Vad är det egentligen som gäller?

sommarminne

Trådstartare
Vet inte om det är rätt ställe jag lägger tråden men är de fel får den gärna flyttas.

På stället där jag har hästen så har vi inte jätte stora möjligheter att rida ut utan det är egentligen en runda som leder mer eller mindre till dom flesta rundorna här runtomkring och vi har nu problem med ägaren till en del av rundan som förbjuder oss att rida på hans mark under ett halvår framåt för att han ska jaga där. Han har alltså bara en liten del av själva rundan och hindrar därmed oss att kunna rida runt. Han förbjöd oss förra året också och det va sura miner från oss redan då för han förstör hela vinterhalvåret för oss när det blir fruset och det inte går rida på banan och nu då dessutom inte rida ut heller.
Vägen det handlar om är en hård grusväg så det går nästintill enbart bara att skritta och trava lite smått så det är verkligen inte så att det blir någon skada på någon mjuk mark utan det är väldigt lugn ridning.
Vi är tre stycken vuxna i stallet och två utav hästarna är unghästar så dom går enbart 3-4 pass i veckan och hälften på banan och den andra en "vuxen" häst som tävlar mycket i hoppning så hon rider mycket på banan.
markägaren va nu arg på mig för att jag red på vägen i lördags (jag skrämmer ju iväg älgarna innan jakten) och hade skällt på stallägarna och varit allt annat än trevlig och jag har verkligen börjar få taggarna utåt. Får han verkligen förbjuda oss att rida där? jag har läst allemansrätten och som jag förstår det så har vi lika mycket rätt att nyttja naturen som han?

Sv: Vad är det egentligen som gäller?

Det känsliga här är väl om stallägaren vill bli osams med grannen?

Att ha rätt och få rätt är inte riktigt samma sak, frågan är vad stallägaren säger? Är han beredd på det omak det blir om stallägaren/ni blir osams med grannen?

stallägaren och markägaren har redan rykt ihop rätt ordentligt om just detta nu i helgen så skadan är nog redan skedd och det blir ju så frustrerande när man vet att vi inte förstör något eller stör någon för det är ingen som bor bredvid utan det är bara en liten bit väg mitt ute i skogen.
Han hade bara en älg han fick skjuta och han har visst redan lyckats med de så jag undrar vad han ska hitta på på sin väg under resten av halvåret...

Känner stallägaren likadant - att det är OK att det är fortsatt "tredje världskriget"? Det lär ju bli ännu svårare att få vapenvila om ni fortsätter rida där, menar jag.

Det är nog jätte, jätteviktigt att vara överens med stallägaren i det här fallet, annars lär inackorderingarna få bära hundhuvudet om det ska försöka lappas ihop längre fram.

fast stallägaren har två hästar och jag bor 700 m från stallet så jag vet knappt om man kan räkna mig till inakordering ens;)
Nu i helgen så va jag inte medveten om att han ville att vi skulle hålla oss ifrån vägen även innan jakten för han har aldrig sagt något till mig så jag känner att jag har svårt att ta åt mig för jag har aldrig fått någon information. Jag hade helst bara velat ha lite kött på benen om vad lagen säger för jag tänkte jag skulle prata med honom själv för vi bor ju i princip grannar och är han arg på mig vill jag ju heldre att han tar diskussionen med mig än med dom. Jag har hälsat på honom flera gånger och han har inte sagt någonting till mig personligen utan jag fick informationen om att han va arg idag. Vill han absolut inte att vi ska rida där så visst de är väl bara att respektera de men absolut inte innan vi fått en förklarar på varför?
Stallägaren har bott där i alla år och de är bara förra och detta året det har varit ett problem att vi rider där

Utan att säga för mycket kan det kanske sägas att Allemansrätten inte är en rättighet i den bemärkelsen, utan en skyldighet.

Det är svårt att säga något om vägen; är det privat väg kan han ha rätt att stänga av den, men det är rätt långsökt. I dina skor hade jag ringt och pratat med kommunen, frågat efter någon som är hemma på det här med allemansrätt. Hittar du ingen, sök hos Länsstyrelsen. De kan meddela vad som gäller, och det kommer också att ge dig lite tyngd i samtalet du nog kommer att ha med din ilskne granne.

ja jag känner att jag vill ju inte bli osams med någon utan tycker bara att vi hade kunnat komma överens om någonting istället för att han kommer och är arg. Jag är ju helt med på att de inte kanske är lämpligt att vi rider där när han jagar men de går ju faktiskt medela när det är så pass få gånger eftersom marken är väldigt liten att jaga på

Enligt Allemansrätten får man rida även på enskilda grusvägar/vägar - om markägaren får statligt bidrag för underhåll etc av vägen. Är det däremot markägaren som står för alla kostnader på vägen, eller sin del av vägen, är det fullt tillåtet att förbjuda obehörig trafik.

Jag är lite tradig; Allemansrätten är en skyldighet, och jag anser att nummer ett är att hålla sig väl med markägarna. De har något som jag vill nyttja (mark att rida på), och därför är det värt att respektera när de sätter upp regler för vad som gäller på deras marker.

Är marken liten, kan jag på sätt och vis förstå att han inte vill ha ryttare där under jakt. Risk för att viltet blir bortskrämt, och kanske är han också lite orolig för att en olycka ska inträffa. Han får ju "bara" skjuta en viss kvot älgar, så det kanske är värt att föreslå att ni håller er därifrån och att han sedan meddelar er när han uppfyllt sin jaktkvot?

jag har läst allemansrätten och som jag förstår det så har vi lika mycket rätt att nyttja naturen som han?

Det är den här inställningen som gör att jag verkligen hoppas att det görs förändringar som förhindrar folk att använda andras mark som om det vore deras egen.

Jag menar inte att man ska förbjudas att vistas ute i skogen, men ifall ägaren av någon anledning vill freda ett område på sin privata mark för att han ska använda marken till något så tycker jag att ägaren ska få göra det.

Din stallägare tjänar faktiskt pengar på att du gratis kan rida på andras mark. Eftersom stallägaren inte verkar ha egen mark för lämpliga ridvägar hade det antagligen varit svårt att hitta folk som var villiga att betala de summor som nu tas i boxhyra ifall det inte gått att rida ut på ett vettigt sätt.

Sen kan jag tycka att det är korkat att rida på ett område där en älgjägare bett en hålla sig borta p.g.a. jakt. Om nu någon ryttare eller häst skulle bli skjuten är det ju inte kul. Jägaren kanske har med sin halvblinde 85-årige svärfar i jaktlaget. Inte helt ovanligt med jägare som inte längre borde jaga.

Får han verkligen förbjuda oss att rida där? jag har läst allemansrätten och som jag förstår det så har vi lika mycket rätt att nyttja naturen som han?

Samma rättigheter har ni ju inte, men han har ingen rätt att förbjuda er att rida på vägen förutom under de dagar han kan behöva den själv för att kunna bruka skogen. Är det någon speciell typ av jakt, drevjakt eller så, som ni kan störa så har han också rätt att förbjuda ridning men knappast för vanlig jakt. En ryttare som rider på en väg skrämmer inte bort något vilt om det inte är en väldigt liten mark och är den så liten så kan man inte bedriva mycket jakt utan att överskjuta. Eftersom det är hans väg så kan han ha rätt att sätta upp vägbom etc. som försvårar för ryttare, men inte att utan kommunens godkännande förbjuda ridning utom under mycket begränsad tid då vägen behövs för något speciellt ändamål.

han hade bara en älg att skjuta och den är redan skjuten så han har redan fyllt sin kvot.

Och min inställning hade varit helt annorlunda om det handlade om att vi förstörde något men det handlar om en stenhård grusväg på några 100 m jag tror knappt han ser om vi varit där eller inte med tanke på hårdheten på vägen.
Jag tycker inte alls att jag har någon dålig inställning för jag förstår ju också att det är hans mark men jag förstår inte vad problemet är om vi inte förstör något eller är där när dom jagar och framför allt förstår jag inte varför problemet har kommit upp nu när det ridits på den i alla år innan utan problem.

och vår stallägare äger all mark utan just den lilla biten biten som hinrdra oss från att rida runt så stallägaren är det som har mest mark av de som bor här vid oss och jag är som sagt den enda inhyrda så det handlar ju verkligen inte om att tjäna pengar på någon annan markägare. och som jag skrivit tidigare så är jag ju helt med på att vi inte bör va där när dom jagar och de är ju inte de som är problemet utan "ridförbudet" på ett halvår när hans älg redan är skjuten. Dom får alltså inte jaga mer men vi får ändå inte rida där

Bara ett litet snabbt inlägg, bara för att han har skjutit sin älgkvot betyder inte det att jakten behöver vara över. Han kanske smygjagar rådjur? eller drevjakt som någon innan sa.
Och personligen tycker jag det är bra att han säger till att ni inte ska rida där under jakten, kan vara så att han lika mycket tänker på eran säkerhet som på att ni kan råka skrämma viltet.
En kompromiss vore väl att han tar kontakt med er innan han ger sig ut varje gång och den dagen håller ni er borta från skogen.
Även den mest erfarna och skarpsynta skytten kan göra misstag är min filosofi så jag håller mig till ridhuset under älgjakten!

Jo de är något sådant vi hade velat komma överens om också för vi förstår ju att de inte är passande att vi är där när dom jagar för allas skull och de är ju verkligen inte där problemet ligger utan det är att de är helt förbjudet.
Jag får se om jag stöter på honom någon dag men som jag fattade de på stallägaren så va han väldigt väldigt arg så det blir väl att rida och vända i år igen;)

Vad ni behöver är att lära er kommunicera - grannen, du och stallägaren tillsammans. Och försöka bortse från vem som har rätt och fel, jag tror inte det ger något i det här läget.

nej men att kommunisera blir ju väldigt svårt eftersom han inte ens pratat med mig utan bara skällt på stallägaren. jag tycker bara de är hemskt tråkigt för jag tycker inte det gynnar varken honom eller oss på något vis utan det blir bara en dålig stämning

jag pratade bara med honom förra året och sa då bara att jag tyckte det va hemskt tråkigt men att vi fick acceptera läget men nu har jag inte pratat med honom än utan han har bara pratat om mig med stallägaren.
de jag känner mig mest less på är att han hade kallat mig fula namn och jag har aldrig gjort honom något dumt eller ens knappt pratat med honom utan jag hälsar mest på honom när han åker förbi i traktorn.

Fast bockajakten är väl hela hösten?

Däremot brukar inte ryttare skrämma viltet så värst. Jag har själv varit med om att komma mycket nära tex kronhjortar och rådjur och de hoppar undan kanske tiotalet meter och så står det och fån-glor efter hästen.

Jag var ett par meter från en hind en gång som låg i gräset och inte förrän hon reste sig såg jag henne. Min häst reagerade inte alls, han hade säkert både hört henne och känt vittringen på långt håll.

Djuren är inte dummare än att de vet att det ALDRIG jagas från hästryggen- ergo ryttare är INTE farliga!

Markägaren har självklart rätt att spärra av NÄR han jagar men han kan knappast avlysa ett helt område i flera månader i streck.

Dvs han kunde ju sätta upp nån skylt vid vägen "jakt pågår" när det faktiskt förekommer jakt i området och då får man inte rida in där pga säkerhetsrisken.

Dvs han behöver ha två skyltar en där hans mark börjar och en där den slutar längs grusvägen. Och så mycket jobb är det ju faktiskt inte att hänga upp en enkel skylt och ta ner den om man tänkt jaga över en helg eller så.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Samhälle Är det någon här som har koll på vad som gäller när det kommer till att använda gamla traktorvägar. I bygde där jag bor, finns det...
Svar
8
· Visningar
1 897
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama