Varför är det skönare i stallet än en ligghall?Och står jag ute i snöstorm, med snö som piskar i ansiktet, så är det skönt att komma in i stallet, även om dörrana står öppna...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det skönare i stallet än en ligghall?Och står jag ute i snöstorm, med snö som piskar i ansiktet, så är det skönt att komma in i stallet, även om dörrana står öppna...
För att hen är människa och har inte päls på hela kroppenVarför är det skönare i stallet än en ligghall?
Okey sätt dig i en soffa öppna ett fönster bakom huvudet och ett fönster framför digDet är ju inte direkt så att stallet kör i 100 km/h....
Dålig jämförelse.
på den frågan är svaret ja.Det är alltså fysiskt omöjligt med drag om man stänger alla dörrar utom en?
Faktiskt hade jag det så i min barn- ungdom, då min mamma öppnade fönster åt alla håll i alla väder. Jag är alltså ganska härdad och fryser inte så lätt.Okey sätt dig i en soffa öppna ett fönster bakom huvudet och ett fönster framför dig
Sitt i ett par timmar varje kväll, så vet du snart hur drag fungerar...
Och öppna dörrar hjälper bara till en viss gräns. Det är ju så att friskluften ska fördelas jämnt över stallet. Med öppna dörrar blir det kanonbra luft i stallgången, men den friska luften nästlar sig inte in i boxarna på vägen. Och det är ju i boxarna hästarna står. Av den anledningen behöver man friskluftsintag till varje box (eller att två boxar delar på ett stort friskluftsintag). Dessutom är det ju så att man normalt stänger dörrarna på natten (i alla fall där det är lite mer befolkat) och då stänger man ju av den så kallade ventilationen när den behövs som bäst = när hästarna är inne. Jag ger rådet att du (eller stallägaren) tar kontakt med en ventilationskonsult som är inriktad på ventilation i djurstall så att det blir rätt på en gång. Bättre för både stall, hästar och personal! Tänk bara på hur mycket veterinärkostnader ni kan spara i längden på att hästarna slipper få luftvägsproblem pga den dåliga stalluften.Så det som händer är att det känns kallt och ruggigt och att de ev blir stela?
Får klura på hur det skulle gå att lösa i detta stall, dörrarna är inte placerade som du beskriver utan sitter på långsidorna.
Skillnaden är att när de går fritt ute håller de värmen genom att röra på sig , i en box har de inte den möjligheten.
Hästarna står alltså inne i ett isolerat stall, där det känns som att gå in i ett växthus på morgonen och har ändå minst ett utetäcke på sig? Vad har dom på sig när dom går ute på vintern?Ett isolerat stall, alla hästar har minst ett utetäcke på sig. Vad är det farliga i drag? Jag tänker att frisk luft är viktigt (känns som att gå in i ett växthus på morgonen, fuktigt, varmt, stark lukt av urin) och att hästarna är skyddade iom täcken. Tänker jag fel och om så, vad kan hända om det drar på hästarna under natten?
Stackars hästar, det verkar vara ett riktigt skitstall...Faktiskt hade jag det så i min barn- ungdom, då min mamma öppnade fönster åt alla håll i alla väder. Jag är alltså ganska härdad och fryser inte så lätt.
Alla kan väl hålla med om att instängd urin o bajslukt inte är bra för någon.
Jag tror att de rör sig en hel del ändå när de går fritt, och även när de står tätt ihop byter de väl position emellanåt så att de skiftas om vem som blir mest utsatt för väder och vind?Jag har då ALDRIG sett en frysande häst börja motionera för att få upp värmen! Tanken på joggande hästar i hagen är nästan skrattretande. Det behöver inte ens vara joggande, promenerande räcker för att det ska kännas väldigt främmande.
Mat och att stå och burra upp pälsen är det tillvägagångssätt jag märkt av. Inget som de inte skulle kunna göra i ett stall.
(givetvis givet matförutsättningarna, både inne och ute)
Jag tror att de rör sig en hel del ändå när de går fritt, och även när de står tätt ihop byter de väl position emellanåt så att de skiftas om vem som blir mest utsatt för väder och vind?
Om stallet upplevs så på morgonen så är det ventilationen som inte fungerar som den ska, det ska INTE vara varmt och fuktigt inne.Ett isolerat stall, alla hästar har minst ett utetäcke på sig. Vad är det farliga i drag? Jag tänker att frisk luft är viktigt (känns som att gå in i ett växthus på morgonen, fuktigt, varmt, stark lukt av urin) och att hästarna är skyddade iom täcken. Tänker jag fel och om så, vad kan hända om det drar på hästarna under natten?
mina har ofodrat regntäcke, vågar inte klippa och täcka mer förrän stalluften är bättre. vad de andra tänker ha vetjaginte, jag är rätt ny.Hästarna står alltså inne i ett isolerat stall, där det känns som att gå in i ett växthus på morgonen och har ändå minst ett utetäcke på sig? Vad har dom på sig när dom går ute på vintern?
jag vet att ventilationen är dålig, därför skapade jag ju tråden för att ta reda på vad man kan göra, om man kan göra nåt. vet inte vad det finns för ventilation, har sett nån trumma men den verkar vara försatt.Om stallet upplevs så på morgonen så är det ventilationen som inte fungerar som den ska, det ska INTE vara varmt och fuktigt inne.
Vad för slags ventilation finns? Hålls den verkligen tillräckligt öppen så att det blir cirkulation?
Öppna då upp trumman samt tilluft till att börja med! Att ha BRA ventilation är ett minimumkrav i djurskyddslagen!mina har ofodrat regntäcke, vågar inte klippa och täcka mer förrän stalluften är bättre. vad de andra tänker ha vetjaginte, jag är rätt ny.
jag vet att ventilationen är dålig, därför skapade jag ju tråden för att ta reda på vad man kan göra, om man kan göra nåt. vet inte vad det finns för ventilation, har sett nån trumma men den verkar vara försatt.
problemet är väl, vad kan jag som inackordering göra? Vill inte stöta mig med stallägare och andra men de har ju drivit sitt stall i xx antal år ochdet funkar så bra... jag ser mig om efterandra lösningar men vill ju att hästarna ska må så bra som möjligt tills dess. hur tar man upp det på ett sätt som inte upplevs påhoppande? är orolig för att det ska tas fel, att personen ska höra "du sköter ditt stall fel och är dålig!" när jag menar "hur ska vi göra det så bra som möjligt för hästarna?"Öppna då upp trumman samt tilluft till att börja med! Att ha BRA ventilation är ett minimumkrav i djurskyddslagen!
Finns dessutom gränsvärden för t ex ammoniak
problemet är väl, vad kan jag som inackordering göra? Vill inte stöta mig med stallägare och andra men de har ju drivit sitt stall i xx antal år ochdet funkar så bra... jag ser mig om efterandra lösningar men vill ju att hästarna ska må så bra som möjligt tills dess. hur tar man upp det på ett sätt som inte upplevs påhoppande? är orolig för att det ska tas fel, att personen ska höra "du sköter ditt stall fel och är dålig!" när jag menar "hur ska vi göra det så bra som möjligt för hästarna?"