Vad är det för fel på hästen??!

L

Lovika

Har precis kommit hem från en veterinär och fått hästen friskförklarad(hästen har haft legamentskada och hälta bak) Nu när vi åker transport och han lutar sig åt vänster så tappar han gräppet med hans vänstra bakben, har lyckas på något sätt få sitt vänstra bakben under sitt högra. Och där står han och trampar, vilket ser ut som om han kommer välta omkull. Detta händer ofta när vi kör i vänstersvängar, han gör sällan detta på raka sträckor. Så han lyckas ofta få lite små sår på de bakben som hamnar under. Väldigt svårt att förklara men frågan är om de verkligen år bara för att han är dum eller om de är något annat, kan de va något med balanssinnet på hans vänsta bakdel som gör att han inte orkar med kraften som kommer när man svänger?! Hade uppskattat om man fick lite tips.... Mvh Lovika

Sv: Vad är det för fel på hästen??!

Om nu inte hästen är bredåkare ? Åker du med mellanvägg ? Prova kör utan en gång så kan du åtminstone utesluta detta. Många många hästar är bredåkare....

Skadan kan ha gjort hästen ojämn i muskulaturen och att det tar emot att ta stöd med den sidan. Min förra häst blev skadad och gick ifrån att vara helt cool i transporten till att bli fullständigt galen så länge smärtan och/eller minnet av smärtan satt kvar. Halvblodet jag har nu har klara smärtminnen i samband med transport så hon studsar rejält i vänstersvängar om man inte tänker sig för som förare. Det går ofta över när hästen är vid full vigör och i god balans igen. Det gäller dock att man kör vettigt och att resan oftare blir angenäm än jobbig. :cool:

så där gör min också, just i vänstersvängar, SÅVIDA hon inte åker brett. Jag misstänker att även din är bredåkare.
Vi köpte ett nytt släp förra året och då såg vi till att det skulle vara teleskopbommar bak, detta innebär att det räcker med att föra hela mellanväggen åt sidan och sedan haka på den förlängda bommen, VIPS står hon still och kan balansera sig i körningen. Värt att prova,kanske?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
33 34 35
Svar
688
· Visningar
49 863
Träning För ungefär tre veckor sedan sträckte min häst sitt vänstra bakben då den ramlade påväg från hagen. Han är inte halt längre men jag...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka