Vad är det för träd/buske?

Buck

Trådstartare
Har en buske/träd sak som har växt i hagen, undrar nu när vi byggt ut hagen lite vad det är för ngt träd och om det är giftigt för hästar :).

Min träd expertis sträcker sig bara till att skilja på ek och björk och vad som inte är ek och björk...

kan försöka ta bättre bilder om det behövs :)

Ja fläder vet jag hur det ser ut, har funnits några buskar en bra bit bort men är borta sen länge. Så måste ha varit en ren slump att det började växa här.
falsk fläder har jag aldrig sett faktiskt.
Nja, fåglarna vettu, de fixar allt. Men försök ta en bild med bättre fokus på blad och stam. Enda alternativet jag kan tänka på är ask och valnöt, men nej, det är annat som inte stämmer, växtsättet bland annat.
Falsk fläder är lite giftigt, men det skulle förvåna mig om hästarna äter av den.

Om jag minns rätt nu så har den fläder som man kan bl a göra saft på både blommor och bär helt vita blommor. Den andra, s k oäkta fläder, har gulaktiga blommor.

Ja fläder vet jag hur det ser ut, har funnits några buskar en bra bit bort men är borta sen länge. Så måste ha varit en ren slump att det började växa här.
falsk fläder har jag aldrig sett faktiskt.
Jag bor i mellansverige och här är falsk fläder väldigt vanlig. Äkta fläder växer enbart i trädgårdar och är inte ens där speciellt vanlig, men den falska växer...överallt. Jag har ett gäng buskar bakom uthuset som jag med växlande framgång försöker hålla tillbaka.

I mitt förra liv hade vi falsk fläder i lösdriftshagen och jag har aldrig ett någon häst tugga på den.

Har en buske/träd sak som har växt i hagen, undrar nu när vi byggt ut hagen lite vad det är för ngt träd och om det är giftigt för hästar :).

Min träd expertis sträcker sig bara till att skilja på ek och björk och vad som inte är ek och björk...

kan försöka ta bättre bilder om det behövs :)

Det ser ut som mina fläder buskar.
Mvh
Pudlan

Ser inte ut som de jag hittat blider på.
barken är grov, det är små blad som inte blir så mycket större än vad de är på bilden.
Kan det vara ngt annat?
Alltså - hur stora blad menar du att de ska ha? Jämfört med din hand ser de ut att vara precis så stora som druvfläderns?

Den här bilden är rätt bra. Och visar blad som åtminstone verkar vara lika stora som dina
116937159.9uDRryns.Druvflder2935.jpg

Och ja, bark som är äldre än fjolårs är grov och lite sprucken.

Det ser ut som mina fläder buskar.

Jag hade hägnat in flädern. Verkar inte helt nyttig o av sett om det är druvfläder eller vanlig fläder.

Druvfläderns märg i kvistarna är brun (till skillnad från den äkta fläderns som är vit).

Vanliga fläderns blad har laxerande och bären laxerande, svettdrivande och kan ha lugnade verkan.

Kopierat från wikpedia där fanns mer info.
Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som i kontakt med vatten avsöndrar blåsyra. Vid kokning splittras sambunigrin och gifteffekten försvinner. Även omogna bär och frön i mogna bär innehåller ämnet, vilket gör att de råa bären inte bör ätas. Giftet tillhör gruppen cyanogeniska glykosider, som finns hos många växter.

De omogna fläderbären och andra växtdelar av fläder innehåller även andra toxiner, framför allt irriterande saponiner och eteriska oljor som troligtvis förstörs vid upphettning. Man har detekterat cyanhaltiga glykosider i låga halter i växtens alla delar förutom i blomman, men inget fall med cyanväteförgiftning efter förtäring av äkta fläder är känt. Förtäring av omogna bär kan ge magbesvär medan förtäring av mogna bär och blommor anses ofarliga. Dock har flera fall förekommit där man fått magbesvär (kräkningar och diarréer) även av mogna bär då man ätit många råa eller gjort dryck på dem.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Tror att busken får flyttas, är det fläder eller falsk fläder så blir det ju en väldigt stor buske tids nog, och då den står i lilla vinterhagen så blir den ganska mycket i vägen.
Så blir nog till att gräva upp den och plantera om uppe vid märgelhålet eller vid dammen. Dvs gräva en grop, sätta ner busken och hoppas på det bästa :rofl:.

Min druvfläder har sådana här "klasar", det verkar din växt inte ha(?) så då är det nog snarare äkta/falsk fläder :)

11156255_10152919493071374_6713843358108488524_n.jpg

Här är skillnaden på märgen mellan druvfläder och äkta fläder
sambr+n1.jpg

Blommorna på druvflädern är även mycket rundare än hos äkta fläder där de är platta. Sedan är druvfläderns bär röda medan fläderns är röda först men blir svarta när de mognar, men det sker ju först i augusti :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
475
Senast: Fetaost
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 209
Senast: Dorinda
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 808
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar