis slipper hon eksem i sommar.
Jag har börjat täcka henne för fyra dagar sedan. Hon går täckesfri på vinterhalvåret.
En lite skygg madam som är rädd om huvudet men som står blick stilla och själv trär in huvudet i både mössa och täckeshals. Har uppenbarligen fattat att täcket är trevligt för henne.

Men visst är det förfärligt att hon inte mår bra av vår normala, svenska natur med eller utan insekter.
Jag skulle aldrig med vett och vilja köpa en eksemhäst, men nu var jag dum nog att trots eksemrisken köpa en islandsimport och då får jag också ta hand om henne så gott jag förmår (täcke, är beredd med kortisonlösning för smörjning om det behövs).

Jag tycker mycket mera synd om hästar i vintertäcken. :cry:

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 668
Senast: lil-sis
·
Hästvård När jag tog in min häst för kvällen så upptäckte jag ngt mycket skumt... Hittade först ett sår trodde jag på vä bak just ovanför...
Svar
9
· Visningar
1 881
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Har de senaste dagarna funderat på hur mkt kemikalier en häst egentligen tål. :confused: Min häst är ultrasuper känslig mot flugor och...
Svar
6
· Visningar
2 803
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 228
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka