Vad är det för fel på valpen?

M

_malle__

Träningen med rumsrehnet har gått lite upp och ner med min valp, han kissar ju inne lite då och då men mest på tidningarna vi lagt ut.
Sista tiden har det blivit mindre och mindre "olyckor" och skulle han fortsätta i den takten hade han snart varit helt rumsren.

Men igår började han med något konstigt. Han har helt slutat att kissa på tidningarna. Och han kissar inne hela tiden, utan förvarning alls. Han bara sätter sig helt plötsligt. Säkert 6-7 gånger per dag.

Imorse vid halv 10-tiden började han plötsligt "läcka". Det droppade konstant ur honom, överallt i hela lägenheten. Då hade jag varit ut med honom vid 8, och han brukar "hålla sig" i 2-3 timmar mellan promenaderna utan att det blir akut.

Nu var jag ut med honom för en kvart sen, och han satte sig precis och kissade mitt på golvet - en meter från tidningen.

Nån som varit med om samma sak??

Sv: Vad är det för fel på valpen?

Han har brukar läcka lite,lite sen länge. T.ex kan det komma nån droppe när han sover eller leker. Frågade vet vad det kunde bero på, när jag ändå var där och vaccinerade, och han sa att det kan vara lite "slappt" på vissa valpar, men att det kommer växa bort.

Men alldeles nu precis gjorde han samma sak som imorse, så nu ringer jag vet imorgon bitti. Han kissar över hela golvet!

Idag har det gått bra, han har inte "läckt" alls. Dock hittade jag en pöl på golvet för en stund sen. Hästarna ska vaccineras idag så jag tänkte prata med veterinären när han kommer.

Men han kissar visst inte på tidningarna längre. Ska jag kanske ta bort dem? Han säger heller inte till när han är kissnödig, hur kan jag lära honom det?

Tack!

Hur gammal är hunden?

Det går upp och ned att få dom rumsrena. Att det droppar kan vara ett tecken på att hunden inte riktigt kan kontrollera kisseriet ännu.

En valp kan inte kontrollera kissblåsan fullt ut förrän den är runt 6 månader.

Våran JR tik var jätte svår att få rumsren.
Hon läckte, kissade helt enkelt ner sig ganska länge.
Hon blev nog inte helt tät förrän hon löpte första gången.
Då var hon ca 7-8 månader.
Men nu går det jätte bra.
Så jag tror säkert din valp kommer bli rumsren.
Men jag vet vad jobbigt det är att alltid torka pölar.

Urinvägsinfektion? Vissa valpar kissar ju mycket, men eftersom att du märker en stor skillnad till det sämre så...

När vår valp hade urinvägsinfektion kissade han i början var femte minut överallt och hur som helst (dock ej i korgen). JISSES vad vi torkade pölar!!! Han drack även som en häst. Han fick vetrimoxin i tio dgr och blev bra.

Vår valp kissar nog ungefär 5-10 gånger per dag, numera för det mesta utomhus. Han säger heller inte till när han vill ut så vi gissar friskt och tar ut honom med jämna mellanrum. Vi hoppas att han ska börja säga till eller att vi ska få in sådana rutiner att han ändå förstår att han kissar ute. Han kanske aldrig kommer att säga till särdeles tydligt men vi blir bättre och bättre på att tyda honom och en vuxen hund kissar nog inte inomhus annat än i yttersta nödfall.

Först hade vi inte tidningar inne, men det funkade dåligt så vi hade tidning vid dörren, det funkade inte heller så vi tog bort tidningen igen och nu kommer ingen tidning tillbaka på golvet.

Hoppas det löser sig för dig och valpen! Hellre kontakt med och/eller en resa till veterinär en gång för mycket än en gång för lite.

Han är född 3 oktober.

Nu är det helt borta. Nu kissar han helt normalt. Gnällde till och med idag och tittade mot dörren när han var kissnödig! :banana: Första gången jag fått en "förvarning".

Jag misstänker att det blev lite rörigt för honom ett par dagar, vi hade lite folk på besök. Kanske det var därför han kissade mycket, för att han var orolig? För nu har de åkt och han är "normal" igen..

Förresten så har han börjat skälla väldigt mycket. Han skäller på folk vi möter ute, och hela tiden om han hör nåt utanför lägenheten. Hur ska man egentligen göra för att få honom att sluta?

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 281
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 773
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka