Vad är det som avgör bra hovkvalitet?

Praefatio

Trådstartare
Som rubriken beskriver.

Min häst har enligt alla hovslagare hittills extremt hårda och fina hovar, en har tyckt att jag borde ha honom barfota. Nu går inte det pga riktigt kassa vinklar på benen bak, han måste skos av klinikhovslagare för att det ska bli riktigt bra och han ska kunna komma till sin fulla rätt, men inte bara vinklarna är fel utan även det faktum att han ömmar jättejättemycket vid tappsko. Man kan inte leda honom ett steg på grusväg utan att han haltar.

Så vad är det som avgör bra hovkvalitet? Och om min häst nu har så otroligt fina hovar, varför går det då inte att ha honom barfota? Det är bara en fundering från min sida, det är som sagt inte intressant att ha honom oskodd oavsett pga vinklarna.

Sv: Vad är det som avgör bra hovkvalitet?

Har också en häst med starka fina hovar, har honom barfota nu men det går inte så bra, han tycker inte alls det är skönt så fort det är lite grus på vägen. Ska definitivt hålla honom skodd i fortsättningen, i alla fall fram.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 809
Senast: Nevermind
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 472
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 730
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka