vad är det som gäller när man nu ska transportera hästar.

B

benjamin

Måste man ha nytt förarbevis? Fattar inte något om detta. Gäller det endast hästföretagare? (Dem om några måste ju ha sunt förnuft vad gäller att köra hästar tycker man) Gäller det inte 2008?

Sv: vad är det som gäller när man nu ska transportera hästar.

vadå nytt förarbevis? nytt körkort? har inte hört nånting om nåt sånt?

Ja, fast det står ju att de utländska förbunden också avvaktar nu så då måste man väl inte ha intyget för att åka utomlands med häst heller, som jag ser det. Eller har jag missuppfattat det?

Enligt en tävlande i klubben, som kör till bl a Danmark o Tyskland så chansar han inte, dryga böter väntar om man inte har det i Danmark, enligt honom, så han har "gått kursen". Många konstiga bestämmelser, enligt den här mannen.

Nej det gäller inte bara yrkesförare. Är du en ryttare som tävlar på hög nivå så finns risken att du behöver gå kurs och få förarbevis. Har man t.ex. jordbruk eller annan rörelse och hästbilen är inköpt och moms avdragen så behöver man förarbevis. Är man proffstränare behöver man förarbevis. osv osv osv.

Det har varit jättebra artiklar om detta i de två senaste numren av tidningen Stallmagasinet.

I Sverige så har man dispens under detta år, pga att man inte hunnit utbilda alla ännu. Dispensen gäller bara om man kan uppvisa ett intyg på att man anmält sig till en kurs. Men så fort man åker utanför Sveriges gränser så behöver man ha förarbevis!

Och om transporten sker längre bort än 5 mil från anläggningen/gården. Annars går det bra.

Kommer jag behöva ngt sådant när jag kör hästen (i transport) till tävlingar inom sverige också?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 067
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama