Vad är det nu som blev fel??

R

ronjaXX

Jag rider ett Islandssto som har börjat komma igång nu, har ungefär ridit henne 1,5 månad. Hon har stått ca 2-3 månader innan jag börja rida henne..

jag har ridit mycket dressyr på henne och gjort mycket volter, öppna, sluta, skänkel vikingar, mm.. i skritt då hon har haft svårt för sig i traven när vi ridit i ridhuset, kan inte ställa sig i mm, så har jag bara kört på spåret rakt fram och inga krav direkt..

hon har blivit mycket ställbar och mjukare, går fint i form och arbetar korekt..
Idag skulle jag trava runt men det gick inte hon bara töltade hela tiden, hon brukar ju inte ta tölten utan trava, men nu ville hon inte? vad har hänt? jag funderar på om hon har blivit mer lösgjord att hon hellre tar tölten nu?
Fick några steg när jag stod upp..

Vad ska jag göra?

Sv: Vad är det nu som blev fel??

Många isisar har svårt att förstå ifall man ber dem om samlad trav eller tölt. Det är vanligt att de mest rids i friare/lägre form i traven och sedan när de "samlas ihop" och kortas så blir det tölt. Detta kan bero på att hästen helt enkelt är van vid det på grund av att den brukar bli riden så, eller för att det helt enkelt är jobbigt för den att trava samlat och då väljer den tölten. Börja med att hitta traven i en friare form där hästen känns stabil och jobba därifrån mot mer samling. Det är kanske också läge för att fundera över hur du ger hjälperna och hur du ska rida för att hästen ska förstå vilken gångart det är du önskar.
Tänk också på att inte kräva något som hästen inte orkar med. Var den musklad när du börja rida den, till exempel. Om den var helt ur form så är 1,5 månad inte så mycket och det är helt normalt om hästen inte orkar med alla gångarter helt.
Lycka till!

Läste ditt inlägg igen och insåg att jag inte svara precis på vad du fråga om:o

Så, här kommer ett svar till:)
Om en isis går stabilt i en gångart och plötsligt en dag väljer en annan så är det lämpligt att kolla så den inte har ont någonstans eller har några spänningar. känns den som vanligt i skritten, är lika mjuk i båda sidorna mm? Vår ena pålle kan bara trava när hon är ordentligt lösgjord och avslappnad, om hon är spänd eller där är något annat problem blir det tölt (ofta med passtakt) och helt omöjligt att få trav.

Är det en 4 eller 5 gångare?
Är du säker på att det var tölt och inte grisepass?

Jag har upplevt att många 5-gångare har lättare för tölt än trav.

Ta hjälp av en bra tränare, och jobba på hjälperna till tölt och trav

Jag håller med ovanstående. Min 5-g har tölten och passen men i traven travar han fram och galopperar bak :crazy: När jag ska lägga honom i galopp blir det mest pass så jag har jätteproblem med bägge 2 gångarterna trav och galopp.

Ingen höjdare men man får ta hjälp utav instruktör och försöka jobba på det så mycket som möjligt :angel: funkar inte det ja då återstår väl att skicka de på träning :)

Gör mkt galopp-trav övergångar.
Då stärks båda gångarterna.

Kan bara hålla med de andra som svarat. Jag har själv en 4-g som egentligen har lätt för traven. Men, det har tagit lång tid att få henne att kunna trava under nedsittning på kort tygel. Formen börjar komma så smått. Ibland kan hon gå riktigt bra med sving i ryggen flera steg.
Jag började i lätt sits på lång tygel och succesivt har jag kunnat sätta mig och korta tygeln. Vissa dagar går det bra, andra dagar funkar inget utan det blir travtaktig tölt och allt däremellan.:eek:
Men det är bara att jobba vidare. Till slut förstår hästen, musklerna börjar komma på plats och hon orkar bära sig korrekt. Skynda långsamt är mitt råd.

Läste ditt inlägg igen och insåg att jag inte svara precis på vad du fråga om:o

Så, här kommer ett svar till:)
Om en isis går stabilt i en gångart och plötsligt en dag väljer en annan så är det lämpligt att kolla så den inte har ont någonstans eller har några spänningar. känns den som vanligt i skritten, är lika mjuk i båda sidorna mm? Vår ena pålle kan bara trava när hon är ordentligt lösgjord och avslappnad, om hon är spänd eller där är något annat problem blir det tölt (ofta med passtakt) och helt omöjligt att få trav.

Är det en 4 eller 5 gångare?
Är du säker på att det var tölt och inte grisepass?

Hon känns som vanligt i skritten och traven men det är det att hon gärna växlar och tar tölten så fort jag tar i henne eller begär något av henne typ ställning eller bara tempoväxlingar i traven..

Idag när jag red ut så fick jag jätte bra trav nästen hela tiden, men hon börjar gärna galoppera av sig själv med.

Jag funderar på om det inte är så att hon har mycket enklare för att tölta nu när jag hat gjort mycket lösgörande och avslappnande övningar? eller?

Är ingen höjdare på gångarterna så det kan säkert vara grisepass.. Hon är 4 gångare och är fem år..

Kan bara hålla med de andra som svarat. Jag har själv en 4-g som egentligen har lätt för traven. Men, det har tagit lång tid att få henne att kunna trava under nedsittning på kort tygel. Formen börjar komma så smått. Ibland kan hon gå riktigt bra med sving i ryggen flera steg.
Jag började i lätt sits på lång tygel och succesivt har jag kunnat sätta mig och korta tygeln. Vissa dagar går det bra, andra dagar funkar inget utan det blir travtaktig tölt och allt däremellan.:eek:
Men det är bara att jobba vidare. Till slut förstår hästen, musklerna börjar komma på plats och hon orkar bära sig korrekt. Skynda långsamt är mitt råd.

Det är som du skriver som jag gjort och det fungerar bra då. Men det konstiga är att hon gick ju att tom trava i form förut.. Det känns som om det är jag som gjort något fel..:(

Det har ju gått några dagar sedan du märkte detta. Har hon blivit bättre igen eller är problemet kvar?
Islandshästar har ju sina dagar. Vissa dagar har de glömt traven och nästa dag är den tillbaka igen. Så upplever i alla fall jag det. Jag tömkör min häst en del och där märker jag det väldigt tydligt innan hon är uppvärmd. Speciellt i höger varv. Där har hon jättesvårt med traven. Hon ser nästan halt ut. I vänster varv funkar det mycket bättre. Men där har hon det i stället svårare för tölt.:eek:
Efter mycket lösgörande och uppvärmning funkar det bra i båda varven.
Jag brukar inte göra så stor affär av det utan träna på den gångarten som är bäst för dagen. :angel: Kanske inte så bra egentligen, men det funkar bra för mig och min häst.
Ett tips är att träna trav över bommar. Gärna lös eller på töm. Då måste hon verkligen trava, det går inte att tölta eller grisepassa över bommar. Jag vet, vissa försöker, men resultatet blir inte så lyckat.:devil:
Lägg upp bommar i ett hörn så du kan variera steglängden. Då kommer du att få en elastisk häst som du kan korta och länga efter behag. Rygg och magmuskler får hästen på köpet.:d

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amanda_F
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka