Vad är det hon gör?

CA

Trådstartare
Min tik har börjat med en konstig sak när vi är ute på promenad.

Hon går ju alltid lös ute i skogen, på vägar där andra hundar passerat och såfort hon känner att en hund gjort sina behov någonstans, då ställer hon sig antingen över det och liksom "hukar" sig, inte riktigt ner utan bara som en liten knyck med höfterna och sedan går hon, och sen andra gånger då kan hon kissa några droppar på någons annan hög eller kiss.

Varför håller hon på så? Det är väl bara hanhundar som håller på så eller har jag fel? :confused:

Sv: Vad är det hon gör?

Ja på ett ungefär. Vad betyder det när hon är tik och har börjat med det nu?

har väl som med hanar o göra dominans de vill tala om de är där också det sitter körtlar på bakbenen så när de drar dom i baken utsöndrar de en lukt + att hon pissar lite för o tala om att hon finns.

Oki, så det är som revirmarkering? Men hon har aldrig gjort så innan, utan ahr börjat med det nu dom två senaste månaderna.

Hon är 16 månader. Och detta började för ungefär 2 månader sedan.

Min äldre tik kissar nästan alltid över andras hundar. Skulle min mellanhund kissa där hon kissat, då går snabbt tillbaka för att få ut en lite droppe till. Det är noga att tala om vem man är :-)

Nej det är icke bara hanar som skvätter, råkar sitta med en tik som inte bara skvätter utan dessutom lyfter hon på benet som en riktig karl :smirk:
Hon är fyra år dessutom.

Fullkomligt normalt för vissa tikar som själva tycker att de står hyftsat högt i rang. Hon helt enkelt markerar över andra hundars dofter för att sprida sin egen.

Ungefär mellan 18-24 månader infaller den sista könsmognaden och det är då dessa beteenden brukar komma. Skiljer sig åt mellan individer.

På vissa hundar kommer det senare och hos vissa tidigare. Små raser mognar fortare och stora raser generellt senare.

Noterbart är att detta beteende att markera och lyfta på benet också kan finnas hos mindre dominanta individer. Precis som dominanta individer helt kan strunta i detta.

Så detta är något som kommer att "gå över" eller kommer hon alltid att hålla på så?
Är det något man behöver oroa sig över eller är det bara normalt?

Du behöver inte oroa dig. Som jag skrev ovan så är det ett fullkomligt normalt beteende. Eftersom det är normalt så kommer det heller inte att gå över..

Trodde att det hade något med hennes mognad att göra, men det kanske det inte är då?

Tack för era svar=)

Och GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR på er allihop!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 093
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama