Vad är det för fel på min shettis?

Sv: Vad är det för fel på min shettis?

Fast det är ju när HOVEN bedövas som hältan släcker, inte när hovleden bedövas. Då hände ju i princip ingenting.

Hopplöst!
Men det som känns lite jobbigt är att både du, jag och AlexandraW(och även FA´s häst var väll halt vid friskförklaringen från fången?) har hästar som blivit bra från fång men fortfarande inte är rena och veterinären hittar inte felet...

Hur många har tittat på plåtarna? Med tanke på hältutredningen kan jag föreställa mig var du varit...

En veterinär har tittat. Var skulle jag har varit menar du, och vad i hältutredningen skvallrar om det?

Ok, är det inte hovleden så är det bra. Jag vill gärna man ser på helheten. Och som påpekas, gärna fler veterinärer än en....

KL och uppdatering!

Efter att jag tröttnat på min nuvarande vet åkte jag till Helsingborg och nu har lilla hästen en diagnos som lyder "kronisk periostit kronben. Möjligen begynnande ringkota". Hon ska vila i liten hage i tre månader och så får vi se vad som händer med skadan. Det ÄR antagligen en skada, typ vrickning, som töjt ut sidoligamenten på utsidan av kronbenet. Men det gick inte att konstatera med säkerhet eftersom UL-bilderna inte blev bra hur mycket vet än kämpade. Shettisar har tydligen både gräsligt tjock hud och päls...

Men det känns bra att veta var felet sitter! Måste också säga att bemötandet i Helsingborg var super. Alla, och jag menar alla, var fruktansvärt trevliga mot både oss och lilla hästen (även om lilla hästen inte var fullt så trevlig mot dem...:crazy:). Min vet var väldigt pedagogisk, förklarade och visade, och jag fick ställa precis alla frågor jag ville ställa.

Du har verkligen haft din beskärda del av skadade hästar inte bara för i år, utan för måååånga år framöver. :(

Periostit.... det är väl benhinneinflammation, eller??

Hoppas hon kryar på sig och att det inte är ringkota (hade själv en häst som fick det, så vi tvingades avliva.. )

Periostit.... det är väl benhinneinflammation, eller??

Ja.

Hoppas hon kryar på sig och att det inte är ringkota (hade själv en häst som fick det, så vi tvingades avliva.. )

Nej, inte ringkota ännu. Men hon har en röntgenförändring på ett ställe som enligt vet kunde sprida sig och bilda en ringkota. Man får väl leva på hoppet...

KL och uppdatering!

Efter att jag tröttnat på min nuvarande vet åkte jag till Helsingborg och nu har lilla hästen en diagnos som lyder "kronisk periostit kronben. Möjligen begynnande ringkota". Hon ska vila i liten hage i tre månader och så får vi se vad som händer med skadan. Det ÄR antagligen en skada, typ vrickning, som töjt ut sidoligamenten på utsidan av kronbenet. Men det gick inte att konstatera med säkerhet eftersom UL-bilderna inte blev bra hur mycket vet än kämpade. Shettisar har tydligen både gräsligt tjock hud och päls...

Men det känns bra att veta var felet sitter! Måste också säga att bemötandet i Helsingborg var super. Alla, och jag menar alla, var fruktansvärt trevliga mot både oss och lilla hästen (även om lilla hästen inte var fullt så trevlig mot dem...:crazy:). Min vet var väldigt pedagogisk, förklarade och visade, och jag fick ställa precis alla frågor jag ville ställa.

När jag läst din beskrivning tänkte jag föreslå ligamentskada, men sedan läste jag resten av tråden och såg det här :)

Mitt ena fullblod hade "misttänkt ligamentskada i hoven", magnetröntgen gjordes inte för enda stället som hade det var Skara o det hade blivit attans dyrt att bekosta det själv.
Hon fick gå i mindre hage i 6 månader, efter 3 månader började vi med promenader, som blev längre o längre. På slutet var vi på 45-minuters skogspromenader varje dag (snacka om att jag fick kondis).
Efter sex månader började jag så smått att rida igen och skadan har inte återkommit. Detta var för ett antal år sedan.

Men oj vad skönt att äntligen få vet vad ni skall slåss mot!

Hoppas att liten kryar på sig nu och att ni slipper krångla längre...

*håller tummar, tassar och hovar*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 022
Senast: animalasia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 208
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar