Vad är det för något?

L

littL flower

Idag när jag var i stallet uppstäckte jag att mitt sto, som har haft mugg ibland under sommaren, av för grovt bete, har nu fått en märklig sak på insidan av benet precis ovanför hoven. Det är långt ifrån karleden. Som inte har mugg, skulle detta vara mugg så skulle det väl ha spridit sig?
Det är hårda skorpor som växer på varandra. På detta ställe, som kan väl vara en 3 cm i diameter, är huden alldeles torr och irriterad.

Hon har inte ont, men tycker att det är obehagligt när man rör där.
Kan muggen ha spridit sig dit?
Hon är ju alldeles fin i karlederna. Inte haft mugg på hela sommaren!
Nu är det ju magert bete, dessutom.
Ska jag behandla det som mugg, eller vad ska jag göra?

Sanna

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det för något?

Låter som något liknande det en av mina hästar har på ett ben. Hennes "utslag" sitter på utsidan av benet, något ovanför kotan, hon har tidigare haft mugg i karleden.

Det är lite dålig hårväxt och så bildas det lite skorv i kanten. Vet trodde att det var svamp, men jag skulle starta med att tvätta med receptfritt Hibiscrub (finns på apoteket) samt smörja med lite olja efteråt för att mjuka upp den hårda kanten.

Om det inte hjälper så får jag något preparat mot svamp utskrivet.

Lycka till!

mugg som sprider sig uppåt kallas rasp då det når kotan eller ovanför,
alltså, det låter som rasp

Min har sånt på kotan, har haft mugg i karleden tidigare men nu är den fin. Har märkt att detta är något mer svårbehandlat än mugg. Jag borstar bort det torra och smörjer med hydrokortisonsalva 1%, finns på apoteket. Försöker smörja 2 ggr om dan och det börjar se riktigt bra ut.

Tack för alla svar!

Lutta: Jag har också märkt att det är mer svårbehandlat. Muggen brukar försvinna med lite Helosan.

Ska prova hydrokortisonsalva :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 193
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 896
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar