Vad är det för fel?

S

Shout Whisper

Hej, när jag gjorde iordning storhästen idag så gick jag förbi ponnyn jag tävlar. Han brukar annars ALLTID gnägga åt mig när jag går förbi, men idag såg han bara hängig och trött ut.
Gick in till honom och då hade han lämnat fodret i krubban. Inga ljud från magen och iskalla öron. Stod och flemade och drog läpparna längs väggen.
Plötslig liksom "kväljer han sig", som en människa när man är påväg att spy. Men hästar kan ju inte spy? Så han gör det och sen efter en stund kommer det upp en stor samling slem ur mun & näsborrar, kanske 1 liter? Geléaktigt och ljusbrunt, som tuggat foder ungefär.
Vi tar ut honom i stallgången och då nästan välter han. Sen stannar han och ännu en sats slem kommer upp, nu ljusare. En gång till i stallgången, ännu ljusare och lite mindre. Sen två gånger på stallplanen också, nästan genomskinligt.
Går lite med honom och lägger på ett tjockare täcke, inte min ponny så jag kunde inte ringa veterinären... Sa till ridlärare som aldrig sett något liknande, men inte gjorde mer än att stryka honom från dagens lektioner.
Nu, 2.5 timmar senare verkade han något piggare, men han har inte bajsat sedan dess. Vad är detta?

Sv: Vad är det för fel?

Låter som när våran valack fick foderstrupsförstoppning. Andra gången han råkade ut för detta så hostade han och fick ut slem (+foderrester) ur både mun och näsborrar. Både gånger så har han svettats och ville rulla sig och blev slö. Nu har vi bytt foderform, sedan dess har han inte råkat ut för detta.

Har hästen inte bajsat något ännu skulle jag ha blivit väldigt orolig!

Inte din häst så du kan inte ringa veterinär?

Vem resonerar så? Ridskolehäst? Ringde inte ridskolan veterinär då?

Eller ringa hästägaren?

Foderstrupsförstoppning låter det som det kan vara.. En mildare variant... jag vet dock häst som dött av detta (kvävts ihjäl) och flertalet hästar som haft detta och med akut veterinärhjälp (slangar ner i halsen/genom näsan eller hur det var) fick det att lossna... blod överallt... hua..

Det är allvarligt, låter som foderstrupsförstoppning. När vårt föl fick det tog det 4 (!) h att spola loss stoppet på KLINIK. Han fick ändå lunginflammation av foderrester som hamnade i lungorna.

Ring veterinär BUMS innan den blir riktigt dålig och kanske dör!

Jag blir faktiskt arg när jag läser detta. Hästen är sjuk och har säkert ont, och ingen av människorna i dess omgivning är beredd att göra något? Om du inte kan ringa veterinär själv så tjata på någon som kan!!

Han har bajsat nu och tempen är normal nu också. Tack ändå! Han får havre och har fri tillgång till ensilage i hagen, någonting med det?
Har högst rang, men fick under dagen inte äta från foderbordet...

Inte min häst, ridskolehäst. Veterinärkliniken ligger bara 100 m från stallet, så jag sa att jag kunde gå dit med honom. Eller ringa, men jag fick inte det för ridläraren...
Nå verkar han må okej iallafall.

Han står tyvärr på en väldigt oansvarig ridskola. Nu var det ändå den av ridlärarna som bryr sig mest om hästarna som arbetade, men ändå skulle varken jag, hon eller någon annan ringa, eller gå till kliniken (som ligger ung. 100 m bort).
Ett annat exempel är en häst som de lånar in från en hästhandlare, han kan inte äta hö! Han tuggar fodret och spottar sedan ut det. Har flera gånger upplyst dem om det och de gör inget åt saken, "det är ju inte deras häst", och ändå klagar de på att han är för smal...
När min sköthäst som jag skötte när jag var kanske 8 fick mugg var det jag som skulle behandla det, annars hade ingen gjort något åt saken. Nu är det en ny ponny som har grov mugg och ett bakben så svullet och tjockt att det verkar vara lymfagnit, ingen gör någonting. Så nu får vi, som inte ens har något med hästarna att göra ta hand om dem! Men ingen veterinär inkallas.
Även när en ponny hade så mycket löss var det vi, två då nioåriga tjejer, som skulle behandla ponnyn med ytterst giftigt medel.

det skulle vara intressant att höra andra sidan på din historia!

om det nu är som du säger så änmäl dem isåfall, så som du beskriver får det inte gå till.

Men herregud, anmäl till en djurskyddsinspektör! Det verkar ju ha pågått länge oxå. Att ingen gjort något åt den ridskolan, de borde ha haft ett antal besök av kommun och/eller djurskydddsinspektör. Att du ens är kvar på det stället!

Hur i helvete resonerar man på den ridskolan :eek::cool:

Det är bättre att ha en DÖD häst i boxen än att kalla ut veterinär som finns 100 m bort. Är det foderstrupsförstoppning, mycket ofta får de lunginflammation av foderrester som hamnade i lungorna. Så min veterinär brukar ge pencilin i några dagar för att förebygga.

Och att sen tarmarna är helt tysta tyder ju oxå på att det är något allvarligt på G med hästen.

Dom ska vara glada att inte jag var i stallet när det hände för jag hade utan tvekan gått bort till veterinären med hästen.

Det här är verkligen illa om det är sant. Anmäl i så fall ridskolan till kommunens djurskyddsinspektör. Det kan du göra anonymt. Byt sedan ridskola till en mer seriös, som ser till djurens bästa.

Har kallat på djurskyddinspektör mm. ett flertal gånger men ingen av gångerna har någonting hänt. De har bara sagt att hästarna har stora, fina hagar (som de föv. sjunker ner till knäna i leran på vissa ställen) och så är de ingenting mer med det.
Ombyggnad av anläggningen påbörjades i våras, och efter det är det många som tycker att allt blivit sämre. Klubben har tappat hundratalet medlemmar, vi har också varit nära att sluta. Men det är ju för hästarna man är kvar... Har nu hästen uppstallad i privatstallet där för att kunna hålla koll på ponnyerna, de har givit mig så mycket och jag kan verkligen inte lämna dem där. Har flera gånger bett om att få köpa en ponny där, hon är 20-år och jag har sjukt mycket att tacka den ponnyn för! Hon orkar knappt ingenting längre, går bara nybörjar- och handikappslektioner, kan inte fälla vinterpälsen längre mm. Så vi la flera höga bud (iallafall orimligt höga för en ponny som inte går att använda till annat än sällskap) men fick nej. "För att vi bara skulle sälja vidare henne när jag fyllt 18" Vad spelar det för roll om jag är 18 eller inte? Jag har ändå inte tänkt tävla henne? Ville bara ge henne några sista bra år och låta henne vara sällskap hemma på mormor & morfars gård till storhästen. Men nej, ridskolan kunde ge henne betydligt mer trygghet sa de.

Tyvärr är det just den här inställningen som gör att en ridskola som denna kan finns kvar. Tror helt krasst att ägarna faktiskt räknar med det också.
Men det är ju för hästarna man är kvar...

Så om alla istället gav upp och slutade hade snart även hästarna fått det bättre. För det hade inte längre varit lönsamt att ha dem kvar. Möjligen att det blivit värre ett tag men då hade säkert djurskyddet att ingripa. Så resultatet blir ändå att i slut ändan får hästarna det bättre.

Du skriver om händelser som hände när du var 8 och 9 år gammal. I den åldern hade du säkerligen inte speciellt mycket erfarenhet och du var garanterat inte i stallet dygnet runt. Det är säkert mycket möjligt att både lössen och muggen behandlades av stallpersonalen när du inte var där. En veterinär brukar inte behöva komma ut vid dessa åkommor.

Jag menar inte att ridskolan inte har brister men jag tror heller inte att en 8åring medvetet tar över ansvaret för ponnyns behandling. I den åldern är man nog inte så insatt i hästars sjukdomsbilder.

Åter igen, det vore intressant att höra ridskolans version på det hela! Den skiljer sig förhoppningsvis från din.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Övr. Katt 4 stycken, halvgamla kattungar upptäcktes idag på vår tomt. Pojkvännen hittade dem i ett busksnår och 2 av dem var väldigt kelsjuka. En...
Svar
6
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar