vad är det med min häst?

H

hoppryttare

Ska försöka göra en lång historia kort :p

För ca 2 månader sen gick jag omkull med min häst (landade på vänstersidan), dagen efter det var hon jätte konstig. Inte halt utan hon liksom hängde sej inåt i vänstervarvet i galoppen, ville inte ställa igenom och det kändes som hon låg ner i kurvan.

Vi valde att kolla upp med kiropraktor först, han hittade en muskelspänning vid armbågen. Efter ca 2 veckor släppte spänningen och hon blev bättre i vänstervarvet (hängde sej inte inåt mer). Sen började det faktiskt kännas som vanligt igen. Sen hopptränade jag och då hoppade hon jätte bra halva passet sen kändes det som hon gav upp lite mot slutet. Vet inte om det var jag eller om hon verkligen gav upp.

Red markarbetes lektion veckan efter det och hon var ren och superfin. Två veckor efter det red jag lektion igen och då var hon oren, i svängarna var hon oren på vänster fram. Men då hängde hon sej inte inåt i vänstervarvet.

Vi kollade upp henne idag hos veterinär och hon var inte halt, helt frisk. Dock när jag longerade i vänstervarv i galopp hängde hon sej inåt som hon inte gjort på ett tag. Men nu hade hon vilat i ca 1 vecka så kanske har det nått med det att göra. Tog blodprov och kollade om hon hade en muskelskada (dock kunde man bara kolla om hon haft det dom 3 senaste veckorna så hon kan ju haft det innan) men hon var helt frisk där med.

Idag red jag igen hon hängde sej lite inåt i vänstervarvet i galopp och efter ridpasset reagerade hon vid muskeln vid armbågen, jag fick inte komma i närheten av den i början. Men hon var inte spänd.

Kiropraktorn trodde det kan vara en inflammation i muskeln och sa hoppvila några veckor men annars rida som vanligt (och så skulle jag ge henne anti-inflammatoriskt) och veterinären tyckte jag skulle rida på som vanligt. Annars kan det vara så att det gjorde ont precis efter vi gått omkull och att det sitter kvar i henne, men jag har svårt att tro på det.

Så nu undrar jag främst om någon har haft något liknande problem, att hästen hänger sej inåt i vänstervarvet (eller höger förstås) vill inte ställa igenom och känns som om hästen ligger ner i kurvan? Mest i galoppen. Annars undrar jag om någon kan ha en aning om vad detta kan vara?

Väldigt tacksam för svar!
 
Sv: vad är det med min häst?

Jag själv hade valt att få en "second opinion" hos en annan veterinär.
Uppenbarligen är det ju nått fel på hästen.
Har ni röntgat den där armbågen?
 
Sv: vad är det med min häst?

Okej, nej vi har inte röntgat armbågen.
 
Sv: vad är det med min häst?

Hej!

Min förra betedde sej på liknande sätt och hade en låsning mellan länd och kors- vilket gav extremt spända muskler över ryggen (ingenting jag märkte, hon visade inte ryggsmärta vad jag än gjorde). Botades efter några gånger med akupunktur (utförd av veterinär såklart!!).

/Lavinia, vars nuvarande pålla nog behöver en date med en terapeut av något slag
 
Sv: vad är det med min häst?

Oj, jag tycker att det låter som kissing spines. Just när det visar sig i ett varv sådär och när det uppstod efter en omkullridning. Muskelsmärtorna/spänningarna i armbågen kan vara ett sekundärt symptom på kissing spines.

Men man vill ju inte måla fan på väggen förstås. En röntgen tycker jag låter mest vettigt!

Lycka till // Lollo
 
Sv: vad är det med min häst?

Vad är det för symptom på de? Hon är inte alls öm i ryggen, både kiropraktorn och veterinären har kollat.
 
Sv: vad är det med min häst?

Hur betedde sej din häst vid ridning?
 
Sv: vad är det med min häst?

När min häst hade problem med sin ena hovled kändes hon så, som att hon "tippade" inåt i ena volten...

Dock känns det kanske inte som att din skulle skadat hovleden när hon gått omkull... Hade jag varit i din sits hade jag antingen låtit hästen vila ett tag och sedan kollat med vet igen, eller anlitat en annan veterinär.

Som ryttare känner man ju ofta väldigt snabbt när något inte är som det ska, och det ska man inte ignorera:)
 
Sv: vad är det med min häst?

Hoppas ni fattade att vi var på en klinik och gjorde böjprov och hon reagerade ingenting, så jag tror inte det är något ledproblem. Så varför ska vi kolla med en annan veterinär? Det var en på kliniken som red henne också och hon kände ingenting bara att hon la sej inåt. Glömde nämna det!
 
Sv: vad är det med min häst?

Hej!

Hon kunde bita lite i ena tygeln, men oftast var hon helt utan problem att rida, utöver galoppen som var svår (bromsa var också svårt- men det hade nog andra orsaker). Varken tränare eller massör (kunnig sådan!) såg nåt särskilt, men vetten han såg minsann.

Longerade man däremot hade man henne hängande i ena varvet (ordentligt) och i andra varvet var hon riktigt fin. Minska volten var i det dåligt varvet en enorm kamp, hon orkade inte hålla galoppen, hängde i linan och det var sååå jobbigt. Man såg också på film att hon släpade tårna lite (ja och om man var van och visste vad man letade efter).

/Lavinia, vars häst alltså inte visade ryggont ALLS ens när man tryckte hårt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp