Vad är det för svullnader?

skulle väl kunna vara en tryckning efter gjorden, pröva med ett ordentligt fårskinn eller nåt.
alt. pröva att se om det blir bättre när h*n inte har haft någon gjord på i några dagar.

otroligt charmig häst förresten!

Nej, det är ju inte det. OM det inte har blivit något förra sommaren då någon satt på honom, alt. att det blev av körgjorden när han blev grundinkörd men det har jag svårt att tro, då borde det gott bort eftersom han hos mig knappt är riden alls och ej heller körd.

Han är bara en babie, har haft det hela tiden sedan han kom till mig i höstas, hos mig riden med sadel kanske 10 ggr och ingen skillnad utan sadel.

MVH/

Då är det nog inte en tryckning.

Det finns ju en muskel som går från bröstbenet mellan frambenen och fäster ungefär där, ("pectoralis profundus" om det är till någon hjälp).
Är hästen öm? kan det bara vara denna muskel som är något "välutvecklad"? i så fall helt normalt utseende för hästen i fråga,

Är det Pectoralis Ascendens som den heter hos mig i mina papper, alternativt om det kan vara Rectus Abdominis, så har jag varit inne på dessa funderingar. Men frågan är varför den just skulle vara överutvecklad just mot slutet och lika på båda sidor.

Det tråkiga är ju att det sitter där det sitter och jag kan inte ha en sadelgjord någon annanstans då hans läge just är där oavsett sadelmodell. Skulle kanske komma från det med en dubbelgjordad westernsadel. Ibland har jag inbillat mig att han ömmar något och tycker det är obehagligt att få sadel gjorden spänd ibland inte. Han är/har varit överkänslig över lag på hela sin kropp så det är svårt att avgöra vad som är vad, är det bara den hyperöverkänsliga kroppen, är det svullnaden, är det sadeln eller osäkerhet, jag har inte kommit så långt att svaren finns där till fullo ännu.

Men jag skall prova med en sadelgjordstunnel till att börja med nästa gång en sadel åker på.

Men jag vill ändå veta exakt vad det är eller beror på!

MVH/

Pectoralis ascendens är samma muskel, rectus abdominis tar inte slut där utan fortsätter mycket längre bakåt och ligger mer i mittlinjen. Pectoralis transversus ligger "ovanpå" (=ytligare) än profundus/ ascendens, men går inte lika långt tillbaka.
Om muskeln är spänd blir den öm, kan helt klart ge obehag av gjorden, du kan stretcha den genom att sträcka frambenet framåt, lättast är att lyfta det böjt, dvs. hålla fast i underarmen strax ovanför knäet och försiktigt sträcka framåt, det tar säkert emot om muskeln är spänd så ta det försiktigt,
en annan bra övning är "helikopter cirklar" med frambenen, lyft benet som vanligt när du ska kratsa hovarna, håll skenbenet vågrätt och i höjd med det andra frambenets knä, och för sedan skenbenet runt i horizontella cirklar åt båda hållen, allt eftrsom hästen slappnar av går det att göra cirklarna större, detta stretchar främst pectoralis transversus, men även ascendens.

Spänningar i bogmuskulatur och de främre revbenen ger ofta symptom i stil med sadeltrång, och obehag när gjorden spänns.
Kolla upp hästen hos en duktig veterniär (gärna osteopat,el equiterapeut) om du är orolig.

Jag gör och har gjort allt detta och fortsätter med det :).

Men ingen har kommenterat och eftersom han inte bevisligen lidit/lider så har annat mkt. viktigare fått komma före, men nu är det för tillfället lugnt med alla andra "problem" gällande grabben så då kan jag ta tag mer i detta.

MVH/

hej
han är så fin, så fin
sunna har något liknande har alltid trott att det beror på sadelgjorden

jag ligger förövrigt däckad hemma, men feber och halsböld, så har inte varit ut till stallet sedan söndags ( bilderna tänkte jag)

Skall med spänning följa denna tråd.
:) :crazy:
från en sjuk och ynklig Anita

Tack!

Tyvärr så kommer en vacker förpackning med ett mindre vackert innehåll allt för ofta :devil: man kan inte få allt och man kan inte gissa sig till baksidor heller, men man får göra så gott det går och jag :love: honom ändå på något mystiskt vis :)

MVH/

Stackars Anita......

Undrade just var dom var, krya på dig nu så får vi slå våra huvud ihop senare.

MVH/

Liknande trådar

Övr. Katt Var inne i en affär för ett tag sedan och slängde en blick bland vykorten och fick syn på detta...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
F
Avel e: Eighty eight keys xx - Raise a Native xx e: Native Dancer xx 9 år 172cm hög med bra gång (8 mässiga), lite skarp och lite het men...
2
Svar
22
· Visningar
2 237
Senast: fio
·
M
Foder & Strö Mitt hblsto är ganska rund och go, välmusklad, men hon är lite bukig. Kan det vara för att hon står på halm? Hon tuggar i sig lite, men...
Svar
13
· Visningar
930
Senast: maximilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka