Vad är det som händer??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annele
  • Startdatum Startdatum
A

annele

Släppte ut mitt dräktiga sto idag och då ser jag att hon droppar vit mjölk från juvret. Vad jag undrar över är hur långt innnan dom gör det? Hon ska inte föla förren i juli :crazy: Veterinären var ute och kände på henne i går och konstaterade då att hon är dräktig. Har inte sett att hon droppar förren i dag då.

Sv: Vad är det som händer??

det kan börja droppar ur juvret flera månader innan fölning utan att det är någon fara...

Tack för det svaret :) Gud så orolig jag blev.

Jag tycker inte att det är normalt att det droppar om juvret så här långt innan fölning. Det har jag bara varit med om en enda gång på alla dräktigheter vi har haft. Jag skulle bli hemskt orolig om mina ston droppade mjölk innan de sista dygnen före fölning.
Inte för att jag vill skrämma upp dig eller vara pessimist, men enda gången detta har förekommit på våra märrar så kastade hon 8 veckor innan beräknad fölning.
Håll stoet under uppsikt och ring veterinär om hon börjar bete sig konstigt.

hon har kastat :cry: hittade ett foster nergrävt i boxen. förmodligen var det fel på den. Magen och fontanellen var ej i hop växta och den hade bara tre ben. Den var lika stor som en papillon. Det skulle ha blivit en liten shettis av det hela. Har varit i kontakt med vet. och hon menar också att det borde ha varit fel på fölis för dom kastar inte för att man är inne och känner på dom. Ska hålla koll på henne så att hon inte får en massa flytningar och dyl.
Grrrrrrr det är så typiskt :crazy:
Det är så synd om stoet för hon går runt och kallar på fölis :cry:

stackars dig och ditt sto. skickar tröst kramar i massor.
när vi har förlorat föl brukar vi låta stoet vara med fölet tills hon inser att det har dött, då brukar hon lugna sig..

Vad tråkigt! Jag är ledsen för er skull.
Det känns verkligen hopplöst när sådant inträffar, men man får trösta sig med att det oftast föreligger något fel på fostret som kastas. Bättre att det kommer ut när det är relativt litet än att fölningen blir komplicerad för att fölet är missbildat eller ligger fel.

Tack snälla ni.
Senast i går när vet. var här och kollade stona, så var det ett sto som var tom och då sa jag att ja,ja det gör inte så mycket för då kan jag betäcka henne tidigare. Och se vad som händer då kastar sto nr 2 fölet. Man ska akta sig för vad man säger :cry:

Det är bara att hoppas på att stoet inte blir dåligt. Just nu har hon i alla fall ingen feber.

Stackars er. Det är en evig rädsla på våren, att hitta ett dött foster i boxen.......
Själv blir jag rädd när jag hör någon häst hosta och tempar då febrilt.

usch ja det är aldrig roligt. Det är bara att hoppas att stoet får fortsätta att vara frisk.

Usch och fy vad trist.
Jag läste ditt inlägg och tänkte just skriva att ett avelssto jag red förut började också att droppa och hon kastade kort därefter (tvillingar) så skrollar jag ned och läser resten.... :cry:

Jättetråkigt, tröstkramar till dig och hästen!!

Tack alla för era kramar dom värmer :bow:
Måste nu bara ta reda på om det ev. handlar om virusabort. Har precis köpt mig ett dräktigt sto som ska föla i mars och henne vågar jag inte ta hem förren jag vet helt säkert. Jag vill ju inte heller sprida viruset vidare.

Du skrev att den bara hade 3 ben. Då var det säkerligen felet på fölet.
Vet hur det känns, mitt sto kastade förra veckan med 2½ månad kvar.
Vi fick hjälpa henne få ut fostret, det tog flera timmar med veterinärens hjälp, fick dra ut fostret med kjedjor.
Och det såg helt friskt ut på utsidan, väntar fortfarande på obduktionsrapporten.

*kram*

Senast ändrad:

Om inte fostret redan ar begravt tycker jag att du ska hora med veterinar hogskolan om de vill ha fostret. Manga ganger lar sej de som forskar inom dessa omraden MASSOR om de far ett missbildat foster att kolla igenom.
Det kanske kanns lite okansligt for vissa manniskor att lamna bort "sin" bebis att dissektera, men det ar viktigt for framtiden att vi lar oss mer.

fölis är nerfrusen, så jag kan höra med vet om dom vill ha den.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 118
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka