Vad är det för växt?

BlackRose

Trådstartare
Hallå hallå!

BR flyttade ju i höstas hit ner till Västmanland till pojkvännens lilla hus, dock är trädgården en smärre katastrof, så nu behöver jag hjälp av er kloka bukefalister!

Vad är detta för växt?
Täcker en liten slänt på ca 2x4meter..
27094509.jpg

Växer så här på de ställen där dem krupit upp på gruset..
27094508.jpg

Vad är det för något? Blommor? Klätterväxt? Marktäckare?

Detta är nog bara början, kommer nog behöva mer hjälp framöver... :angel:

Tacksam för svar! :bow:
/ BR som försöker få lite grönare fingrar

Sv: Vad är det för växt?

ser ut som en vintergröna tycker jag. Gillar halvskugga och är en mycket bra marktäckare om man får den att trivas (min trivs INTE) har söta blommor på försommaren tror jag

Det är vintergröna, blommar med blå blommor på senvåren/försommaren, och tar gärna över ett helt område och kväver allt annat om den får. En trevlig växt, man får hålla efter den lite bara.

Tack för svaret, ska kolla upp lite om vintergröna :bow:
Bra marktäckare kan jag hålla med om, och jisses vad den har spridit sig under åren då ingen skött om trädgården :eek:

Nu hittade jag något nytt spännande! :D

Vad är detta?
27096823.jpg

Växer i en liten klunga:
27096948.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker det ser ut som dårört jag. Den är giftig, så visar det sig stämma, läs på noga!

Jag tror Lady Vip har rätt, tycker också det ser ut som dårört. Men såvida du inte tänkt äta den så spelar det ju mindre roll.

Nja, det är klart att det är bra att ha koll på vad man har i sin trädgård, och vad det kan orsaka. Bara för att man själv inte har tänkt äta den så kan det ju ske olyckor när någon annan är i farten. :)

Sant :)

Ska hålla grannbarnen borta från min rabatt. :)

Ska ut och fotografera allt som kommit upp, och hoppas att ni kommer vara lika duktiga som idag att identifiera! :bow:

2 skulle kunna vara kärleksört om det är rätt tjocka blad.
5 pion
8 rabarber?
9 brännesla?
10 och 13 akleja
11 hosta även kallad funkia

Ettan är med all sannorllikhet en fingerborgsblomma (digitalis purpurea) :) Jättevackra, perfekta fotoobjekt ;)

Här är bilder jag indirekt fotat på fingerborgsblomman, de drar till sig humlor. Låter skitkul när de är i "klockorna" :rofl:
index.php

index.php

index.php

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
351
Senast: Unafraid
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 984
Senast: hoppeloppe
·
Trädgård & Växter Tidigt i våras flyttade jag till mitt första egna hus, och till det hörde en väldigt potentiell trädgård till :D Problemet är bara att...
Svar
8
· Visningar
6 011
Senast: Apache
·
Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 659
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka