Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det gör jag. Det är ett sånt där vitt standardgolvlock.Tvättar du golvbrunnslocket i tvättmaskinen? Detta måste provas isåfall, hatar å försöka rengöra den.
Jag är väldigt medveten om att en del ord kan vara knepiga, men jag har tränat bort de flesta när jag pratat med svenskar. Det är mer ett problem tror jag om man pratar med de från södra Finland, de är mer påverkade av finskan än vi är här i Österbotten. Vi ser nästan bara på svensk tvJag har faktiskt lite svårt för finlandssvenskan, ord som inte är samma eller betyder olika. Kanske var det han menade? Jag kände mig iaf som en idiot när jag låg på BB och hade så svårt att förstå ibland.
Har man bott ett par år i Sverige så lär man sig.. Det enda jag inte kan träna bort är mitt sätt att säga sju. Det går liksom bara inte.Fast alla jag känner som kommer från Finland och har svenska som modersmål talar annorlunda än svenskar. En del andra ord bland annat. Personen sa ju inte att du pratade bra svenska utan att du pratade som en svensk, och det är ju en annan grej .
Jamen det förstår jag! Och generellt sett tycker jag att man ska vara försiktig med att kommentera folks språk, det är ofta onödigt och blir tokigt.Har man bott ett par år i Sverige så lär man sig..
Ja men då moppar även du golven ju .Tja, själv tycker jag att jag ser ut som en ordinär tant, men tydligen inte.
Underbart"Är DU född på 1900talet?! " Sagt av min son som fortfarande är lika chockad över det
Han pratade om någon bil från 1997 och när han insåg att jag var äldre än den då var jag mer eller mindre uråldrig.
Ibland måste man höja lite på ögonbrynet åt vissa kommentarer.
Så vad är det konstigaste du fått höra?
En grej som hände nyligen var att jag satt och väntade inne på sjukhuset när en man plötsligt smyger upp bakom mig, böjer sig ner och viskar i mitt öra att strax börjar schlagern, sen pilade han iväg. Kvar satt jag och kände väl mest att "jaha, det hände".
En annan gång stod jag på stan och blev passerad av ett par överförfriskade herrar som jag gissar håller till på gatan. Den ena stannade och tittade på mig och utbrast "Du har blivit snyggare sen du blev äldre" och den andra instämde nickande.
Jag har aldrig sett dem förr, men bestämde mig för att ta det som en komplimang.
"Är DU född på 1900talet?! " Sagt av min son som fortfarande är lika chockad över det
Han pratade om någon bil från 1997 och när han insåg att jag var äldre än den då var jag mer eller mindre uråldrig.
Nej, så gammal är jag inte.
Fick mig att tänka på min kusin som hade frågat sin mamma om hon grät väldigt mycket när dinosaurierna dog ut
Jag har hört otaliga varianter på "hur bra svenska jag pratar fast jag kommer från Finland" att jag är rätt less på det.Jamen det förstår jag! Och generellt sett tycker jag att man ska vara försiktig med att kommentera folks språk, det är ofta onödigt och blir tokigt.
Ja det förstår jag! Men den här personen sa väl att du talar som en svensk, vilket är nåt annat än att säga att du talar bra?Jag har hört otaliga varianter på "hur bra svenska jag pratar fast jag kommer från Finland" att jag är rätt less på det.
Jo. Men en ganska konstig icebreaker tycker jag.Ja det förstår jag! Men den här personen sa väl att du talar som en svensk, vilket är nåt annat än att säga att du talar bra?
Ja verkligen! Som sagt, tycker man bör avstå från att kommentera folks språk, är en onödig grej som kan landa så fel.Jo. Men en ganska konstig icebreaker tycker jag.
Fick mig att tänka på min kusin som hade frågat sin mamma om hon grät väldigt mycket när dinosaurierna dog ut