Vad är det för fel på Lillan?

Poppinella

Trådstartare
Undrar om någon vet vad det kan vara med vår lilla dam?

Hon har fått problem med kisseriet. Vi åkte till veterinären så fort vi märkte det och de misstänkte UVI. Veterinären klämde på blåsan, som var tom, men rätt öm. Hon fick en spruta och medicin med hem.

Veterinären ringde, som vi bestämt, igår och frågade om det blivit bättre. Det har det ju inte och då sa hon att det var ju inte bra, hade det varit UVI skulle det blivit bättre bara på sprutan.
Så nu ska Lillan in på tisdag och röntga urinblåsan. Vad tror ni det kan vara? Hon KAN ju kissa, men det kommer bara lite åt gången och detta gör ju henne orolig så hon och kissar i precis hela lägenheten. Vi torkar kiss dagarna i ända, men man får ju ändå tycka att det är bra då hon i alla fall tömmer blåsan.

Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Vad är det för fel på Lillan?

Uringrus eller stenar ger samma symptom som UVI. Här kollar man det direkt istälet för att behandla en förmodad UVI. (UVI kan man kolla med urinprov, och om provet är negativt röntgas blåsan)

Vet sa att det oftast drabbade hankatter så jag liksom räknade bort det... fast det ska man nog inte göra förstås.
Blir blåsan öm av det då?

Tycker det låter som stenar/grus som ligger och stör. Min förra hankatt hade problem med grus sista tiden, var väldigt öm och gjorde som din - kissade lite och ofta överallt. Hoppas det ordnar sig!

Urineringsproblem hos katt kan bero på flera saker.
Endast cirka 3% beror på urinvägsinfektion och diagnostiseras med hjälp av en odling av urinen. Detta är vanligar hos honor än hanar pga att de har ett kortare urinrör.
Urinstenar/kristaller är relativt vanligt och ger problem hos ffa hankatter eftersom de har ett smalare urinrör än honorna. Kristaller kontrolleras med hjälp av ett urinprov och stenar med hjälp av ultraljud eller röntgen.
Idiopatisk cystit är ocksa ett ganska vanligt fenomen och detta är diagnosen när ovanstående är uteslutet. Det går över av sig själv oavsett behandling på ca 5 dagar.
Urinstopp är alltid ett akut tillstånd och veterinär ska kontaktas snarast!

Tack!
Nu ska vi ju till veterinären imorgon så jag hoppas vi får reda på vad det är då.
Stopp är det ju inte helt i alla fall. Emellanåt kissar hon hela tiden och då små mängder, men sedan kommer det också syndafloder emellanåt (och självklart inte i lådan då...)

hur gick det då?

hoppas det gick bra :)

Hon fick röntgas, göra ultraljud samt ta ett urinprov genom buken (usch). Blåsan och njurarna såg jättefina ut så där var det ingenting. Urinprovet visade på blod i urinen samt att ph-värdet inte var som det skulle, dock inga bakterier. Hon fick en ny spruta och medicin med hem och hjälper det inte denna omgången är det förmodligen att hon protesterar ordentligt mot nåt. Vi får se. Dock har de täta lådbesöken upphört nu (peppar peppar), men hon har fortfarande kissat utanför x flera. Vi har testat att köpa en ny sorts sand nu så får vi se om det hjälper.
Funkar nu inte detta ska hon få testa att bo hos mannens föräldrar ett par veckor för att se om det är sällskapet som inte passar lilla damen. Det kanske är oss hon inte gillar? :D

Fast rent missnöje borde väl ändå inte ge blod i urinen och förändrat ph?? :confused:

Nej, självklart inte.
Men jag menar om kissandet fortsätter så är det ju nåt annat som håller på och spökar också. Proverna var inte så farliga så de tyckte det var konstigt att hon gör som hon gör.

Idiopatisk cystit ger ofta blod i urinen och kan bero på t.ex. stress. Förändrat pH kan bero på en urinvägsinfektion och det är inte säkert att man ser bakterier i mikroskopet, utan man bör göra en odling.
Det finns ett preparat som man kan köpa hos veterinären som heter Cystease, som innehåller en typ av glukosamin som "smörjer upp" blåsan och enligt undersökningar minskar risken för idiopatisk cystit.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
834
Katthälsa Seven spydde flera gånger natten till igår och var väldigt allmänpåverkad igår morse. Ringde veterinären som bad oss komma in akut. När...
2
Svar
37
· Visningar
5 318
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 707
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar