Vad är det här - Blåmärke? Borrelia? (Bilder)

G

Gisburne

Hittade precis en stor blåröd fläck på vovven i vecket mellan armbågen och bröstkorgen. :eek: Det är en liten svullnad med ett litet, litet "sticksår" i mitten, men det kan lika gärna vara orsakat av en fästing eller annan insekt. (Han har fått liknande sår av fästingar förut, men aldrig såhär stort och med ett blåmärke runt om.)

Vad är detta? Är det nåt akut? Han är pigg och glad och busar runt som vanligt, men man blir ju orolig! :o

Det röda är inte blod på huden utan en färgändring under huden.
th_Hittat2.jpg

Gisburne

Sv: Vad är det här - Blåmärke? Borrelia? (Bilder)

Är medveten om att det ser ut litegrann som en pigmentfläck, men vovven är helt gul/vit så han har inga mörka fläckar.

Länken går till en större bild där det är lättare att se.

Usch, det ser inte trevligt ut i alla fall :crazy:

Jag har ingen aning om vad det kan vara. Ring din veterinär och rådgråga henne/honom.

Nej, termometern fungerade inte. (Har legat oanvänd rätt länge, kanske därför?) Jag har en termometer som jag använder för att tempa hästarna men vet inte om det är så lämpligt att använda den på vovven...?

Om han skulle ha förhöjd temp, vad kan blånaden vara tecken på då?

Dessvärre är "min" veterinär inte anträffbar efter ett visst klockslag. Ska prova imorgon.

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 630
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu är det andra hästen här hemma vi behandlar mot Borrelia (vi bor i det fästingtätaste området om jag läst rätt) och jag är himla...
Svar
7
· Visningar
5 143
Senast: NilaD
·
Övr. Hund *suck* Det började med att hon började slicka sig på ena framtassen så pälsen nästan försvann helt. Sen började hon klia sig i ena...
Svar
8
· Visningar
6 392
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur