Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag tycker att det är skrämmande att du skriver att jag tycker att det är rimligt att han blir ihjälslagen. Du måste ha väldigt svårt med läsförståelsen. Att du maskerar ditt påhopp m ett frågetecken gör det bara fånigt. Oldest trick in the book när det kommer till dålig argumentationsteknik.

Blir man uthängd på internet ligger ju misshandel nära till hands, kika lite på vad som skrivs på Flashback
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jo jag vet att det är flera katter det handlar om, poängen är att en katt är ett djur och kan aldrig mäta sig med en människa

Aldrig? Utifrån vilket perspektiv? Lagen? Din? Enligt Bibeln?

I min värld står tortyr av djur på listan av avskyvärda saker jag ser rött av.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Kanske för att djur är just försvarslösa, lojala och gör det mesta för oss. Därför tycker inte jag att det är särskilt svårt att förstå att folk kan bli mera upprörda över att djur far illa.

Är det någon som jämfört med ett annat fall eller vad? Eller vad är det som dessa kattmord jämförs med som inte räknas som lika illa?

Ok, jag tycker det är obegripligt och obehagligt
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Blir man uthängd på internet ligger ju misshandel nära till hands, kika lite på vad som skrivs på Flashback

Fast nu är det ju du som förvränger mig på internet. Påstår sånt jag inte sagt. :meh:
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Aldrig? Utifrån vilket perspektiv? Lagen? Din? Enligt Bibeln?

I min värld står tortyr av djur på listan av avskyvärda saker jag ser rött av.

Ffa enl. lagen, men även ur andra aspekter


Fast vad gör detta fall så fruktansvärt mycket värre än grisar som äter på varandra eller halvdöda kor i 70 cm gödsel? Och hur kan du stödja en nätmob?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Din kompetens att ställa psykiatriska diagnoser är vad? O att sprida dina hemmasnickrade diagnoser på nätet är helt OK?

Du verkar ha missat att du är en aktiv deltagare av lynchmobben.
:banghead:
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Fast nu är det ju du som förvränger mig på internet. Påstår sånt jag inte sagt. :meh:

Men om du nu tycker det är bra att han hängs ut på internet så måste du ju tänka ett steg till. Vad händer sedan? Kan allt hat leda till misshandel? Och även om det inte är det du vill så kan det ändå bli konsekvensen.

Vad blir bättre av att hänga ut honom?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Absolut sant.

Jag är för ett rättsamhälle och mot mobbar. Men när det kommer till utstuderad grymhet mot djur gör jag gärna ett undantag.

Jag är för ett rättssamhälle. Men tycker att straffet för en 16 årig att tortera 9 katter är rätt så klent. Om det då helt lagligen sprids en bild på fanskapet så inte mig emot.

Fast nu är det ju du som förvränger mig på internet. Påstår sånt jag inte sagt. :meh:

Fast....vad är syftet med att hänga ut pojken? Jag antar att det är att straffet ska bli mer "kännbart" än det som du förutspår han får vid en ev dom
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag känner ingen empati för killen öht och är snarare tacksam för att varningar sprids. Jag vill då inte riskera ha slyngeln i min närhet.

Håller faktiskt med. Där gick gränsen för min sympati. Häng ut honom bara. Har inga problem med det alls.

Jag är för ett rättsamhälle och mot mobbar. Men när det kommer till utstuderad grymhet mot djur gör jag gärna ett undantag.

Med sådana vuxna är det ju inte konstigt alls att barn blir som gärningsmannen blev (oavsett om det är den uthängde eller någon annan), finns det något som föder brist på empati så är det brist på empati. Brottet är totalt vidrigt men jag finner en sådan inställning som ovan nästan ännu mer skrämmande. Jag vill verkligen inte riskera ha sådana människor i min närhet!
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Fast vad gör detta fall så fruktansvärt mycket värre än grisar som äter på varandra eller halvdöda kor i 70 cm gödsel? Och hur kan du stödja en nätmob?

Det har jag tänkt kring var och varannat inlägg i den här tråden, jag antar att folk inte äter kött (ägg, mjölkprodukter, använder skinn, päls, kosmetika, hudvårdsprodukter.......).

Förtydligande: jag menar alltså inte att man borde vara okej med kattortyr bara för att man äter kött, men att bli så upprörd över det att man helt tappar logiskt tänkande och empatiförmåga gällande en ungdom som hamnat snett samtidigt som man glatt mumsar dansk fläskfilé och diskar tallriken med Yes efteråt rimmar väldigt illa i mina öron.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Nä. Exakt. Psykopati written all over. Såg inte någon detta komma?
Visserligen är grymhet mot djur i barndomen en explicit indikator på psykopati, men det är inte den enda indikatorn då psykopati är en otroligt komplex diagnos.

Det kan lika gärna vara något helt annat som felas honom.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag och min tjejkompis är påväg till skolan. Medans vi går konstaterar vi snabbt hur en man i femtioårs åldern sitter vinglandes på en busstation. Jag frågar min kompis om vi ska hjälpa honom, hon nekar och vi fortsätter i långsam takt gå fram. Mannen börjar skaka och ta på sitt bröst, då frågar jag henne om han har en hjärtinfarkt. Hon nekar återigen och vi fortsätter framåt.. Sedan hör vi en smäll och vi tittar bakåt. Mannen ligger hjälplös på marken och det forsar blod från hans mun/ ansikte. Vi springer fram och bär upp honom när jag ser en taxi bil komma passerande. Jag springer ut på gatan och stoppar bilen och ber han ringa ambulans!

...

Jag ville bara dela med mig av det här eftersom att jag är stolt över mig och min tjejkompis att vi hjälpte honom då andra människor passerade arrogant. Jag vet och är helt säker från hela mitt hjärta att vi räddade hans liv! I'm so proud. Give me a good karma ♥
:yuck::yuck::yuck:
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Med sådana vuxna är det ju inte konstigt alls att barn blir som gärningsmannen blev (oavsett om det är den uthängde eller någon annan), finns det något som föder brist på empati så är det brist på empati. Brottet är totalt vidrigt men jag finner en sådan inställning som ovan nästan ännu mer skrämmande. Jag vill verkligen inte riskera ha sådana människor i min närhet!

Ah! Intressant. Jag bor nog hellre bredvid ngn som blir förbannad över djurmisshandel än ngn som torterat 9 katter. Men att dela ut ett foto på facebook är förstås tio ggr värre än de han gjorde. Och att äcklas över torterade katter skapar inte psykopater... Hur tänkte du där?

Note: Jag har inte ens sett delningen på fb och jag hänger inte på flashback. Har aldrig varit där.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Fast....vad är syftet med att hänga ut pojken? Jag antar att det är att straffet ska bli mer "kännbart" än det som du förutspår han får vid en ev dom

Japp. Precis så menar jag. Jag är helt övertygad om att en 16 åring inte får ngt tillräckligt kännbart straff för kattortyr. Jag tror nämligen inte att lagen är på katters sida i den utsträckning jag tycker är tillräckligt.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Visserligen är grymhet mot djur i barndomen en explicit indikator på psykopati, men det är inte den enda indikatorn då psykopati är en otroligt komplex diagnos.

Det kan lika gärna vara något helt annat som felas honom.

Japp. Det kan det. Jag har dock svårt att tro att ingen såg detta komma. Vilket inte ändrar ngt eftersom man knappast kan få straff innan man gjort gärningen. Men jag antar att killen visat empatistörningar tidigare. Uppenbart har ju i så fall tidigare insatser felat.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Men om du nu tycker det är bra att han hängs ut på internet så måste du ju tänka ett steg till. Vad händer sedan? Kan allt hat leda till misshandel? Och även om det inte är det du vill så kan det ändå bli konsekvensen.

Vad blir bättre av att hänga ut honom?

Nej, jag måste inte alls tänka ett steg till. Varför måste jag det? Jag kan inte ta ansvar för hela Sveriges befolkning och vad de gör i handling när de läser ngt. Gör du det? Är det tidningars fel att enskilda störda människor drar fel växlar på information? Visst finns ett gemensamt ansvar för det offentliga rummet, men att hålla en enskild person ansvarig för andra människors handlingar låter inte som den rättsstat du värnar om?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

*kl*

Jag blir faktiskt lite rädd när jag läser den här tråden... det handlar om ett barn som gjort något avskyvärt. Många saker har bevisligen gått fel i hans uppväxt och kanske också något medfött problem. Det är synd om katterna och deras ägare JA men det är också synd om pojken. Det är i sådana här situationer vi måste ha ett OPARTISKT rättssystem, inte någon jädra mobb!

Och ja, jag är emot dödsstraff också, ifall någon tvivlade...
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Blir man uthängd på internet ligger ju misshandel nära till hands, kika lite på vad som skrivs på Flashback

Ge några exempel på där offentliggörandet av en gärningsman har lett till misshandel?

När ett fall leder till åtal och förundersökningsmaterialet (som åklagaren bygger sitt mål på) är inlämnat till rätten är detta en offentlig handling som kan beställas av vem som helst!


Jag tycker inte heller om den jargong som vissa ger uttryck för, både på Flashback, vid köksbordet eller i fikarummet på jobbet.
Men bara för att man säger att "Vi borde tjära och fjädra Anders Eklund och därefter hänga upp honom på torget" så är det bara ett frustrerad uttryck, en vanmankt över de vidriga handlingar han har begått, men fortfarande en tanke -långt ifrån handling.

Min erfarenhet, som kanske saknar grund, är att oskyldiga människor (ta "Orreupproret" i Göteborg tex.) kan få känna på nätets mörka avigsida -inte skyldiga gärningsmän!

Så återigen, i o m att det "ligger nära till hands", visa mig några konkreta exempel där "okända" personer har sökt upp och misshandlat gärningsmän!
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Jag förstår inte hur misshandel och tortyr av ett djur kan uppröra mer än misshandel och tortyr av en människa

Det handlar nog om att det är någon som är mindre och försvarslös som man ger sig på.
Som att det är värre när någon ger sig på barn och gamla än när de ger sig på någon i sin egen storlek som kan försvara sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp