Vad är det här för sjukdom?

J

Jo_bo

Hej! Jag sköter en häst på min ridskola som är lite till åren. Hon har varit halt ett par gånger och efter många turer med veterinär och hovslagare kunde man konstatera att hon led av ett (jag tror)medfött hovfel som jag tyvärr inte kan minnas namnet på. (jag hörde när stallchefen och veterinären diskuterade)
Nu undrar jag om nån här kan ge mig ett namn på sjukdomen om jag beskriver några symptom

Hoven är mjuk inuti vid ballen och strålen vilket gör att den vittrar sönder och ger hästen en väldans smärta som gör det omöjligt för den att stödja på den onda hoven.
Har drabbat framhovarna. Hade något att göra med proteinet i hoven? (om jag hörde rätt)
Hon fick gummisulor av hovslagaren på båda fram som gör att hon nu går mer på tå och hon har sedan dess inte haft problem igen.

någon som det klickar för?

Sv: Vad är det här för sjukdom?

Du får nog ett säkrare svar om du frågar stallchefen. Sen är vi gärna med och diskuterar just detta problems alla symptom och faror.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 532
Senast: skuggi
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: Habina
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 486
Senast: akleja
·
Hästvård Hej allihop! Jag har ett underbart 6-årigt fullblodssto som dessvärre drabbades av hovröta i september förra året. Vi har kämpat i...
Svar
11
· Visningar
2 337
Senast: AHPP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama