Vad är det egentligen som gäller?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Blev mycket orolig när jag läste i en tråd att man bör undvika linfrö om man inte kokar dem. Har sökt runt på internet och fann fakta som motsäger det alla säger här på buke:

En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

Intag av krossade eller malda linfrön medför nämligen högre exponering för cyanid i jämförelse med intag av hela linfrön (3). Traditionell användning av helt linfrö, 1-2 msk som laxativ, kan anses riskfritt. Inga toxiska effekter är kända vid denna dos.

Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning. Vid sjukdom eller undernäring (fasta) kan dock kroppens förmåga att avgifta cyanid vara nedsatt. En person som tuggade på 150 ml linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen (1). Cyanidinnehållet i krossat linfrö förefaller i hög grad att reduceras vid bakning. Enligt (5) kunde inte cyanid påvisas i bröd respektive muffins med krossat linfrö efter gräddningen. Slutligen bör påpekas att rökning innebär en påtaglig exponering för cyanid, vilket kan behöva beaktas i sammanhanget. Den inhalerade röken från en cigarett kan innehålla mellan 10 - 550 mikrogram cyanid (11).

All fakta som JAG får fram säger att krossade är farligare än hela. Jag kanske kollat o-noga och missat något men om man söker på linfrö och vätecyanidproducerande glykosider så får man fram att hela är bättre än krossat..

Vad är det egentligen som gäller? känner mig mycket snurrig.

Sv: Vad är det egentligen som gäller?

tilläggsfråga : hur länge ska linför kokas och kan man koka mycket för att ge dagen efter mm?

Kokade linfrön?
Nu är det hundra år sen jag hade linfrö till hästen, men på den tiden jag hade det köpte man en säck linfrön på odal och la dom i vatten på kvällen till morgonfodringen!
Min pålle lever än!

Har det ändrats?
Jag vet ingen i något stall som kokar sina linfrön.

Det är nog rätt vanligt att man kokar eller häller kokhett vatten på fröna. Tror inte det finns många kända fall av förgiftning, men det finns en liten mikroskopisk risk om alla fröna noga blir söndertuggade.

Sedan är det bra att veta VARFÖR man ger linfrö. Vill man åt näringen/fettet är det meningslöst att ge hela (ev kokade) frön. Det flesta fröna kommer passera rätt oanvända genom hästen. Bättre då att ge linfrökaka/pellets (restprodukt efter linfröoljetillverkning). Då har fröna hettats upp tillräckligt för att man också slipper oroa sig för ev cyanväte.

Enligt den informationen jag har innehåller både hela och krossade linfrön cyanväte. Jag hade inte vågat ge något av det okokt till häst.

Kan du kanske fundera på att ge loppfrö istället för linfrö? De ges torra tillsammans med övrig mat och har en hel del av fördelarna som även linfrön har. Behöver inte kokas. Verkar utrensande (rekommenderas vid tendens till sandkolik).

Annars finns ju alltid linfrökaka (pellets) och linfröolja (vilket vi använder).

hur mkt linfröolja ska man ge då? ist för en dl linför? skiljer det mkt i pris?

Senast ändrad:

Varför vill du ge linfrö, är den viktigaste frågan. För utrensning, päls, protein, energi - vad? Därefter kan du välja ersättning för fröet ifråga.

Linfröolja är hyfsat dyrt, det finns en tråd sedan tidigare med prisinformation, om du söker.

För magen ffa, hon har haft obalans i magen och behöver lägga på sig. Är min massör som vill att jag ger linför och majsolja och då för magen. Antar att det är den utrensande delen och proteinet.

Då hade jag hellre satsat på Mag/Tarm från Krafft för att få balans i magen. Mycket grovfoder av hög kvalité och gärna lucern och olja för att få upp foderstaten om så behövs. Lucern är snällt mot magen. Som olja hade jag valt linfröolja.

För magen ffa, hon har haft obalans i magen och behöver lägga på sig. Är min massör som vill att jag ger linför och majsolja och då för magen. Antar att det är den utrensande delen och proteinet.

Om du vill ha den utrensande effekten så ska du, mig veterligen, använda dig av antingen hela linfrön (som du hettar upp i god tid före utfodring), linfrökaka eller allra helst LOPPFRÖN (psylliumfrön - de mörka).
Oljor är INTE utrensande (de smälts i hästens mage innan de når tarmarna), förutom PARAFFINOLJA som man kan ge tillfälligtvis vid förstoppningsproblem (bör ej ges i förebyggande syfte) och passerar alltså igenom hela magen på hästen (smälts ej).

Men vill du lägga till olja för ENERGINS/fettets skull så kan du mycket väl ge olja av nåt slag.

För att få bättre bakteriebalans i magen bör du dock ge nån probiotika - t ex Protexin, Mag&tarm, foderjäst.

DEt där du hittade på nätet gällde väl MÄNNISKOR? Man kan inte jämföra människor och hästar vad gäller upptaget av näringsämnen/gifter (iaf mig veterligen!).

Jag tar själv ca 1-2matskedar KROSSAT linfrö så gott som dagligen för att få i mig omega3-fetter och de övriga näringsämnena i fröna (mineraler, järn osv).

Ger hästen krossat ca 1dl/dag (stor häst på 650kg) för fetterna och för föregyggande för magen.

I en diskussion om detta med hela/krossade linfrön och om de krossade frönas ev. gifter fick vi som svar från fodergurun HH (som ju är utbildad) att i krossade frön har giftet försvunnit i o med krossningen (om man inte ger dom omedelbart efter krossningen).
Så sen dess har jag iaf trott på det!
Innan köpte jag alltid linfrökaka, vilket ju är bäst att göra om man vill slippa att oroa sig.

Ok, detta var helt nytt för mej men som sagt jag har inte haft linfrö på säkert 10 år, och tycker inte att det är så vanligt längre som förr!

Kanske just för att det finns bättre och säkrare alternativ.

Men jag vet att på ett stort stall i närheten av mej använder dom linfrö (hela) blöter upp i en stor hink med kallt vatten och fodrar med dagen efter till alla hästar!

Ok, dock ska jag köpa linför i pelleterad form i stället. Mycket enklare och slipper koka det o ordna. Fettet och det får jag ju genom majsoljan, linfrö är ju bra för magen. Vet inget om linfrö i pelleterad form, vad är skillnaden? är det behandlat? innehåller de samma som linfrö och har samma effekter?

DEt där du hittade på nätet gällde väl MÄNNISKOR? Man kan inte jämföra människor och hästar vad gäller upptaget av näringsämnen/gifter (iaf mig veterligen!).

Jag tar själv ca 1-2matskedar KROSSAT linfrö så gott som dagligen för att få i mig omega3-fetter och de övriga näringsämnena i fröna (mineraler, järn osv).

Ger hästen krossat ca 1dl/dag (stor häst på 650kg) för fetterna och för föregyggande för magen.
dock är det ju otroligt giftigt om det är sånna linfrön som ska kokas innan. Har jag lärt mig nu iaf. vågar inte chansa :crazy:
I en diskussion om detta med hela/krossade linfrön och om de krossade frönas ev. gifter fick vi som svar från fodergurun HH (som ju är utbildad) att i krossade frön har giftet försvunnit i o med krossningen (om man inte ger dom omedelbart efter krossningen).
varför säger då alla sidor jag fått upp motsatsen? Hästar ska ju tydligen vara ännu mer känsliga mot giftet (?)
Så sen dess har jag iaf trott på det!
Innan köpte jag alltid linfrökaka, vilket ju är bäst att göra om man vill slippa att oroa sig.

ja, har ju redan skrivit att jag ska köpa linfrö i pelleterad form i stället. :)

Jag brukar ge linfrö för dess välgörande effekt på tarmen. Inte för proteinets skill, då proteinkvaliten i linfrö är tämligen dålig.

När det "bara" är slemmet man vill åt så finns ingen anledning at ge krossade frön.

ja, har ju redan skrivit att jag ska köpa linfrö i pelleterad form i stället. :)
Senast jag skulle beställa hem linfrö var det slut och jag fick ta linfrökaka istället. Hur är det med den, måste den blötläggas eller kan man utfodra den torr?
Att kalla det pellets kan jag inte, det ser ut mer som bruna smuliga kakor med mycket boss....

jag ger min 1-2dl hela linfrön / dag efter samråd med vetrinären på skara hästklinik. även pratat med kraffts foderrådgivare eftersom jag var så himla nervös att jag gjorde rätt:) men jag kokar upp en liter vatten i vattenkokaren och häller det över linfröna och låter det stå och dra. sen ger jag han linfrön med vatten och allt och blandar i betforen och havren.

jag ger det för tarmens skull, han är 18 år nu och de två senaste vintrarna har han fått kolik när det blivit kallt och fruset i marken eftersom han då inte rör sig lika mycket i hagen. men han får det bara under vinterhalvåret för att slemmet hjälper tarmen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka