Vad är det för fel på vår kattunge?

cello

Trådstartare
Vi fick hem tre kattungar för ungefär en vecka sen, så de är lite mer än tolv veckor gamla. Första dagarna gick allt bra, men plötsligt ville en av dem inte äta. Efter en dags matvägran åkte vi till veterinär med henne. Hon var då fortfarande relativt pigg. D e tyckte hon var lite tunn, men annars okej. Vi köpte hills a/d, detta slickade hon i sig lite av första målet, men sen dess har vi fått spruta in det. Hon piggnade till lite efter att hon fått mat, men sen dess har det bara blivit värre. Hon ligger hela tiden förutom när vi ger henne mat. Hon har kräkts och tappat i vikt.

Vi ska till veterinär imorgon (med alla tre) för vaccination och chip (blir väl inget sånt för den sjuka, men hon följer med ändå) och jag skulle vilja ha lite tips på vad det kan vara, så man kan vara förberedd inför imorgon.

De är avmaskade sen de kom hit (milbemax) och behandlade för öronskabb.
Killen i kullen har kräkts lite i natt, men han är väldigt pigg, även om han är lite tunn.

Kan det vara mask kvar? Något smittsamt?

Usch, oroar ihjäl mig...
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

Kan väl finnas mask kvar, men det kan även vara annat. Om nu även en till av kattungarna uppvisar liknande symptom skulle jag räkna med att det är något smittsamt och låta veterinären grundligt undersöka dem. Träckprov, blodprover...
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

Jag hade väntat med vaccinering mm tills alla är friska. Be veterinären göra en grundlig kontroll istället, avföringsprov, blodprov, kolla allmänntillståndet (feber, ögon, öron). Om katterna redan blivit behandlad för skabb och avmaskad sedan du fick dem skulle jag inte lita på att "uppfödaren" inte har någon annan skit bland sina katter.:crazy:
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

Alltså, ibland undrar man ju lite vad folk tänker med. Varför har du inte ringt veterinären igen och talat om att läget blir värre?
Kattungar och unga djur över huvudtaget ska man alltid se som akut då allämtillståndet är starkt påverkat. En kattunge som inte gör annat än ligger jag vart med till veterinären för länge sedan!
en tolv veckors kattunge som redan var tunn, som tappat i vikt är inte alls bra. Jag kan inte råda dig annat än ring närmsta jourhavande vet/djursjukhus NU!
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

Ja om kattungen är så illa däran som TS beskriver så har den inte länge kvar faktiskt :crazy:

Den måste nog ha vet vård direkt om den skall klara sig. Har haft liknande erfarenheter hos en bekant och det slutade inte bra.
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

Alltså, ibland undrar man ju lite vad folk tänker med. Varför har du inte ringt veterinären igen och talat om att läget blir värre?
Kattungar och unga djur över huvudtaget ska man alltid se som akut då allämtillståndet är starkt påverkat. En kattunge som inte gör annat än ligger jag vart med till veterinären för länge sedan!
en tolv veckors kattunge som redan var tunn, som tappat i vikt är inte alls bra. Jag kan inte råda dig annat än ring närmsta jourhavande vet/djursjukhus NU!

Tack, men jag har gjort så gott jag kunnat. Vi var på blå stjärnan på natten till igår, och de tyckte inte att de kunde göra något, sa att det nog skulle vara onödig stress att lägga in henne. Dessutom hade jag ringt veterinären igen och de sa att jag kunde vänta och se om vi fick i henne mer vätska och mat. Om hon piggnade till skulle vi åka med henne dagen efter som planerat, annars komma upp på kvällen, vilket vi fick göra.

Anledningen till att jag skrev här var för att få tips om vad det kunde vara. Hade absolut inte kunnat sköta det bättre, eftersom vi var inne akut kvällen innan och hade kontakt med veterinären hela tiden.

Men tack för den konstruktiva kritiken.
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

Vad sa vetten idag?
Mitt svar var utifrån det du beskrev i första inlägget. Dvs att du bara vart hos vet. en gång.

Men jag tycker att det är underligt att dom inte lägger in och gör en undersökning på en så pass sjuk kattunge. Jag hade inte gått med på att åka hem igen innan jag visste vad som var fel.
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

Förlåt, jag blev lite upprörd bara. Tycker ofta det är så här på buke att folk tar för givet att folk inte tar hand om sina djur.

Jag tycker nog också att de kunde lagt in henne tidigare, men de tyckte hon var så pass pigg att det inte behövdes.

Nu har hon legat inne med dropp två nätter och vi har precis hämtat hem henne. Hon var rätt pigg och väldigt gosig när vi hämtade henne, men när vi kom hem slocknade hon direkt. Får väl tänka på att det har varit mycket för henne, klart hon behöver sova och vila mycket, men det hade känts bättre om hon varit pigg här hemma såklart.

Brorsan matvägrar också nu och vi får ge honom med spruta :( Hoppas verkligen inte att han och syster blir lika dåliga. Karenstiden är inte över än, så 8000 gånger tre blir lite mer än vad vi önskar :( Sen tar det rätt mycket på krafterna att mata varannan timme, två med spruta, hela tiden kolla hur det ser ut i lådan, väga, kolla temp, oroa sig massa.....
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

Usch, vad jobbigt för er och kattungarna. Kunde veterinären säga vad det är? Någon infektion?
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

Tyvärr är det ofta så också att folk drar väldigt mkt på att åka till veterinären, det är ju dyrt..

Men har dom gjort någon vidare utredning? Jag menar ni måste ju kunna få svar på vad som är fel??

Hoppas verkligen inte den andre blir lika dålig! Förstår att det är tufft att ha en försäkring men inte kunna nyttja den än. Sömnbrist gör ju inte saken bättre.
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

De tog organprover som var okej och lite vanliga blodprover (vita, röda blodkroppar osv) som också var okej. Sen tog de avföringsprov som skickats på analys. Så än så länge vet vi inte riktigt vad det är.

Hennes bror kräktes i natt, men är ändå relativt pigg, har druckit själv idag och busat lite med ena systern. Kanske ändå får åka in med honom idag.

Sara (den första som blev dålig) är dock mycket bättre nu. Hon har gått upp 130 g sen vi fick hem henne och äter nu med god aptit, till och med torrfoder som hon inte ens åt innan hon blev dålig. Hon är fortfarande inte helt hundra, men det blir klart bättre varje dag.

Hoppas att den andra systern inte blir dålig också. Än så länge har hon väldigt god aptit och är väldigt pigg. Hoppas, hoppas...
 
Sv: Vad är det för fel på vår kattunge?

Om det enda dom gjorde var att ge dropp så kan du kanske lika gärna åka till ngn distriktare med brodern, dom brukar ju vara ganska så mkt billigare. Gör du detta i tid så räcker det kanske att vet ger lite vätseersättning, inte dropp i två dygn.
För att förebygga så se till att ge den vatten ofta i munnen med spruta. Antar att vet. visat dig att du kan kolla om den börjar bli uttorkad osv i nackskinnet.

Att den första gått upp i vikt är ett mkt bra tecken!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 251
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
433
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp