Vad är det för fel på mitt gryn?

K

Kat

Jag måste nog ta min lillsnutt till veterinären, tror jag. Jag är bara rädd att jag kommer att få åka därifrån i ogjort ärende, eftersom katten faktiskt är rätt så pigg.
Kanske kan bukes samlade kattexpertis hjälpa till med lite teorier att bröja med?

Mitt gryn har blivit helt galen i vatten. Dricker konstant ur både kranar, glas och skålar. Hon har tappat hull (vilket förvisso kan bero på årstiden. Hon är lite Marsig, även om hon är kastrerad numera) och pälsen är skivig och ser fet ut.
Nyss torkade jag upp två blöta spyor som jag misstänker kommer från henne, eftersom det var så mycket vatten i. Det var inget hår i dem, så det var inte tal om någon hårbollsuppstötning.

Vad kan det vara för fel på mitt gryn?
Det enda jag kan komma att tänka på är diabetes, då hon dricker så mycket. Men då borde hon väl vara slöare?

Sv: Vad är det för fel på mitt gryn?

Verkar ju vara något med matsmältningen, eller kanske njurarna? Iväg till vet bums, och skriv en fusklapp med alla symtom innan du åker, så du inte glömmer något när du är där och "hon verkar ju piggare nu". ;)

Grejen är att hon verkar pigg hela tiden i princip.

Här är symptomen på diabetes hos katt:

Katten dricker enorma mängder vatten. Ökad urinering. Ökat aptit. Viktminskning kan förekomma. Man känner en sötaktig acetondoft i andedräkten. Linsgrumling kan förekomma som andrahandssymtom.
Det finns två former av Diabets. Diabetes insipidus (falsk diabetes) och Diabetes mellitus ("riktig" diabetes).

Njursvikt kan ge matt päls som ser ruggig ut.

Och båda åkommorna kan göra så att de kissar utanför lådan.

Nu har jag en annan katt som envisas med att alltid kissa bredvid (när det är kallt och de inte vill gå ut), så det kan jag tyvärr inte kontrollera.
Kan man kolla detta med ett enkelt blodprov?

Hur vanligt är det att relativt unga, icke överviktiga och väldigt aktiva katter utvecklar diabetes?

Dricker katter stora mängder vatten vid njursvikt också?

Som Heulwen säger så, diabetes eller njurarna har dessa symptom. Båda är lätta att testa, så ett veterinärbesök är inte i onödan.

Min huskatt tappade i vikt sommaren 2004. Maskade av henne och hon stannade upp. Tappade lite mer hösten samma år, ny avmaskning och hon slutade gå ner. Hon hade endel övervik, så hon blev aldrig mager utan bara mer normalhull. Helt som vanligt. Började dricka mer under senhösten 2004 och i slutet av januari -05 åkte jag till veterinären med henne. Mina föräldrar har en diabeteskatt och likaså min syster hade en (nu död) så jag trodde det var detta eller njurarna. Blodprov togs som visade alldeles för högt kreatininvärde, dvs njurarna var inte bra. Fick detta svar 1/2-05. Satte henne på specialfoder för njursjuka katter (mindre protein för att njurarna ska slipp ajobba lika hårt), men 1 månad senare lade njurarna av helt och hon fick tyvärr sluta sina dagar.

Det kan alltså gå väldigt fort, mindre än ett år från första symptomet tills hon var död, så jag rekomenderar starkt veterinär. Ju tidigare dom kommer under behandling, desto längre tid kan dom leva. Flera år om man har tur. Diabetes är ju rätt lättbehandlat OM du har en katt som kommer in regelbundet (dina är väl utekatter?) för det är väldigt viktigt att dom får insulinsprutorna med nån timmes förskjutning ifall det behövs.

Min systers katt var 4 år och i topphull när hon fick diagnosen diabetes. Det finns en ärftlig form.

Senast ändrad:

Sambon får ringa kliniken för provtagning imorgon.

Ja, jag tror det är bäst. Om inte annat för att utesluta. Njurproblem har ökat enormt sista tiden på katter. Det finns en ärftlig möjlighet där med, men även maten tros kunna orsaka det.

Det är snart dax att köpa torrfoder ändå. Vad ska jag välja som hon (om hon nu har sådana problem) och de andra katterna kan äta?

Har hon njurproblem så är det specialfoder som gäller. Det finns bara hos veterinären och ska inte ätas av växande katter eftersom det är för lite protein i det för en frisk växande katt. Annars är det hemlagat som gäller.
Men det där kommer säkert veterinären berätta om ifall det är njurarna. Är det diabetes är det många veterinärbesök framåt för att ta fram rätt dos insulin, tror min syster och mina föräldrar var in om det var varje dag eller varje vecka bra länge. Flera veckor iaf.

Är det diabetes måste man också ta i beaktande att kunna ge insulin när man vet att man ska vara hemma några timmar så man ser eventuella insulinchocker och annat. Dagliga sprutor alltså, mina föräldrar ger sin 2 ggr/dag.

Oj oj oj...
det låter inte roligt det där.

Greta tillhör en av dem som ränner ute hela tiden på sommarhalvåret. Jag undrar vilket liv hon skulle få om det visar sig vara diabetes...

Jag hade nog inte behandlat Fia om hon haft diabetes. Hon var också utekatt och sommartid kunde hon vara borta nått dygn här och där. Men i så fall bör man nog ta reda på vilken öde katten går till mötes. Döden är ju självklar, men på vilket sätt. Njursvikt ska enligt veterinär och människor som varit nära döden inte vara smärtsamt, men självklart känner djuret på sig att nått är fel. Men obehandlad diabetes kör ju slut på olika organ. Så ska man låta bli så bör man nog kolla upp det ordentligt så man vet när det är dags innan katten blir för dålig eller ta bort direkt.

Ja, det har du säkerligen rätt i.
Usch, jag vill verkligen inte tänka på det. *ledsen*

Jag har också råkat ut för att ha haft 2 katter med samma symptom...

Men den ena visade sej ha ett hjärtfel och den andra hade cancer....

Håller tummarna att det visar sej vara något behandligsbart...

Usch vad orolig jag är nu.

Sambon skulle ringa idag. Får se senare om hän gjort det.

Ville inte skrämmas...men det finns andra orsaker än diabetes och njurproblem till dom symptomen....

En fråga innan vi fått veterinärtid:

ska hon få dricka så mycket som hon vill eller ska jag hindra henne?

Låt henne dricka, det går bara rakt igenom i vilket fall. Eftersom Fia inte var rumsren, så märkte jag ganska tydligt hur mängden kiss ökade samt lukten minskade. Är det njurarna så rensar dom sämre, vilket gör att alla gifter som ska ut med kisset stannar kvar i kroppen. Så hon tar inte skada av att dricka för mycket.

Imorgon klockan elva har vi tid på kliniken.
Någon som vet hur lång tid det tar att få svar på sådant blodprov?

Liknande trådar

Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 500
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar