Vad är det för fel på min shettis?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har tvekat länge, men bestämt mig för att skriva tråden ändå. Vem vet, någon kanske har något bra råd/tips/tänkbar "diagnos". Det jag inte behöver höra är "varför gjorde du inte...", "varför väntade du med att...". Gjort är gjort, och nu behöver jag/vi hjälp att komma vidare!

Min shettis blev akut halt på hf dagen innan julafton. Riktigt rejält halt, dock ej blockhalt. Hon kunde stödja på benet. Redan nästa dag var hon lite bättre, dock inte bra. Hon fick vila ett par veckor utan resultat. Distriktsveterinär, som ändå skulle vaccinera hästarna, fick titta på henne. Hon böjde benet och konstaterade, så gott det går i fält, hälta lågt i hf. Lilla hästen fick Finadyne, men ingen förbättring. 1-2 grader halt initialt i trav, 3 grader efter böjning, enligt gårdsjournal.

Vi åkte sedan till ATG-klinik där hästen åter böjdes (på alla ben) och röntgades. Hältan släcks efter bedövning (som enligt vet bedövar hovled och "allting nedanför"). Inga röntgenfynd som tros orsaka hältan. Även bakknän röntgades, men inget konstigt där heller. Kliniken hade inte utrustning för att utföra UL på riktigt små hästar, så vi fick åka till vets privata klinik någon vecka vecka senare för detta. En "svullen hovled" är resultatet av detta, dock ingen orsak funnen. Vet tycker att en MRI bör göras (om problemet sitter i hoven), men eftersom fb antagligen inte täcker är jag väldigt tveksam i detta skede.

Och här står vi nu och stampar :confused:! Efter nytt samtal till vet ska vi åka ner igen på måndag. Jag har sagt att jag i första hand vill behandla leden och se om det hjälper. Tanken är att behandla med adequanin (antagligen ej kortison pga fånghäst). Vet vill nu behöva endast hovleden, och behandla leden om hältan släcks. Varför han inte testat att bedöva enbart hovleden i ett tidigare skede är för mig en gåta...

Tankar? Råd? Någon som tror sig förstå vad det kan vara:confused:?

Sv: Vad är det för fel på min shettis?

Jag förstår verkligen att du inte behöver en massa felsökare.

jag har nog inget vettigt att säga annat än att det inte går att bedöva bara hovleden om de redan har släkt det andra med hovled plus resten - gissar att de då bedövar nerven - och de måste ju släppa innan man gör ett nytt försök

Jag kan bara ge dig en lycka till kram

Men hade det inte varit vettigt att börja med leden då, och fortsatt med hoven om endast led inte hade givit något resultat? Jag känner mig "lite" frustrerad...:crazy:

Jag är inte veterinär, men det enda jag kan tänka är att man inte går in i en led det första man gör pga infektionsrisken. Lättare att bedöva själva nerven

Att ställa diagnos är en rätt klumpig process då hästen inte kan prata. jag förstår helt din frustration också för det är som en maskin som går långsamt och inte alltid är individanpassad. Sedan är det djävligt jobbigt att stå bredvik och vara så maktlös, man har ju mycket känslor, oro, kanske skuld - kunde man ha gjort bättre, mycket som passerar - och så får man VÄNTA

Jag har ingen erfarenhet av hovleder etc, men jag tycker att du bör kontakta försäkringsbolaget och höra vad det täcker, så kan du ju göra ditt ställningstagande efter det .
Hade det inte varit så att det hade synts svullnad runt hovleden, så hade det kanske varit ide´att kolla högre upp, rygg etc. Men nu verkar det ju som det trot allt sitter i hf.....
Det var lite tankar från Hambo !

men jag tycker att du bör kontakta försäkringsbolaget och höra vad det täcker, så kan du ju göra ditt ställningstagande efter det .

Enligt Agrias villkor täcker de inte:
"MR- (magnetresonans) och CT- (datortomografi) undersökningar, scintigrafi".

Men undantag görs väl ibland kanske...

Jaha, då har vi varit iväg igen. Bedövning av hovleden släckte INTE hältan, men bedövning av hoven gjorde det. Nya röntgenbilder togs av hoven från alla möjliga vinklar, och fast vet tittade på dem i förstoring och in i minsta detalj flera gånger visade dessa ingenting som förklarar hältan. Hon fick gips på hoven, samt bandage om benet pga ledinjektionen, och nu "stampar" vi på ruta ett igen... Det är så ledsamt...:( Det blir väl till att vädja till försäkringsbolaget ändå för om gipset inte förbättrar så är det MRI som gäller, och det har jag helt enkelt inte råd med på egen hand. Banklån...:crazy:?

Men snälla nån vilken ofattbar otur du har med dina pållar, fy vad jag tycker synd om er :(

Jag har inte vågat fråga ännu. Men om jag googlar, vilket kanske är dumt, så ser jag summor på 8000-10000 kr...:crazy: Men det stämmer nog, för en vanlig röntgen är ju inte jättebillig den heller.

Tack för medlidandet! Idag känner jag mig ganska nere men, vem vet, gipset kanske fungerar? Ska ringa min hovis imorgon och uppdatera om läget, tänkte jag. De har varit inkopplade men då utan att vi säkert visste att det var hoven som var problemet. Kan ju vara bra att ha så många människor som möjligt som tänker åt en...

Absolut kan det bara vara ett plus med många som slår skallarna ihop och spånar. Jag hoppas verkligen att ni hittar problemet OCH att det går att ordna till utan att försätta er i ekonomisk ruin.

Det är verkligen horribelt vilka otroliga summor det kostar när hästarna blir sjuka :(

Vill knappast säga det, men nu i efterhand var det "enkelt" med fång... Då hade man ju i alla fall en PLAN. Här har vi....INGET :crazy: Jag står med en halt liten häst och ingen som fattar varför. Hon har ont, och varken jag eller någon annan kan hjälpa henne på ett vettigt vis. Tack och lov har hon inte så ont att allmäntillståndet är påverkat. Hon äter, rullar sig, "pratar" med oss etc precis som vanligt.

Ja...jag säger det igen: Jag tycker verkligen synd om er, både er och ponnyn :(

Undras hur många gånger man som djurägare önskat att de kunde prata, tala om för en vad som är fel...?

Bild på det lilla krypet. Hon är inte fullt så ynklig som hon ser ut, men hon blev väldigt misstänksam mot blixten på kameran:

P3250040.jpg

Naaw vilken söt liten pingla!! :)
Kan tyvärr inte tillföra något intressant men hoppas verkligen att det löser sig för er!

Gullig !
8-10.000 är ju rätt mycket pengar, kanske det går att avbetala ?
En liten tanke,spiktramp, syns det på röntgen om spiken inte är kvar ?
Lite pencellin är billigare att ge henne:crazy:
Jag håller tummarna att Gipset funkar !
Hej från Hambo

Nu minns jag ju inte - men har ni gjort ultraljud? Min häst har nyligen blivit utdömd pga pålagringar i kronleden som hittades där hältan släcktes men där UL-vet var tveksam om de mer än möjligtvis på ena hoven hade synts på röntgen. Eftersom det var på fel sida om leden gick det inte att böja fram.

Jo, UL är gjort. Det enda som hittades där var en "svullen"/"gallig" hovled. Ingen orsak till detta dock.

Vad tråkigt. Har ATG/veterinärerna tittat på helheten - verkning av hovarna, bog, rygg, nacke etc? Är det hovleden kan det bero på felaktig verkning/skoning med överansträngning av den.

Är det inflammation i hovleden kan det bli tufft för som jag vet skall det innebära stillastående vila lång tid.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 022
Senast: animalasia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 208
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar