Vad är det här?

mysboll

Trådstartare
Min häst har blivit knölig. :( Hon har dessa små prickar på rumpan men även några få längs halsen. Någon som har en aning om vad det kan vara eller har varit med om något liknande? :confused:

2c043ea4.jpg

989c6a4e.jpg

97cedd50.jpg

Sv: Vad är det här?

Har du bytt/lagt till något foder?

En bekants häst fick sådana knölar av för mycket protein sk proteinknölar.

Säger inte att din häst har det men dom såg ut så:)

Instämmer med föregående talare, tycker det ser ut som proteinknölar. Jag har visserligen inte sett så stora förut, men det kan också bero på att den häst jag sett det på inte var rakad.

När jag gick hästkunskap och hade foderlära kom det här med proteinknölar upp. Och enligt foderläraren finns det inget som är proteinknölar. Att de inte kan få hudknölar av proteinöverskott?

Satt även och läste lite grejer ang. proteinöverskott och enligt försök påverkades inte prestation och hälsa av överskott av protein. Och om proteinöverskottet kommer från grovfoder ska det inte vara skadligt på något sätt.

Det nämndes aldrig något om andra biverkningar på överskott heller.

Sen undrar jag hur och varför det bildas knutor i huden av överskott på protein isåfall? Någon som vet?

Jag har alltid trott att får hästen för mycket protein (eller något annat) så störs mag/tarmbalansen. Då är ju huden väldigt känslig/snabb att reagera på många hästar.

Men det kanske är helt fel :o

Det kanske är lite av varje?

Misstänker att jag var lite för långsam med att dra ner på täckena nu när det blev plusgrader. Samt att hon kanske fått för mkt protein som gjort huden känsligare? Hon äter lusernhack nu men jag har ingen aning om hur mkt hon får eftersom stallägaren blandar iordning maten. :crazy: (ska byta stall i helgen bla pga det)

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 518
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka