Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Bollen

Trådstartare
Jag fryser snart sönder!

Vi bor i en villa som har vedeldad panna och elpatron. Vattentankarna är fulla av varmvatten (inte för varmt att det inte släpps ut) och vattenfördelaren visar att den släpper ut vatten i "systemet" (element och golvvärme) men likt förbannat så blir det inte dräglig temperatur i huset.

Huset är ett 1 1/2 plan med källare där pannan är placerad.
Elementen i källaren (tvättstuga, gillerstuga och förråd) blir inte varma (tvättstugans lever sitt eget liv och kan vara ljummet ibland). På Nedervåningen är elementen ljumna/kalla/vissa kan vara skållheta ibland och på övervåningen skållheta/iskalla.

Vi har en temperaturreglerare som sitter på nedervåningen. Den kan man ställa in dag/natt/samma temperatur på. Vi har testat alla varianter men inget fungerar i år.
Tidigare vintrar (vi har bott här i 3 år) så har det varit perfekt värme (för vart för vissa gäster) så att vi har kunnat ha t-shirt och gå barfota inne. Men i år vill det inte!

Lufta elementen har gjort i källaren, men inte resten av huset. Men det känns ju konstigt om det skulle vara det som är felet då elementen blir varma.

Vi känner oss helt lost i denna värld och behöver tips. Hjälp!!!
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Testa att lufta alla element, så har ni eliminerat den risken. Sedan kan man söka sig vidare.
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Kunde du inte ha kommer med DET HÄR ÄR FELET! :D ;)
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Nä, jag jobbar inte så ;)
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Fick just bevis på hur kallt vi har det.... Jag värme thévatten i vattenkokaren och när jag hällde det i muggen så sprack den....

Min man håller nu på att lufta elementen. Han börjar i källaren, är det från fel håll? Man kanske ska börja uppifrån?
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Är det mycket luft kan det behöva luftas flera varv.

Har ni kollat så cirkulationen funkar som den ska?
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Ni kan behöva fylla på mer vatten i systemet. Sannolikt finns det en kran för detta.
Har du en termometer på utgående och ingående vatten? Hur stor är skillnaden?
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Svarar er båda.

Det var ingen luft som kom ut, utan vatten direkt.

Cirkulationen fungerar, men om det är som det ska vara är svårt för mig att avgöra.
Inatt har det varit 23° i sovrummet så ibland fungerar det ju.

Mer vatten i systemet borde ju inte behövas iom att det kom vatten direkt ur elementen när vi luftade.
Om det finns termometrar måste jag undersöka, men det är inget jag har sett.

Vi har en dosa på väggen som sköter shunten och vi funderar på om det kan vara felinställt på den termometerskruven. Men det känns ju konstigt eftersom det ibland blir jättevarmt inne.

Idag går byggfläkten....
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Svarar er båda.

Det var ingen luft som kom ut, utan vatten direkt.

Cirkulationen fungerar, men om det är som det ska vara är svårt för mig att avgöra.
Inatt har det varit 23° i sovrummet så ibland fungerar det ju.

Mer vatten i systemet borde ju inte behövas iom att det kom vatten direkt ur elementen när vi luftade.
Om det finns termometrar måste jag undersöka, men det är inget jag har sett.

Vi har en dosa på väggen som sköter shunten och vi funderar på om det kan vara felinställt på den termometerskruven. Men det känns ju konstigt eftersom det ibland blir jättevarmt inne.

Idag går byggfläkten....

Glöm inte att avlufta cirkulationspumpen (stora skruven i centrum).
För att konstatera om felet ligger i automatiken eller i värmesystemet,så lossa motorn till shunten,och öppna den för hand fullt.
Då skall det bli varmt i hela huset,kolla samtidigt om shuntmotorn reagerar genom att vilja stänga.
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Just nu är det varmt i hela huset. Alla element är skållheta, utom de i källaren, hallen och ett i vardagsrummet :confused:

Måste jag lossa motorn på shunten, eller räcker det med att tvångsöppna den ändå?

"Pinnen" Ser ut att röra sig som den ska. Den har iof mest stått på öppet läge nu...

Cirkulationspumpen har jag inte riktigt koll på vart den sitter, det får jag undersöka. Men på pannan finns en grön lampa som tänds när cirkulationspumpen slås igång. Jag tror det är på 50° i pannan. Den lampan lyser när vi eldar.

Imorgon skulle elfirman som installerade pannan och systemet höra av sig.
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Ni borde ha ett expansions kärl, har ni kollat det?

Jag hade samma problem med oregelbunden värme, vissa element varma andra kalla, mitt system tappade vattentryck så jag bytte expansions kärl och vips så funkade allt. Dock borde ni ju fått in luft i systemet då..
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

expansionskärl har vi på kattvinden. Vad är det jag ska kolla efter? :angel:
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Just nu är det varmt i hela huset. Alla element är skållheta, utom de i källaren, hallen och ett i vardagsrummet :confused:

Måste jag lossa motorn på shunten, eller räcker det med att tvångsöppna den ändå?

"Pinnen" Ser ut att röra sig som den ska. Den har iof mest stått på öppet läge nu...

Cirkulationspumpen har jag inte riktigt koll på vart den sitter, det får jag undersöka. Men på pannan finns en grön lampa som tänds när cirkulationspumpen slås igång. Jag tror det är på 50° i pannan. Den lampan lyser när vi eldar.

Imorgon skulle elfirman som installerade pannan och systemet höra av sig.

Har du möjlighet att att öppna shunten manuellt, behöver du inte lossa motorn.
Du har förmodligen två pumpar i ditt system,om du har ac-tankar,en för laddningen och en för värmesystemet.
Om inte elfirman hittar något med en gång ,så be att de mäter rumsgivaren,det är ett motstånd som ändrar sig med temperaturen,ett visst ohmtal för varje grad.
Det kan vara fel på den.
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

alla har inte slutna kärl, dessutom så är det fullt möjligt om så är fallet att ventilen som du pumpar luftblåsan med som läcker.. blåsan behöver nödvändigtvis inte spricka.

har man ett öppet expansionskärl så är det inte problemet.

testa att plocka bort alla termostater.
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

alla har inte slutna kärl, dessutom så är det fullt möjligt om så är fallet att ventilen som du pumpar luftblåsan med som läcker.. blåsan behöver nödvändigtvis inte spricka.

????
Kan du förklara mer?
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Nu har vi hittat ett ställe på ledningen där det helt plötsligt blir kallt. Varmvatten kommer alltså dit, men inte längre. Vad kan det vara nu då? :D
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Tror? Vet du inte? :D

kl
Väntar på att elektrikern ska ringa. Men kvällen och natten har varit okej.
Men det kanske kan vara det där stoppet i kombination med att "temepraturskruven" är fel inställd.
Vi har nu satt alla element på max och 25° på givaren. Då blir det drägligt. Vi har också läst oss fram till att gamla vattensystem är dimensionerade för 70° vatten så vi får helt enkelt försöka att det alltid är minst det i tankarna....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp