Vad är det som har hänt?

Sv: Vad är det som har hänt?

Jag har en skimmel med s.k. skimmelsjuka, alltså godartade melanomknölar lite här och där. Han har täcket mest för att skyddas från solen, men det är klart att han tycker att det är jätteskönt att slippa bli biten också. Jag instämmer med det som flera skrivit tidigare, de visar rätt tydligt om de trivs med sina eksem/soltäcken eller inte.

Broms hjälper ju heller inte insektstäcke mot. Tänk om man kunde utrota dem... *drömmer*

Angående de förbenade bromasarna och de s.k. B:52:orna..
Jag hittade ett flugtäcke som är i ett tjockare plastlikande material.
det är liksom stelt och jag får för mig att det ska mycket till för att de ska klara att bita igenom det. Visst det går ju inte att täcka varje millimeter av hästkroppen men en stor del kan ju iaf skyddas..

Jag vet inte?

Ingen av mina hästar har haft eksem, men de föredrar ändå täcke (helst ligghall förståss) så att de slipper insektssvärmarna. Jag tror inte att de tycker "naken" är lika härligt som vi tycker att det låter :grin:

Jag mår ren ut sagt dåligt när jag ser hästar springa sig svettiga i skymningen när knotten kommer. Och de hästarna har inte eksem, det är vanliga hästar som inte gillar att bli uppätna.
Jag tror vi får inse att insektstrycket helt enkelt är högre nu än "på den gamla goda tiden" och skydda våra hästar därefter.

Men självklart ska de ha täcke om de besväras så mycket av insekterna, tänkte inte på att vissa hästar blir så stressade så de springer som tokar! Då är det synd om dem och mår självklart bättre med täcke!

Vi har några riktigt otäcka otäckingar hos oss. Tyvärr har vi inte tillgång till skugga i alla hagar så därför använder jag mig av flugtäcke.
Har inte upplevt att min dam störs av täcket men däremot utan kan hon springa som en galning.
Måste vara fruktansvärt psykiskt påfrestande att bli biten hela tiden.
Har man själv hamnat i en knottsvärm vet man hur otäck det är när det kryper, biter och kliar överallt..

Kan det ha samband med att fler och fler fågelarter minskar , läser vi ju om varje år ?Vi förändrar deras livsbetingelser Bönderna sprutar mera nu när det blivit ännu billigare med bekämpningsmedel det kommer inte att göra det bättre.
i år skall mina hästar på lösdrift .Då har dom ialla fall skydd att gå in i .Känns bättre än täcke.

Kan det ha samband med att fler och fler fågelarter minskar , läser vi ju om varje år ?Vi förändrar deras livsbetingelser Bönderna sprutar mera nu när det blivit ännu billigare med bekämpningsmedel det kommer inte att göra det bättre.
i år skall mina hästar på lösdrift .Då har dom ialla fall skydd att gå in i .Känns bättre än täcke.

Det har jag åxå funderat på, sen har vi ju getingar som äter insekter, de kanske åxå har minskat i antal. Att småfåglar minskar i antal är ju bevisat!

Det finns nog många förklaring som samverkar.

Många hästar är känsligare än de jag träffade på under 80-talet t ex. Framavlade med tunnare skinn, lättare hårrem, högre blod och annat temperament. Går i luften för lite stick, vandrar, går genom staket. Lätt avhjälpt med ett flugtäcke.

Många av de hästar jag ser som idag har flugtäcken hade stått inne för 30 år sedan, och inte varit ute ö h t i hage.

Det finns nog många förklaring som samverkar.

Många hästar är känsligare än de jag träffade på under 80-talet t ex. Framavlade med tunnare skinn, lättare hårrem, högre blod och annat temperament. Går i luften för lite stick, vandrar, går genom staket. Lätt avhjälpt med ett flugtäcke.

Många av de hästar jag ser som idag har flugtäcken hade stått inne för 30 år sedan, och inte varit ute ö h t i hage.

Fast det är ju inte främst de tunnhåriga raserna som drabbas, utan islänningar, ponnier och kallblod är väl mest representerade som eksemraser..

Jag hade ett franskt vblsto som hade eksem, hennes fick jag bort med hmeopatmediciner, men det tog två somrar....men det är väldigt ovaligt att vbl har eksem övht ( iallafall trav)

Jag citerar från ursprungsinlägget, eksemtolkningen har kommit efter och är inte allmän.

---
Lite myggbett och bromsbett måste man ju tåla, när tycker ni att man måste skydda hästen med täcke mot flugor knott och annat elände?
---

Senaste åren har vi fått bromsexplosion vid vårat stall. Innan behövde min bara lite flugmedel, men förr förra sommaren fick jag köpa ett flugtäcke för att inte hela hästen skulle bli full med bulor. De fick också vara inne mellan 11-17 ungefär, det gick inte att ha dem ute. Förra sommaren räckte inte flugtäcket till, utan jag fick köpa ett eksemtäcke för att hålla bromsen borta. Gick man ut i hagen mitt på dagen när hästarna var inne fick jag ha på mej hans täcke för att inte bli uppäten...Knotten har inte inte varit så illa med dock.

Det jag märkt är att samtidigt som bromsen började bli fler, fick vi en massa humlor inne i stallet. Vet dock inte om det kan höra ihop men det kom ungefär samtidigt.

Jag är inne litet på din teori. Speciellt att nu sköts ju inte utdikningarna och rensning av diken på samma sätt som tidigare. Man låter ju helt enkelt gamla åkerlappar gro igen av sly och dikena. Bönderna har ju blivit mer återhållsamma med gifter men kanske kan konstgödning spela en roll...

För min häst har det stor fördel att gå i hagar som sköts av bönder med utdikning osv....

Angående de förbenade bromasarna och de s.k. B:52:orna..
Jag hittade ett flugtäcke som är i ett tjockare plastlikande material.
det är liksom stelt och jag får för mig att det ska mycket till för att de ska klara att bita igenom det. Visst det går ju inte att täcka varje millimeter av hästkroppen men en stor del kan ju iaf skyddas..

Men hur varmt blir det under dom? Jag har också känt lite på de tjockare flugtäckena men är rädd det kan bli för varmt med dom. Själv blir jag också biten av dessa :devil: insekter och de har ju inga problem att bita genom jeans tex. Och betten kliar f-n ta mig i en vecka och det brukar sluta med att jag kliar upp stora sår :mad:. Det enda som de inte rår på är ridstövlarna så ett skinnställ borde ju skydda mig bra men då får jag nog värmeslag istället
:grin:
Jag har en ligghall som används som mest på sommaren så jag har insett att jag får lägga upp hagarna så de har tillgång till ligghallen hela sommaren. Flugtäcken brukar jag däremot lägga på vid skoning och verkning då hästen behöver stå still

Ja fy, det är en plåga varje sommar med bromsarna. Vi använder flugtäcke för att skydda lite, men man vet ju med sig själv som andra har skrivit tidigare att dom j**** biter rätt igenom jeans och allt.
Vi köpte faktiskt en bromsfälla från Holland som heter H-Trap förra året, fungerar suveränt finns även att köpa i Sverige från och med i år.

Vi köpte faktiskt en bromsfälla från Holland som heter H-Trap förra året, fungerar suveränt finns även att köpa i Sverige från och med i år.

Blev det alltså betydligt mindre bromsar? Var hängde ni den? En av mina hästar lider så av bromsarna att hon ibland slänger sig handlöst ner i backen. Vilket gör att det känns lite riskabelt att rida/hantera henne när bromsarna är i farten

Fällan tog mycket broms, några getingar och lite flugor. Vi satte upp den i gången mellan hagarna för vi var rädda att hästarna skulle förstöra den. Men den ska sitta på ett ställe där man vet att det är mycket broms, tex i långt gräs, nära vatten etc Man sätter ut den så tidigt som möjligt för att få dom första bromsarna fångade vilket ska vara honor och då hindrar man dom från att lägga ägg och det minskar hela bromsbeståndet i området på två år.

Får de ligga där tills de svälter ihjäl sen? Kan ju inte vara lätt att avliva dem i mackapären tänker jag..

Antingen har man lite vatten i behållaren så att dom dör lite fortare eller så får dom helt enkelt svälta ihjäl.

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 668
Senast: lil-sis
·
Hästvård När jag tog in min häst för kvällen så upptäckte jag ngt mycket skumt... Hittade först ett sår trodde jag på vä bak just ovanför...
Svar
9
· Visningar
1 881
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Har de senaste dagarna funderat på hur mkt kemikalier en häst egentligen tål. :confused: Min häst är ultrasuper känslig mot flugor och...
Svar
6
· Visningar
2 803
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 228
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka