Vad är det för krydda jag söker?

Sasse

Trådstartare
Jag söker en krydda som oftast fanns tillhands i skolmatsalen (runt 90-talet), där den främst användes till att krydda grönsaker (t.ex. gurka) eller bara ha på knäckemackan. Det var rätt många år sedan nu, men jag minns att jag tyckte den var vansinnigt god, och försöker därför hitta den igen.

Den var gul till färgen, och om jag inte minns helt fel; smakade rätt salt.

Någon som har en idé? Eller som kanske har tips om en annan valfri krydda som kan passa ju till just gurka/ha på mackan?

Jag söker en krydda som oftast fanns tillhands i skolmatsalen (runt 90-talet), där den främst användes till att krydda grönsaker (t.ex. gurka) eller bara ha på knäckemackan. Det var rätt många år sedan nu, men jag minns att jag tyckte den var vansinnigt god, och försöker därför hitta den igen.

Någon som har en idé? Eller som kanske har tips om en annan valfri krydda som kan passa ju till just gurka/ha på mackan?

Aromat?

Den innehåller mest smakförstärkare - glutamater.

Det pågår en debatt om hur onyttigt det är att äta detta. En artikel i ämnet:
http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsument/Glutamaten-kan-gora-dig-sjuk/
http://www.matklubben.se/matprat/oevrigt_1/bojkotta_aromat_natriumglutamat_har_e-nummer-161805.html

Status just nu är nog att det krävs ganska stora mängder för att bli sjuk av det om man inte är överkänslig. Men att det är en helt onödig produkt och dålig för kroppen är de flesta överens om. Ungefär som tobak eller alkohol - njuter man verkligen av det så är det
väl OK att skada sig lite = upp till var och en. Men tycker man att rent salt är ungefär lika bra, bör man välja det istället.

Du tänker inte på salladskrydda? (Såg att de redan skrivit aromat.)
Men vad jag vet så användes den flitigt på knäckemackor och tomat/ gurka. Vad jag har hört.
Efter en tragisk upplevelse på lågstadiet där jag såg en kille slicka på smörskniven har jag VÄLDIGT svårt för att bre mackor där man ska dela kniv. :mad:

Var det inte Piffi Allkrydda eller något sånt? Har för mig att det var något på P... (kan ju ha varit olika i olika skolor förstås)

Var det inte Piffi Allkrydda eller något sånt? Har för mig att det var något på P... (kan ju ha varit olika i olika skolor förstås)

Piffi Allkrydda innehåller också stora mängder glutamat, precis som Aromat.

Däremot är många "Grillkryddor" (bland annat Kockens) numera helt utan glutamat.

Du tänker inte på salladskrydda? (Såg att de redan skrivit aromat.)
Men vad jag vet så användes den flitigt på knäckemackor och tomat/ gurka. Vad jag har hört.
Nu har jag ju redan handlat :cautious: Men tror på aromat med tanke på den gula färgen, men salladskrydda kan vara värt att testa :)
Det är möjligt att vi hade en sådan också, men i så fall användes den inte lika flitigt. ;) Är väldigt säker på att kryddan var just gul.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 451
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 865
Senast: Mitra
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 904
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama