Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Elektrikern har fortfarande inte ringt, förvånande nej. Men vi verkar ha fått tillfälligt bukt med problemet så vi avvaktar.

Nu ska vi bara få igång bilen som strejkar i kylan!
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Skriver en rad för att hitta tillbaka :) Hoppas att ni får löst det!
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Igår knackade det på dörren och elektrikern tittade in lite snabbt (en annan av invånarna i byn :D). Han började med att skruva loss termostaten på ett element för att se om "nålen"? hade hakat upp dig. Så var inte fallet.
Därefter höjde han trycket till 3 i systemet (det fanns 3 lägen 1,2,3) från 2.
Sen for han vidare.

Än har elementen inte blivit varma, men nu har vi inte kallt inne. Det beror väl antagligen på att den inte längre är -20° ute....

Så jag tror inte problemet är löst utan vi får fundera vidare.....
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Har ni gjort något med systemet? Bytt pump tex? Byggt ut? Inte rört en endaste pinal?

Blir golvet varmt? Eller är det bara radiatorerna som krånglar?
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Kom på ytterligare en sak!

Är systemet dimensionerat för hela huset?

Huset jag bodde i förut var feldimensionerat. Från början var det avsett för endast undervåningen men mannen som bodde där innan oss inredde övervåningen och kopplade bara in sig på befintligt system. Dels var systemet underdimensionerat och del fungerade inte flödet som det skulle så vi fick en hel del skumma problem.
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Då har ni nog en luftbubbla som stoppar upp och proppar igen!
Lufta elementet/n närmast efter det kalla stället, låt det rinna ut rejält med vatten och fyll samtidigt på systemet så kanske ni får det att röra på sig.
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Kolla han så piggarna var utdragna på alla element. För det fick jag gå runt och göra på alla element i huset mamma hyr nu. Då fick hon värme. Och så fick hon lufta om när alla piggar var utdragna.
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Vi har inte gjort någonting med vattensystemet, inte byggt om eller dylikt!

Det enda jag kommer på är att i höstas så brann en fas av i elledningen, då stannade pumpen i brunnen och trycket i hydrofortankarna sjunk. När elledningen blev lagad så var trycker för lågt i tankarna och vi pumpade då i mer luft. Efter det hade vi luft i "kranarna" i huset ett tag. Det kan ju vara så att spred sig till elementen.

Golvet blir varmt.
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Han kollade vad jag vet bara ett element.
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Nu kommer en uppdatering!
Efter helgens kyla så tröttnade vi och ringde en annan elfirma och nu har de varit här.

Det visade sig att vi bara har haft självcirkulation då cirkulationspumpen hade gett upp. Så men en ny pump och påfyllning i systemet så har vi till och med värme i tvättstugan :banana:

Nu ska vi bara ändra så att vi inte får för varmt!
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Samma cirkulationspump som förra elektrikern höjde upp hastigheten på när han var? Är det den som hade gett upp?
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Nää, och så märkte inte den förra elektrikern det... Det var ju inte så förtroendeingivande. Vad skönt ni har värme nu iallfall!!
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Nej, vi kommer inte använda "lokala" elektrikern i fortsättningen.....

KAn dessutom tyala om att jag går barfota inne!!!!
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

Nu tog han inte ens något betalt så.... Nej någon reklamation tänker jag inte ställa till med ;)
 
Sv: Vad är det för fel på värmesystemet i huset??

haha...
När jag är hos läkaren och de frågar om jag vill ha kvitto så brukar jag svara; Nej tack, jag har ju ändå inget öppetköp..... :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp