Vad är det med min katt??

KisseNova

Trådstartare
Våra båda katter drabbades av kattsnuva, efter att ha varit hos veterinären så fick dom ögonsalva.Samt att vi skulle rengöra ögonen med koksaltlösning så ofta som möjligt.
Då hade även min honkatt Nova en rosslande nos, som hon skulle få antibiotika för om det fortsätte.
Efter 2 dgr med ögondroppar så får jag och min sambo knappt se henne, ännu mindre röra henne.

Idag, 2 veckor senare så har hon slutat rossla i nosen (detta trots att hon inte har fått antibitoka), men hennes ögonen ser helt förjäkliga ut.Men hur ska jag kunna få tag på henne utan att hon får panik?? Dessutom så satte hon sig förut och kissade på tvätten :mad: , vilket inte är normalt för henne.Hon är rumsren i alla lägen, och det är inte ens fullt i lådan.Kan hon ha fått en knäpp??
Vill självklart ta henne till veterinären, så är det någon som kan ge mig råd om hur jag ska lyckas få henne bättre?

Lite info om henne:
Nova har funnits i min ägo sen maj 2005, då jag fick henne var hon helt förstörd och litade inte på människor.Efter ett tag så kom hon på att vi var inte så farliga utan tyckte om att bli kelad med om det var på hennes villkor.Dock fortfarande osäker på vissa främlingar.

Sv: Vad är det med min katt??

är det ingen som kan ge mig råd??

Sista utvägen blir ju att avliva henne då hon inte kan fortsätta så som hon är nu, och jag vill verkligen inte avliva henne...:cry:

Skulle gärna hjälpa dig med råd, men vet inte riktigt hur... :confused:

Bidrar så gott jag kan med lite spånande:

Att din kisse gömmer sig för er och tappat rumsrenheten tror jag beror på hon är rädd och sjuk. Hon har fått en knäpp, just precis! Inte sig själv...

Tycker du ska ta hjälp av några och se till att fånga henne, även om hon är rädd och ni nödgas skrämma henne ytterligare... :crazy:

Kanske kan man slänga en filt över henne om hon smiter undan? Någon med vana vid förvildade katter kanske har fler knep? Finns ju fällor, men man ska egentligen vara utbildad och låter drastiskt med fälla inne...

Undersök henne och behandla som veterinären har sagt, med tvång om ni måste. Var lugn och bestämd, prata vänligt och jollrande. Om katten får spader, tappa inte tålamodet utan fortsätt vara lugn, som att det gällde en hysterisk bäbis ungefär...

Sedan tycker jag ni kan ha henne instängd i ett litet rum tillsammans med lådan, där det inte finns nåt ställe att gömma sig som man inte lätt kan få fram henne från. Toa passar bra, (om man gör liggplats och ställer in mat, förståss) men bara om man har en till så man slipper springa in och ut.

Kanske behöver hon antibiotika, kontakta vetten om det när du undersökt kissen.

Såhär hade jag gjort i alla fall, som det verkar på mig.

Skriv gärna mer, tror vi på forumet vill hjälpa om vi bara kan! :)

Tack så mycket för ditt svar :bow: , det uppskattas ska du veta då KisseNova är min skruttetjej :)

Jag vill verkligen inte behöva ta henne med tvång, tänk om det blir sämre?? Jag fick ta henne med tvång precis i början när hon kom då hon vägrade att komma fram.Det gick hon med på även om hon skrek en del.
Men när min sambo skulle försöka få tag på henne för nån dag sen så fräste hon.Jag kan säga att jag blev rätt paff, då jag ALDRIG hört henne fräsa innan, trodde inte ens att hon visste hur man gjorde.
Jo, jag försöker alltid vara lugn med henne och prata väldigt mycket med henne dom gångerna jag har varit tvungen att hålla fast henne.

Tyvärr har jag ju inte så många ställen i lägenheten där det inte finns gömställen, om jag stänger in henne på toa så gömmer hon sig under badkaret..:crazy: Och det är enda stället hon kan vara...suck!
Varför allt detta med henne?? jäkla ägare som hade henne innan som har förstört henne :cry:

Jo, hon behöver antibiotika, för min sambo hörde att hennes rosslande har börjat igen.Dessutom så behöver hon även ögonsalvan....och jag vet verkligen inte hur jag ska göra.Finns det ingen lösning på att hjälpa henne så måste jag ju avliva henne då hon lider.Lämna in henne på Skara Djursjukhus och ge ordentlig vård kan jag inte heller göra, då kommer ju hon bli helt förstörd och allt som jag har byggt upp kommer att raseras..

Komma gärna med mer tips som jag kan ha missat..

Senast ändrad:

Kissen måste ju få vård och går det inte locka fram henne, får man så lov att tvinga. :crazy: Även om riskerar att sabba förtroendet. Så tänker jag, allrahelst om alternativet är avlivning....

Inte säkert det blir så att hon tappar tilliten även om hon är "knäpp" nu och sedan går det ju att bygga upp förtroendet igen. ;) Tror du inte hon fattar ni vill hjälpa, när hon taggat ner lite? Hon är ju sjuk och hispig nu och kanske virrig, men det går ju över när hon lugnat sig och fått vård? Hon kommer ju att må bättre fysiskt och blir mindre stressad av det, tänker jag....

Om toa är enda stället, kör på det då... Bättre än som det är nu i alla fall...

Ledsen, men har nog inte så mycket mer att bidra med, vad jag kommer på nu... :confused: Finns ju flera här som har vana vid förvildade, hoppas nån av dem kan hoppa in och ge bätre råd...

Sotis skrev:
Kissen måste ju få vård och går det inte locka fram henne, får man så lov att tvinga. :crazy: Även om riskerar att sabba förtroendet. Så tänker jag, allrahelst om alternativet är avlivning....

Inte säkert det blir så att hon tappar tilliten även om hon är "knäpp" nu och sedan går det ju att bygga upp förtroendet igen. ;) Tror du inte hon fattar ni vill hjälpa, när hon taggat ner lite? Hon är ju sjuk och hispig nu och kanske virrig, men det går ju över när hon lugnat sig och fått vård? Hon kommer ju att må bättre fysiskt och blir mindre stressad av det, tänker jag....

Om toa är enda stället, kör på det då... Bättre än som det är nu i alla fall...

Ledsen, men har nog inte så mycket mer att bidra med, vad jag kommer på nu... :confused: Finns ju flera här som har vana vid förvildade, hoppas nån av dem kan hoppa in och ge bätre råd...

Jag satt och diskuterade med min mamma som hade Nova i sin vård ett par månader om hur man kunde lösa situationen.
Jag får testa att börja om från början, att hon bor i min sons rum så får han sova inne hos mig tills vidare.
Där inne har hon inga gömställen, och det är lätt att få tag på henne.Den iden hade jag faktiskt inte ens haft en tanke på förrän du skrev det, fast jag innerst inne visste att det är det bästa..

Jo, det är ju just det att man får testa lite innan man avlivar...får se om detta hjälper.Ska köpa en till kattlåda, då jag har en katt till hemma.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 103
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 848
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar