Vad är det för djur???

K

knyttet

Jag har fått sällskap i stallet. Helt ofrivilligt. Jag har hört flera kvällar att det prasslar i halmen ovanpå loftet, inte råttor utan nåt större djur som rör sig. :eek: Igår morse låg en hink vält vid mina fodertunnor, så jag har börjat att stamap ordentligt i golvet innan jag går in, så att djuret ska försvinna.
Nu när det började att skymma var jag ute i stallet och mockade. Var ute på gödselstan och tömde en kärra, då såg jag nåt som kom smygande. Trodde att det var en katt, men det var ett kraftigare djur (men ungefär den storleken). Ganska mörk på kroppen, ljusare i ansiktet, ganska spetsigt ansiktet tror jag och yvig svans. Det började att bli mörkt ute och jag är inte så modig att springa närmare heller. :o Djuret sprang iallafall in under lagården och när jag kom in så hörde jag att det prasslade ute på logen. Smög ut med högaffeln i högsta beredskap men såg ingenting. :D
Nå, vad var det för djur??? Nån som vet? Jag vill inte bli biten i benen av ett djur i den storleken. Inte av nåt djur alls, om jag ska vara ärlig, men det vore ju fint att veta vad det är för djur förstås... Jag vill helst inte ha det boende på min loge i vilket fall... :crazy:

Sv: Vad är det för djur???

Oj jag vet inte vad det kan vara men önskar dig lycka till och hoppas att den inte är farlig. URRR!!

Grävling?? TYcker det låter som n sån... Och de bor gärna under ladugårdsgolv!

Senast ändrad:

låter som räv tycker jag.. dom är oftast skygga för människor, men du bör akta mindre djur såsom kaniner, hönor och stallkatter.. dom stryker nog med annars..

Tror inte att det är en grävling, för den måste hoppa ganska smidigt för att komma upp på logen. De är väl inte så rörliga? Funderade på räv, för jag har sett bajs efter den på halmbalarna, ser nog ut så. Men det här djuret såg mörkare ut. Mink? Är de så stora?

Den var ju ganska söt förstås! ;) Är de vanliga i mina trakter?

Minken är inet så pass stor, men tänk på att råttor kan bli ordentligt stora...så det kan kanske vara råttor ändå?!..gillra en fälla..så får du se vad de är för nått..finns ju fällor som inte dödar djuret, utan bara fångar det!

Jo, jag har en ganska rymlig råttfälla (en sån bur som de "ramlar i" och inte kommer ur) men djuret jag såg idag såg för stort ut för att komma in i råttfällan. :smirk:

Skulle tippa på en mård eller vessla kanske? En grävling är bra mycket större än en katt och en räv också...fast inte om den är liten förstås. :p

Ta en tunna eller nått..å så en "stege" upp i den..så kan man hoppas djuret trillar ner i!?..frågan är om jag hade vågat göra de...vet ju inte vad man hittar i tunnan sen :crazy: :D

Det kan var en ganska ung grävling, låter som det på färgen, jag hade en sån i hönshuset, den var både smärt och smidig och jag är säker på att det var en grävling för jag stod bara 50 cm ifrån den. Inte å leka med om dom blir trängda... släpper inte i första taget om dom biter. Fast jag tror dom hellre går undan om dom kan.

Dom är smidigareän vad man tror! TRO MIG!! Vi hade ställt upp massa äpplen på en hög bänk där enda vägen var att hoppa upp tilldem.. gissa vilka som haft FEST på natten! Så de är rätt smidiga jäklar.. jag tycker det låter som grävling på färgen med.. ingen av de andra djuren har en sån färg som du beskriver!

tigerfisken skrev:
Inte å leka med om dom blir trängda... släpper inte i första taget om dom biter. Fast jag tror dom hellre går undan om dom kan.
Tack...nu känns det ju MYCKET bättre... :crazy: :D

Capable Case skrev:
Dom är smidigareän vad man tror! TRO MIG!! Vi hade ställt upp massa äpplen på en hög bänk där enda vägen var att hoppa upp tilldem.. gissa vilka som haft FEST på natten! Så de är rätt smidiga jäklar.. jag tycker det låter som grävling på färgen med.. ingen av de andra djuren har en sån färg som du beskriver!
Asch då, jag hoppades att det inte skulle kunna vara en grävling.
:crazy: Men kan den verkligen klättra/hoppa upp till 3 meter höjd? Vi har ju logen uppe under taket, ska man dit så får man antingen gå på stege (det har jag uteslutit ;) ) eller klättra upp på höbalar som står staplade på golvet, ca fem balar på varandra i höjd. Då är det en smidig rackare...

De är inte särkilt vanliga alls.
Men jag har sett en för länge sedan, och den var ungefär som du beskrev den.

knyttet skrev:
Asch då, jag hoppades att det inte skulle kunna vara en grävling.
:crazy: Men kan den verkligen klättra/hoppa upp till 3 meter höjd? Vi har ju logen uppe under taket, ska man dit så får man antingen gå på stege (det har jag uteslutit ;) ) eller klättra upp på höbalar som står staplade på golvet, ca fem balar på varandra i höjd. Då är det en smidig rackare...

Tja, katter kan ju tklättra i stegar så det finns säkert andra djur som också kan.

Liknande trådar

Övr. Djur Varnar känsliga läsare på ämnet skadade djur På väg till gymmet i morse så stötte jag på en påkörd fiskmås. Jag själv är väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 647
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar